Elektronische schakelgroep
Ik heb voor Sram etap gekozen op mijn nieuwe fiets. Bestaat al even in 12speed, volledig draadloos, te leveren en goedkoper.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Dat draadloze is voor mij geen dealbreker hoor (overigens heb ik geen last van de batterijen), maar als Shimano eindelijk (een jaar later dan de bedoeling) met zijn 12speed komt, dan mag je toch verwachten dat ook zij zonder draad kunnen?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Ja dat klinkt sympathiek.walter- schreef: ↑03 okt 2021 23:50 Ik heb de neiging producten van een firma met een kwasie monopolie niet te kopen. Ik zou dus eerder alle andere fabrikanten bekijken voordat ik iets koop van Shimano. Ik vind een bedrijf dat zo een groot marktaandeel heeft gewoon niet goed voor de werking van de fiets-onderelen-markt.
Kijk dus daarom naar sram, campagnolo of een ander merk met groepsets...
Walter
Al is er een verhaal dat in het verleden toen Campy bijna kopje onder ging Shimano te hulp schoot omdat zij zagen dat een markt waarin zij te dominant zijn ook voor problemen zorgt.
Ik kan jammer genoeg even niks online vinden over de precieze deal die ze toen maakten. Bij mij weten is Campy nu weer gewoon een zelfstandig bedrijf.
Over de prijzen van die Amerikaanse merken, daar zie je het kapitalistische marktdenken.
Klassiek en ik schreef het hier al vaker, fietsenwinkels met Cannondale race en atb zijn in Nederland een uitstervend ras op een enkele die hard na dan.
Als je met die ex dealers gaat praten krijg je het bekende riedeltje van te duur, slechte service, ongunstige dealervoorwaarden enz.
Die Amerikaanse bedrijven (hoewel Cannondale feitelijk Canadees is) harken nu even veel winst binnen en teren in op hun dealers en eindgebruikers.
Bij de racers zijn de prijzen echt bizar hoog geworden, leuk voor korte duur maar dan verlies je klanten en die komen zelden nog terug.
Het goede nieuws, er komt ruimte voor nieuwe fietsmerken die innovatief zijn en markt af gaan snoepen. De Cannondale's zullen zich straks voor duur geld terug in de markt moeten kopen met een reële kans dat ze niet voldoende markt terug kunnen kopen en af zullen moeten slanken.
Het is een cyclus, we hebben dit al eerder gezien. Genoeg voorbeelden van merken die om die reden niet meer bestaan.
Je vind niets want het is een broodje aap verhaal?NicoNB schreef: ↑04 okt 2021 12:49
Ja dat klinkt sympathiek.
Al is er een verhaal dat in het verleden toen Campy bijna kopje onder ging Shimano te hulp schoot omdat zij zagen dat een markt waarin zij te dominant zijn ook voor problemen zorgt.
Ik kan jammer genoeg even niks online vinden over de precieze deal die ze toen maakten. Bij mij weten is Campy nu weer gewoon een zelfstandig bedrijf.....
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37675
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Welke merken doel je dan zoal op?NicoNB schreef: ↑04 okt 2021 12:49
Het goede nieuws, er komt ruimte voor nieuwe fietsmerken die innovatief zijn en markt af gaan snoepen. De Cannondale's zullen zich straks voor duur geld terug in de markt moeten kopen met een reële kans dat ze niet voldoende markt terug kunnen kopen en af zullen moeten slanken.
Het is een cyclus, we hebben dit al eerder gezien. Genoeg voorbeelden van merken die om die reden niet meer bestaan.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Probleem is dat grondstoffen en vervoer duurder zijn geworden.
Natuurlijk worden er door die merken hoge marges aangehouden.
Er is zeker ruimte aan de onderkant, maar dat zal dat een "chinees" moeten zijn die alles gaat leveren.
De vraag is of ze daar zin in hebben. Ik denk het niet!
Met merken als radon en toch ook bulls en Cube is er aan de onderkant voldoende.
Het is ook niet gek dat je fiets nu 20% duurder is dan 10 jaar geleden. En als je appels met appels gaat verglijken zit je er niet eens zo gek ver vandaan.
Het zit vooral in je hoofd "minimaal di2 ulegra met carbon wielen......... dat was 10 jaar terug ook duur!
Mijn Cube litening met DA7900 koste inderdaad 4000 euro. Maarja alu wieltjes, Doe er nog maar 1000 bij voor Carbon.
