Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Nieuwe crank in oude BB

Larz
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2021 20:14

Larz 07 dec 2021 20:26

Hallo,

Ik heb een Cube Attain GTC pro 2019, die Shimano 105 (R7000) afgemonteerd is. Ik ging er dan ook vanuit dat ook de crank een R7000 zou zijn, maar na nog een keer de specificaties goed te hebben bekeken bleek alles R7000 te zijn behalve de crank. Dit bleek een FC-RS510 crank te zijn, met neem ik aan een bijbehorende press fit BB (BB-RS500-PB).

Mijn grote blad is aan vervanging toe en daarnaast zou ik graag van 50-34 naar 52-36 overstappen. Vandaar dat ik nu een R7000 crankstel thuis heb liggen. Mijn vraag is nu kan ik deze gewoon in combinatie met deze BB monteren?

Ik heb me in de afgelopen jaren het meeste fietsonderhoud eigen gemaakt, maar in BB heb ik me nog totaal niet verdiept. Qua vervangen ziet het er allemaal niet zo ingewikkeld uit, mist alleen nog wat gereedschap. Maar er zijn veel verschillende opties waar ik me nog een keer in moet verdiepen.

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 07 dec 2021 20:52

Dat zal passen, de aslengte zal bij beide cranks 86,5mm zijn met een asdiameter van 24mm. Je hebt alleen een inbus nodig om de linker crankarm van je huidige crankstel los te halen, dan kan je hele crank eruit. Nieuwe crank erin, linker crankarm erop, vastdraaien en klaar. Voorderailleur ook iets hoger zetten, vanwege je grotere voorblad.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 dec 2021 21:31

Past gewoon beide hollowtech cranks. @canyon81 Je vergeet even de preload instellen met het plastic dopje, daar heb je even een klein tooltje voor nodig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie