Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Remkracht verdwijnt tijdens rit

Chielini
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 okt 2016 21:18

Chielini 13 jan 2019 13:39

Ik heb onlangs een tweede fiets gekocht voor gravel / off-road tochtjes.
Een BMC Granfondo GF 02 105 disc. Heb er nu 35 mm bandjes op, om ook lekker off road te kunnen crossen. De fiets heb ik tweedehands gekocht. Vorige eigenaar heeft er ongeveer 500 km op gefietst en alles ziet er nog goed uit.

Ik ben over het algemeen heel blij met de fiets. Het enige probleem waar ik tegenaan loop is dat de remmen tijdens de rit (na ongeveer 50 km) aanzienlijk remkracht verliezen. Soms zelfs zo dat ze nauwelijks nog remmen. Op de fiets zitten deze remmen: Shimano Br-r517 (mechanisch dus). Misschien goed om te weten: de rittten die ik heb gemaakt zijn voornamelijk in natte / modderige / zanderige omstandigheden.

Ik kan de remmen redelijk gemakkelijk strakker zetten met de stelschroefjes, maar het lijkt me niet de bedoeling dat dit na elke rit nodig is (?).
Ik ben er al eens mee naar de LBS geweest. Hij heeft de remblokjes vervangen. Maar na een ritje van weer 50 km was de remkracht weer weg. Daarna de remkabel strakker afgesteld, maar ook toen na een rit van 50 km remkracht vermindert.

De remarm komt al tegen de remklauw aan als ik krachtig rem. Dat betekent denk ik (als leek) dat de kabel niet strak genoeg zit (?) en dat er daardoor niet genoeg remkracht kan worden uitgeoefend. Is dat een kwestie van de remkabels (nog eens) strakker zetten?

Mijn vragen: is dit een bekend probleem? Hoe kan dit verholpen worden? Of is dit een issue die je nu eenmaal met mechanische remmen heeft en moet je eigenlijk overstappen op hydraulische remmen om dit te verhelpen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jan 2019 14:42

Je zou eens kenne kijke naar de complete kabelloop en dan vooral de busjes en plaatsen waar de buitenkabel ergens in steekt of de kabel overal "aan" ligt en niet stuikt bij het remmen.
Af en toe moet er bijgesteld worden , da's niet abnormaal, maar zo veel lijkt me dat wel....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Chielini
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 okt 2016 21:18

Chielini 14 jan 2019 17:17

Keezx schreef: 13 jan 2019 14:42 Je zou eens kenne kijke naar de complete kabelloop en dan vooral de busjes en plaatsen waar de buitenkabel ergens in steekt of de kabel overal "aan" ligt en niet stuikt bij het remmen.
Af en toe moet er bijgesteld worden , da's niet abnormaal, maar zo veel lijkt me dat wel....
Daar heb ik al naar gekeken. Hier lijkt het probleem niet te zitten. Zou ook wel heel toevallig zijn als dit zowel bij zowel de voor- als achterrem het probleem zou zijn.

Heb de kabel weer wat strakker gezet, nu remt 'ie weer goed. Maar ben bang dat het na een (nat) ritje van 50 km weer dramatisch is.

Klopt het dat de remkracht in natte/vieze omstandigheden sneller afneemt?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 jan 2019 17:41

Als de kabels e.d. okee zijn, dan kan het eigenlijk alleen in flinke slijtage van de remblokken zitten, en ja , dat gaat wat sneller als er water+ zand op de schijven spat.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Chielini
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 okt 2016 21:18

Chielini 14 jan 2019 17:55

Keezx schreef: 14 jan 2019 17:41 Als de kabels e.d. okee zijn, dan kan het eigenlijk alleen in flinke slijtage van de remblokken zitten, en ja , dat gaat wat sneller als er water+ zand op de schijven spat.....
Remblokken achter zijn net vorige week vervangen. LBS had ze zelf al 'geprepareerd' dus ik hoefde ze verder volgens hem niet in te remmen.

Vreemde is ook dat aan t begin van de rit ze nog goed remmen, maar naar mate de rit vordert het slechter wordt.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 14 jan 2019 18:19

Het is toch duidelijk te zien als je remblokjes min of meer op zijn.
Rem je misschien heel veel ?
Er bestaan ook hardere remblokjes die minder vlug slijten.

Chielini
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 okt 2016 21:18

Chielini 14 jan 2019 20:15

Remblokjes zijn niet op. De achterste zijn vorige week vervangen door fietsenmaker omdat de vorige eigenaar er mee aan het klooien is geweest (te veel geschuurd oid). De anderen zijn nog gewoon goed.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 jan 2019 20:21

Na het tochtje moet je terug bijregelen of het is automatisch de dag nadien terug in orde?

Mijn reactie zou zijn de buitenkabels en ineens de remkabels vervangen.
Wel bizar dat je probleem voor en achter ineens hebt

Walter

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 jan 2019 20:32

Fotootoje van de remblokjes beschikbaar? Het moet ergens van komen. En 'bijregelen' en 'schijfremmen' zijn twee begrippen die niet bij elkaar horen. Schijfremmen zijn zelfstellend, daar is het klem-veertje voor waar de twee remblokjes inzitten.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 14 jan 2019 20:37

Kan het zijn dat de afstelschroef op de remklauw (voor het afstellen van de remblokken) tijdens gebruik iets loslopen door bijvoorbeeld trilling?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 16 jan 2019 04:15

Nee_Nee schreef: 14 jan 2019 20:32 Fotootoje van de remblokjes beschikbaar? Het moet ergens van komen. En 'bijregelen' en 'schijfremmen' zijn twee begrippen die niet bij elkaar horen. Schijfremmen zijn zelfstellend, daar is het klem-veertje voor waar de twee remblokjes inzitten.
Jij hebt er dus helemaal niets van begrepen.
Mechanische schijfremmen zijn niet zelfstellend.
Alleen hydraulische schijfremmen zijn dat en het veertje tussen de blokken is alleen maar om ze tegen de zuigers aan te drukken. (Magura bijvoorbeeld, heeft dat veertje niet eens nodig, omdat de zuigers magnetisch zijn.)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 jan 2019 07:11

Ik heb het gehad met mechanische schijfremmen bij een strandrace (waar je in feite nauwelijks remt). De blokken waren niet nieuw, maar gewoon prima werkend op weg naar hoek v/ holland (vanuit Delft). Toen ik bij scheveningen van t strand moest was t al vrij waardeloos. En bij Noordwijk was t helemaal weg.

Ik vond dat ook wel erg rap, en ik geloof er niet zo in dat de stelschroef zomaar lostrilt (al valt het niet helemaal uit te sluiten). In mijn geval heb ik het gegooid op combinatie van zand, zout, vocht, wat de blokken heeft doen slijten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie