Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Mag een Shimano BB UN52 Bottom Bracket metalig klinken?

DHG500
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2018 11:13

DHG500 22 okt 2018 11:20

Het onderwerp zegt het al, de BB heeft een metalige klank, alsof de kogeltjes vrijwel zonder vet lopen maar loopt verder vreselijk mooi rond, zonder radiale of axiale speling.
Geef de as een zetje en hij loopt nog mooi lang door.

Wat te doen? Vervangen (BB UN55 68/110) is natuurlijk altijd een optie en prima betaalbaar. Maar in het kader van duurzaamheid gebruik ik het liefst het originele onderdeel zo lang mogelijk.

Inmiddels heb ik ontdekt dat je een sealed unit zoals deze BB best geopend en geserviced kan worden (oilseal L-zijde er voorzichtig uitpeuteren, 13 mm borgmoer lossen en as er aan R-zijde uittrekken. Alles schoonmaken, kogels indien mogelijk vervangen en alles met vers vet monteren in omgekeerde volgorde).

Grootste risico (naast zoekrakende kogeltjes) is een defecte oilseal (dan toch een nieuwe BB).


Of nog beter: if it ain't broke; don't fix it???


Graag jullie mening, dan kan ik mijn trouwe rando (KM Rando, 1999) weer tiptop krijgen.

Alvast bedankt!

Bob

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 okt 2018 13:05

Belangrijk: zit er speling op?
Of ook; ook al kraakt de tapas, zit er speling op... je kan er mee blijven rijden.

Langs de andere kant: de as heeft er 20 jaar opgezeten; als je hem bij het oud ijzer gooit kan er terug een nieuwe as mee gemaakt worden.

Walter

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 okt 2018 15:39

Ik heb toevallig zo'n BB UN 52 liggen en daar valt niks aan te servicen behalve er wat motorolie in te laten lopen.....
Bij geen speling zou ik dat doen, anders vervangen, de kosten zijn het niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 okt 2018 19:42

Volgens mij zijn deze niet gemaakt om open te maken, misschien kan het wel. Maar voor wat die kost... Vond het overigens een erg goed systeem in vergelijking met wat erna kwam.

DHG500
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2018 11:13

DHG500 22 okt 2018 19:59

DHG500 schreef: 22 okt 2018 11:20….loopt verder vreselijk mooi rond, zonder radiale of axiale speling......
Kortom, geen kraken, geen speling.

Heb de bracket dan ook maar na een flinke schoonmaakbeurt teruggedraaid met een likje kopervet om invreten in het frame te voorkomen en de bracket -als íe echt op is- makkelijk te kunnen verwijderen.

Plaats reactie