Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 sep 2018 12:18

Als je bang bent voor te forse remkracht, waarom dan schijven?
Wat is dan je aankoopmotivatie voor schijfremmen?
Less is bore

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 21 sep 2018 12:24

Dat ik in een toekomstbestendige fiets wil investeren... heb een beetje het gevoel dat velgremmen toch wat ouderwets aan het raken zijn.

Volgende week ga ik proeffietsen en kan ik zelf ervaren hoe het remt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 sep 2018 12:27

Ik denk ook dat over een jaar of 3 velgremmen stoppen met functioneren. De maximale fashion-levenduur zal rond de twee jaar zitten, dus met 3 jaar remmen ze gewoon niet meer.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 sep 2018 12:29

keesh schreef: 21 sep 2018 12:24 Dat ik in een toekomstbestendige fiets wil investeren... heb een beetje het gevoel dat velgremmen toch wat ouderwets aan het raken zijn.

Volgende week ga ik proeffietsen en kan ik zelf ervaren hoe het remt.
Geen idee wat je er mee wilt fietsen, maar de meeste mensen om ons heen die een nieuwe fiets kopen (in het meer dan heuvelachtige gebied om de Ventoux) kopen velgremmen. Ik heb toch het idee dat een meer een dingetje is van de lage landen.
(Heb kortgeleden een nieuwe fiets gekocht met velgremmen).

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 21 sep 2018 12:31

daniel1975 schreef: 21 sep 2018 12:27 Ik denk ook dat over een jaar of 3 velgremmen stoppen met functioneren. De maximale fashion-levenduur zal rond de twee jaar zitten, dus met 3 jaar remmen ze gewoon niet meer.
Wat een gelul, daar gaat het helemaal niet om. De hamvraag is of ik nog wil investeren in een (relatief) ouderwets systeem. Wellicht is dat niet slim. Het enige waar ik mij zorgen om maak is of het niet overdone is.
Piepen, afstellen, gewicht etc. etc. maak ik me allemaal niet druk om, ben techneut en haal ook mijn hele motor (en blok) uit elkaar. Dan zullen die schijfremmen ook wel lukken.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 21 sep 2018 12:36

Jans schreef: 21 sep 2018 12:29
keesh schreef: 21 sep 2018 12:24 Dat ik in een toekomstbestendige fiets wil investeren... heb een beetje het gevoel dat velgremmen toch wat ouderwets aan het raken zijn.

Volgende week ga ik proeffietsen en kan ik zelf ervaren hoe het remt.
Geen idee wat je er mee wilt fietsen, maar de meeste mensen om ons heen die een nieuwe fiets kopen (in het meer dan heuvelachtige gebied om de Ventoux) kopen velgremmen. Ik heb toch het idee dat een meer een dingetje is van de lage landen.
(Heb kortgeleden een nieuwe fiets gekocht met velgremmen).
Tja... voorlopig nog geen spannende afdalingen. Maar er over 3 jaar achter komen dat ik toch beter had kunnen kiezen voor schijven zou ik jammer vinden.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 sep 2018 12:47

keesh schreef: 21 sep 2018 11:45 Iemand er een gevoel bij hoeveel je aan remkracht inboet bij verwisseling van een 160 [mm] schijf naar een 140 [mm]? ...............
Ik heb met beide gereden, op dezelfde fietsmet dezelfde groep (Sram Etap Hrd).
Het maakt geen enkel verschil.
Ik heb op mijn Trek Domane SLR mijn 140 mm schijf vooraan na een jaar gewisseld met een 160 mm schijf. Achteraan heb ik de 140 mm schijf behouden, je remt immers vooral met je voorwiel.
Enkel en alleen om in het hooggebergte, mogelijk, een beetje overschot te hebben.
Er vanuit gaande dat 160 mm schijven iets minder snel heet worden.
Geen idee of het echt iets heeft uitgehaald maar het heeft wel gewerkt. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 sep 2018 12:50

160 0f 140mm schijven voor, ligt een beetje aan je gewicht Keesh.
Ben je heel zwaar dan uiteraard 160mm.
Ikzelf heb bij m'n cyclocrosser de 160mm vervangen door een 140mm en dat remt prima, ben ook niet zo zwaar.
Heb bij m'n MTB's ook de 180 schijf voor vervangen door een 160mm.
Is een kwestie van proberen, een schijf is niet zo duur, adapter ertussenuit en klauw weer monteren.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 21 sep 2018 12:58

