Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

25 mm banden

ronald83
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 apr 2008 10:33

ronald83 30 apr 2011 16:22

Als ik een toertocht ga rijden waar veel kasseien in zitten. Hoe groot is dan het voordeel van 25 mm banden. Is het gebruik van deze banden aan te raden of kun je beter bijvoorbeeld een dikker/dubbel stuurlint gebruiken?

dank

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 30 apr 2011 20:06

Dat is zeker aan te raden. Sterker nog, 28mm bandjes zijn nog prettiger. Ik gebruik hiervoor een speciaal aangeschaft setje Continental gatorskins (bestaan inmiddels niet meer, maar na iedere kasseienrit haal ik ze weer van de wielen af, en hang ik ze weg).
Hoogstens 5,5 bar erin, en gegarandeerd dat je makkelijker over de keien rijdt dan met reguliere bandjes.

Wel gek eigenlijk dat we allemaal moeilijke parcoursen opzoeken, en dan van alles aanschaffen om het zo makkelijk mogelijk te maken ;)

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 01 mei 2011 08:52

Naar mijn idee heeft 25 mm ( zeker achter ) voordelen.
De rolweerstand is niet hoger, eerder lager en iets meer comfort.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4361
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 mei 2011 10:28

meer comfort, en ook nog meer grip. Dit doordat je een lagere druk kan rijden zonder een stootlek te riskeren

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 01 mei 2011 12:14

dan zou je ook voor een 23mm velg kunnen kiezen die dus ook meer volume biedt gaat wel meer kosten

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 mei 2011 01:00

En je rijdt eerder stootlek.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 02 mei 2011 19:04

Toch snap ik 'm niet: je rijdt met minder druk, meer grip en tóch minder rolweerstand??
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

lange63
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 03 jul 2005 23:52

lange63 02 mei 2011 19:16

Hier nog iemand die dit niet helemaal begrijpt. Zoals campa=super opmerkt, is er een lagere weerstand. Maar ik heb toch met meer mm rubber contact met het wegdek???
staal.....what else.....??

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 02 mei 2011 19:27

Op een 100% effen oppervlak gaat dat op (bijv. op de baan). Maar de 'echte' praktijk is weerbarstiger.
Naief zou je bijvoorbeeld zeggen dat je met een winkelwagentje met weinig weerstand over de kasseien gaat. Het tegendeel is waar: hij stuitert alle kanten op.

Op de MTB in het bos heb je de minste rolweerstand met een laag aantal bar (en is ook goed qua comfort en grip).

Punt is dat de band zich voldoende moet kunnen vormen (maar ook weer niet te veel) om oneffenheden op te vangen en zo de minste rolweerstand te hebben.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 02 mei 2011 21:08

Het gaat 'm niet met hoeveel mm2 contact je hebt met het wegdek. Het gaat 'm om de omtrek van de ovaal van rubber waarmee je contact hebt. Om de hoeveelheid rubber die aan het vervormen is. Daarbij is een perfect ronde cirkel beter dan een scherpe ovaal. Hoe breder de band hoe beter dus de cirkel van rubber waarmee je contact hebt met het asfalt gevormd is.
Daarnaast wordt vooral bij kasseien minder energie verspild. Met een smalle band op hoge druk springt je wiel alle kanten op. Je hebt veel energie nodig om je fiets in het spoor te houden. Met een wat bredere band die minder druk heeft (en ook met een wat soepeler frame) rijdt je fiets beter rechtuit waardoor je minder zijdelingse beweging (=verspilde energie) hebt. Daarnaast raak je minder vermoeid van de schokken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 mei 2011 22:24

Ik ben zelf ook van de lage bandenspanning, dat komt dan ook door mijn MTB achtergrond. Ik vroeg me altijd al af waarom je 9 bar in je band zou pompen.

Nu ik een jaar race ervaring heb merk ik dat mijn ideale spanning 6-6.5 voor en 6.5-7 achter is ik ben 80 kilo.

Ik rijd wel redelijk wat stukken over goed gelegde klinker (scheveningen-katwijk).
Maar ook op asphalt vind ik het prima. Ga je ineen bocht onverhoopt over een steentje schiet je wiel niet meteen weg. Mat staand hard aanzetten blijft je wiel veel beter op de grond.

Lage spanning is ook wennen je moet er mee leren rijden, laat een racefietser op een mtb stappen en vraag hem te sprinten, dan zie je de de vering maximaal in en uit gaan, vraag het dan een ervaren MTB'er en het is maximaal de helft.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 02 mei 2011 23:30

Dat lijkt me wel wat weinig voor op de racefiets (qua rolweerstand), ik zou zeggen, 1 bar er bij, maar wel lekker comfortabel :)

Plaats reactie