Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Crank ter vervanging Ultegra R8000

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 10 nov 2021 12:06

Voor mijn nieuwe project zoek ik nog een mooie, maar ook goede en relatief lichte crank. Ik vind de Ultegra R8000-crank die ik voor nu ga overzetten van mijn oude fiets niet fantastisch mooi.

Daarom hoor ik graag wat jullie ervaringen met andere cranks zijn, en welke jullie natuurlijk mooi vinden.

Vereisten:

- Mooier dan de R8000 crank
- Niet zwaarder dan de R8000 crank
- Net zo stijf of stijver dan de R8000 crank
- Powermeter: mag!

De Praxis Works Zayante carbon M30 staat hoog op het lijstje qua looks, maar ik lees daar wisselende verhalen over.

Budget: nog geen idee
If it's not fixed, it's broken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 nov 2021 12:35

Rotor aldhu. Verkrijgbaar in 30mm en in 24mm as. In 30mm kan je zowel aluminium als carbon crankarmen krijgen. Bij 24mm heb je alleen aluminium cranks. De passing van de crankarmen is niet hetzelfde tussen 24 en 30mm, de passing van de spline voor kettingbladen wel. De vegast crankarmen passen ook en zijn goedkoper.

Rotor maakt er zelf een powermeter voor Inspider, maar je kan ook bij power2max kijken (doen).
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 nov 2021 14:23

Ik heb de ALDHU met P2M:
Afbeelding

Wel een paar grammen zwaarder dan de Ultegra (dat vol, carbon, buitenblad is niet het lichtste in de wereld ;-) )

Op de fiets:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 30 nov 2021 10:01

Mijn ALDHU's zijn onderweg. Inclusief NoQ DM kettingblad. Powermeter komt volgend jaar wel een keer.
If it's not fixed, it's broken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 nov 2021 13:31

Gewoon iemand op het forum die een advies vraagt.
Twee reacties krijgt en het advies ter harte neemt!

Hulde dat moet gezegd worden. Dat maken we hier niet zo vaak mee :-)

Mooi crankstel ook nog eens!

Jweijters
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 aug 2014 08:31
Locatie: Goirle

Jweijters 01 dec 2021 19:59

Ik heb de overstap gemaakt van ultegra naar de praxis works Zayante Carbon m30. Deze is echt veel stijver dan de ultegra, loopt soepeler, en waar ik bij de ultegra reeds een paar keer en vastzittende ketting had, tijdens schakelen van groot naar klein, heb ik dit nog niet gehad op mijn praxis works. Dit was een van de reden waarom ik overgestapt ben naar praxis works. Op mijn spec roubaix zit oom een praxis works, nog een eerdere versie, en daar had ik ook nog nooit het probleem dat mijn ketting vast zat op zowel mijn buiten als binnen blad tijdens het schakelen.
Voor de praxis works heb je wel het praxis works bottombracket met tools nodig. Maar het loopt veel fijner dan de ultegra.

Plaats reactie