Ja precies, het is een prettig idee dat je nog kunt downscalen (in mijn geval) d.m.v. de adapter er tussenuit te halen en de schijf te wisselen. Ben zelf 95 [kg] (en 2 meter ;)), maar momenteel 'aai' ik de remmen meer dan dat ik ze echt gebruik (V-brakes). Vandaar dat ik wil overwegen om 140/140 te rijden, om de 'bite' er een beetje uit te halen in het geval van een noodsituatie.
Warmteafvoer van de schijf maak ik me eigenlijk geen zorgen om. Als ik de bergen in zou gaan zou ik altijd nog 160 mm schijven kunnen monteren.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 sep 2018 13:02

Op de racert heb ik 160mm voor achter 140mm. Dat is met 80kg prima. Een 160mm voor hoef je net wat minder kracht te zetten, de balans voor achter vind ik ook fijner. Eerst had ik 160mm achter, maar dat is echt overkill, je remt met de racer lang niet zo hard en agressief als op de MTB


Op de XC MTB heb ik 180mm/160mm dat werkt daar voor mij prima

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 sep 2018 17:51

keesh schreef: 21 sep 2018 12:31
daniel1975 schreef: 21 sep 2018 12:27 Ik denk ook dat over een jaar of 3 velgremmen stoppen met functioneren. De maximale fashion-levenduur zal rond de twee jaar zitten, dus met 3 jaar remmen ze gewoon niet meer.
Wat een gelul, daar gaat het helemaal niet om. De hamvraag is of ik nog wil investeren in een (relatief) ouderwets systeem. Wellicht is dat niet slim. Het enige waar ik mij zorgen om maak is of het niet overdone is.
Piepen, afstellen, gewicht etc. etc. maak ik me allemaal niet druk om, ben techneut en haal ook mijn hele motor (en blok) uit elkaar. Dan zullen die schijfremmen ook wel lukken.
Hoezo gelul?
Jij schrijft toekomstbestendig?
Wat is er onbestendig aan velgremmen? Je maakt je druk over teveel remkracht, en komt dan met zo’n hol argument? Zeg dan gewoon dat je schijven wilt om de looks of om erbij te horen, verzin geen doelloze argumenten.
Less is bore

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 21 sep 2018 19:22

daniel1975 schreef: 21 sep 2018 17:51
keesh schreef: 21 sep 2018 12:31
daniel1975 schreef: 21 sep 2018 12:27 Ik denk ook dat over een jaar of 3 velgremmen stoppen met functioneren. De maximale fashion-levenduur zal rond de twee jaar zitten, dus met 3 jaar remmen ze gewoon niet meer.
Wat een gelul, daar gaat het helemaal niet om. De hamvraag is of ik nog wil investeren in een (relatief) ouderwets systeem. Wellicht is dat niet slim. Het enige waar ik mij zorgen om maak is of het niet overdone is.
Piepen, afstellen, gewicht etc. etc. maak ik me allemaal niet druk om, ben techneut en haal ook mijn hele motor (en blok) uit elkaar. Dan zullen die schijfremmen ook wel lukken.
Hoezo gelul?
Jij schrijft toekomstbestendig?
Wat is er onbestendig aan velgremmen? Je maakt je druk over teveel remkracht, en komt dan met zo’n hol argument? Zeg dan gewoon dat je schijven wilt om de looks of om erbij te horen, verzin geen doelloze argumenten.
Kerel echt, je hebt geen idee. Je kent me niet, je doet aannames die niet kloppen. De looks interesseren me niet, erbij horen nog veel minder. Ik geef nu geld uit, dan maak ik graag een verantwoorde (als in: iets waar ik over 5 jaar nog achter sta) keuze.

Als betekent dat de 'fietswereld' straks definitief overgaat op schijven, en ik met velgremmen over een aantal jaar bijv. een set nieuwe velgen wil, is de keus voor velgen met remrand een stuk minder, Of als je remhoeven over een aantal jaren versleten zijn.

Ik zie hetzelfde aan mijn huidige ATB (2003), das er 1 met 26 inch wielen en 3x9, Niks mis mee, maar de keus aan vervangingsonderdelen is momenteel zeer beperkt. Crankset? Altus of Alivio. V-Brake? Idem. Ik voorzie voor fietsen met velgremmen eenzelfde toekomst, weet enkel nog niet op welke termijn.

Ik vind het een beetje jammer dat de anti-schijf brigade hier zich zo negatief uit. Ik probeer gewoon de voor en nadelen voor mijzelf op een rijtje te zetten. Heb werkelijk nog geen idee waar ik voor ga kiezen. Het kan zijn dat ik alsnog voor een fiets met velgremmen kies, maar dat zal dan zijn omdat ik de remkracht van schijven overdone vind.

Fijne avond! ;)

Plaats reactie