Dank voor de antwoorden allen.
Het was gewoon een simpele vraag met een simpel antwoord Hoe goed ik getraind ben en of ik ergens bij wil horen (?) heeft daar niet mee te maken.
Ik kom met de huidige setup zeker boven (twee jaar geleden ook gedaan) maar we zitten in de zomer vlakbij en het lijkt me dan een mooie uitdaging van verschillende kanten de berg op te fietsen (en als de omstandigheden het toelaten misschien op een dag). Ten opzichte van 2 jaar geleden ben ik beter gaan klimmen maar als ik mijn cadans wat kan opkrikken is dat mooi meegenomen.
Een 34 monteren help in die zin al maar als ik dan ook een 50 moet monteren vervalt het financiële voordeel en qua bereik ben ik sowieso beter af met een 11-32.
DA 9070 groep aanpassen voor klimmen
Wellicht ten overvloede, maar gebruik zelf altijd deze site om diverse combinaties in cassettes/kettingbladen te vergelijken: http://ritzelrechner.de/. Met de display op speed en een beetje schuiven met de cadans, krijg je een idee hoe hard je ongeveer moet fietsen om elk verzet een beetje fatsoenlijk rond te krijgen.
Edit, hier een vergelijking van de 2 combi's:
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=36, ... 8&UF2=2135
Edit, hier een vergelijking van de 2 combi's:
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=36, ... 8&UF2=2135
Gazelle Team TVM \'99
Dat klopt niet. Ik heb zelf een 52/39 en als ik naar de bergen ga monteer ik een 34 ipv de 39 (zodat ik bergop met een mooiere kettinglijn rij) Dit doe ik al jaren en schakelt van 52 naar 34 probleemloos. Ik hoef zelfs niet eens iets te veranderen aan de voorderailleur.
Ik had de opties van de TS niet correct gelezen. Mijn idee was om een 34 te nemen en ook een 11-32 cassette monteren. Hierdoor is het wel raadzaam ook een 50 te monteren,NuitKor schreef: ↑18 jan 2018 14:37Dat klopt niet. Ik heb zelf een 52/39 en als ik naar de bergen ga monteer ik een 34 ipv de 39 (zodat ik bergop met een mooiere kettinglijn rij) Dit doe ik al jaren en schakelt van 52 naar 34 probleemloos. Ik hoef zelfs niet eens iets te veranderen aan de voorderailleur.
Als je met een 11-32 cassette rijdt en een korteslag derailleur gebruikt dan denk ik dat je wel een probleem hebt met groot-groot en klein-klein schakelen. Als je per ongeluk groot-groot schakelt ram je gewoon je achterderaileur het achterwiel in, wat einde fietstrip betekent.
Laatst gewijzigd door vincent75 op 18 jan 2018 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Ik weet niet hoe het in combinatie met 11-32 is, Korte kooi heeft wel een te kort bereik voor 34-11. Het probleem zit hem dan ook dat wanneer je voor klein schakelt en achter klein (dus richting de 11) dat je achterder. dan niet meer op spanning staat, maar daar heb ik met 34x11-28 geen last van.vincent75 schreef: ↑18 jan 2018 14:51Maar als je dan met een 11-32 cassette rijdt en een korteslag derailleur gebruikt dan denk ik dat je wel een probleem hebt met groot-groot en klein-klein schakelen. Als je per ongeluk groot-groot schakelt ram je gewoon je achterderaileur het achterwiel in, wat einde fietstrip betekent.NuitKor schreef: ↑18 jan 2018 14:37Dat klopt niet. Ik heb zelf een 52/39 en als ik naar de bergen ga monteer ik een 34 ipv de 39 (zodat ik bergop met een mooiere kettinglijn rij) Dit doe ik al jaren en schakelt van 52 naar 34 probleemloos. Ik hoef zelfs niet eens iets te veranderen aan de voorderailleur.
Wanneer je je achterder. in de spaken schakelt heeft dat te maken met het foutief afstellen van de marge schroeven. Daar hebben de grote van de tandwielen en korte/lange kooi weinig mee te maken.
Als je ketting niet lang genoeg is trek je echt wel je derailleur in je achterwiel, met of zonder goed afgestelde margeschroeven.
Inderdaad als je klein-klein schakelt en de spanning van je derailleur is onvoldoende dan is er geen probleem.
Het wachten is nog steeds op een 12-32 of zelfs een 13-32 cassette. Is voor veel mensen (waaronder ikzelf) goed te gebruiken tijdens het rijden in het hooggebergte.
Inderdaad als je klein-klein schakelt en de spanning van je derailleur is onvoldoende dan is er geen probleem.
Het wachten is nog steeds op een 12-32 of zelfs een 13-32 cassette. Is voor veel mensen (waaronder ikzelf) goed te gebruiken tijdens het rijden in het hooggebergte.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Klopt, maar dat ligt dan wel aan een te korte ketting en niet het 34 voorbladvincent75 schreef: ↑18 jan 2018 15:01 Als je ketting niet lang genoeg is trek je echt wel je derailleur in je achterwiel, met of zonder goed afgestelde margeschroeven.
Inderdaad als je klein-klein schakelt en de spanning van je derailleur is onvoldoende dan is er geen probleem.
Het wachten is nog steeds op een 12-32 of zelfs een 13-32 cassette. Is voor veel mensen (waaronder ikzelf) goed te gebruiken tijdens het rijden in het hooggebergte.