Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tikken in balhoofd

ewout
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2010 10:54

ewout 25 mei 2017 17:53

De laatste tijd hoor ik geregeld droge 'tikken' in het balhoofd. Vooral als ik uit het zadel kom, en de fiets daardoor wat heen en zwaar zwaait. Dezelfde tikken hoor ik ook als ik in stilstand de remmen dichtknijp en de fiets naar voren duw. Moet er nieuw vet in het balhoofd, of moet er iets worden aangedraaid of zoiets? Eigenlijk is de vraag: kent iemand dit verschijnsel, en wat kan ik eraan doen?

Vroeger deed ik zelf nog wel eens wat onderhoud aan mijn fiets, waarbij ik ook de balhoofdlagers wel eens te lijf ging, maar dat was wel in een tijd dat de fietsen een stuk simpeler in elkaar zaten. Ik durf nu niet meer zélf de boel uit elkaar te halen! Daarom stel ik maar even een vraag op dit forum.

marcanon
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 apr 2013 19:56
Locatie: oosterhout

marcanon 25 mei 2017 20:01

Bianchi Oltre
Cannondale Synaps
Cannondale Flash

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 25 mei 2017 20:08

Je weet zeker dat die tikken uit het balhoofd komen? De beschrijving die je geeft kan ook een link hebben met stuur en stuurpen. Als je die wilt uitsluiten dan even loshalen, alles even schoon maken, daarna weer invetten met montagepasta en vastzetten.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 25 mei 2017 21:31

Inderdaad, wellicht stuur bij stuurpen iets vaster zetten. Heb dit ook weleens gehad.
prj

ewout
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2010 10:54

ewout 26 mei 2017 10:33

Ik heb de instructies van dit filmpje gevolgd, en het lijkt erop dat het geholpen heeft. Ik heb nog niet gefietst, maar in stilstand is het getik verdwenen. Zou heel fijn zijn als ik er zo makkelijk van af zou komen!

Waar zouden we toch zijn zonder het internet, en zonder forumleden die zo vriendelijk zijn om andere fietsers tot hulp te zijn! Bedankt allemaal :winkthumb: !

ewout
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2010 10:54

ewout 02 jun 2017 13:37

Helaas, het uitvoeren van de instructies in het door marcanon genoemde filmpje heeft toch niet geholpen. Bij een fietstocht afgelopen weekend bleek de tik nog steeds op te treden. Vooral op oneffen weggetjes en bij het uit het zadel komen zijn de tikken niet van de lucht.

Swedish chef en prjz, jullie adviseren om stuur en stuurpen iets vaster te zetten. Maar is dat wat anders dan wat ik al heb gedaan (i.e. het aandraaien van de bout die verticaal in de vork verdwijnt, om het zo maar te omschrijven)? Met andere woorden: wat bedoelen jullie precies met 'het vaster zetten van het stuur en de stuurpen'?

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 03 jun 2017 10:13

Mijn reactie was bedoeld dat je je niet alleen zou moeten focussen op het balhoofd. Een kraak of tik lijkt soms ergens vandaan te komen waar het niet hoeft te zitten.
Je stuur zit met de stuurpen vast op de voorvork. Daarvoor zijn 4 boutjes gebruikt, Mijn ervaring is dat rond de bevestiging met die constructie er tikken te horen kunnen zijn. Mijn suggestie was om die 4 boutjes los te halen, in te vetten met montagevet en weer vast te maken. Je kan ook het stuur zelf er uit halen, dat allemaal goed schoonmaken en weer monteren. Bij mijn fiets was het tikken aan de voorkant toen over.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 03 jun 2017 12:44

Swedish Chef schreef: 03 jun 2017 10:13 Mijn suggestie was om die 4 boutjes los te halen, in te vetten met montagevet en weer vast te maken.
Ik heb eens gelezen dat je voor boutjes die je op moment aandraait geen montagevet dient te gebruiken ?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jun 2017 13:03

Dat wordt bij fietsonderdelen in het algemeen niet gespecificeerd en daar zie je meteen het nut van een momentsleutel, namelijk vrijwel nul.
Een stuur moet je zo vast zetten dat het tijdens normaal gebruik niet kan verdraaien, gewoon met handkracht testen.
@TS, als er na het nastellen van het balhoofd speling blijft komen, zit de expander waarschijnlijk niet goed vast OF is de stelruimte op en moet er iets van de vorkbuis gehaald worden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

pietervh
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 apr 2017 14:56

pietervh 03 jun 2017 13:26

Ik heb wel al eens gehad dat het gekraak uit de top cap kwam. Wanneer ik deze aandraai en daarna de stuurpen vast draai heb ik ook gekraak. Als ik de topcap dan weer los en dan lichtjes terug aandraai tot tegen de stuurpen is het gekraak weg.

Dat balhoofd van een fiets is allesbehalve rocket science hoor, perfect te doen als je eerst even opzoekt hoe het ineen zit.

Plaats reactie