En dan schakelen we nog steeds mechanisch. doe er weer 1000 bij en je schakeld electronisch. Zit je al aan 6K.
Dan zit ik 12 jaar later toch niet heel ver van de waarheid met een Cube litening DA of wel?
Natuurlijk worden er door die merken hoge marges aangehouden.
Er is zeker ruimte aan de onderkant, maar dat zal dat een "chinees" moeten zijn die alles gaat leveren.
De vraag is of ze daar zin in hebben. Ik denk het niet!
Met merken als radon en toch ook bulls en Cube is er aan de onderkant voldoende.
Het is ook niet gek dat je fiets nu 20% duurder is dan 10 jaar geleden. En als je appels met appels gaat verglijken zit je er niet eens zo gek ver vandaan.
Het zit vooral in je hoofd "minimaal di2 ulegra met carbon wielen......... dat was 10 jaar terug ook duur!
Mijn Cube litening met DA7900 koste inderdaad 4000 euro. Maarja alu wieltjes, Doe er nog maar 1000 bij voor Carbon.
En dan schakelen we nog steeds mechanisch. doe er weer 1000 bij en je schakeld electronisch. Zit je al aan 6K.
Dan zit ik 12 jaar later toch niet heel ver van de waarheid met een Cube litening DA of wel?
Ik raad je aan voordat je de euro's uitgeeft aan Di2 of eTap om eens een rondje met Ultegra 8000 of 105 7000 te doen. Gewoon, de mechanische versies. Je zult w'schijnlijk versteld staan hoe goed en precies dat schakelt en remt... Force is prima, maar de tijd heeft niet stil gestaan. Dit typ ik niet om je te overtuigen, maar vanuit mijn eigen ervaringen de afgelopen jaren. Groet!
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Tja, natuurlijk kan ik gewoon mechanisch blijven rijden en met velgremmen. Ik weet dat het ook gewoon goed schakelt!
Maar als ik nu iets nieuws aanschaf wil ik toch overstappen naar elektronisch, ik ga kijken voor een complete fiets dus geen frame met opbouwen.
Vooral Di moeten de kinderziektes na zoveel jaren op de markt wel uit zijn, en schijfremmen daar ontkom je haast niet meer aan. Hoewel ik nooit gedacht heb iets te kort te komen met mijn velgremmen.
Hoewel ik in combinatie met carbonwielen daar het voordeel wel van in zie.
Maar als ik nu iets nieuws aanschaf wil ik toch overstappen naar elektronisch, ik ga kijken voor een complete fiets dus geen frame met opbouwen.
Vooral Di moeten de kinderziektes na zoveel jaren op de markt wel uit zijn, en schijfremmen daar ontkom je haast niet meer aan. Hoewel ik nooit gedacht heb iets te kort te komen met mijn velgremmen.
Hoewel ik in combinatie met carbonwielen daar het voordeel wel van in zie.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Teveel monopoly is nooit niet goed daar heb je 200% gelijk in.walter- schreef: ↑04 okt 2021 09:27Zoals Daniel1975 en jpar net schreven. Staat het product van Cannondale, Trek of Specialized je niet aan; er zijn nog 100 andere fietsmerken...
Shimano is zo groot in de markt dat ze de concurrentie kunnen weghouden voor een groot deel van de fietsonderdelen. Je hebt dus weinig keuze als consument. Dat vind ik geen gezonde situatie. Je kan dat een klein beetje zelf sturen door geen Shimano te kopen.
Walter
Zou veel meer variatie in moeten zijn.
Geen idee over de situatie nu, maar ik heb in februari nog een colnago clx EVO met Ultegra r8050 di2 gekocht voor onder de 3k. Dit was wel met alu wielen en velgremmen, maar voor mij was schijf geen vereiste, had zelfs liever velgremmen vanwege onderhoud. Over een paar jaar wil wel schijven, omdat de keuze met wielen dan wat makkelijker is, en ik ondertussen wat meer vertrouwd ben met het onderhoud aan de fiets.
Ja me nog herinneren dat een Canyon endurance di2 met schijven zo'n 3400,- was op dat moment. Echter ook met alu velgen.
Ja me nog herinneren dat een Canyon endurance di2 met schijven zo'n 3400,- was op dat moment. Echter ook met alu velgen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Velgremmen hebben helemaal geen onderhoud nodig vind ik, schoonhouden, misschien eens een druppeltje olie en remblokken vervangen.
Dat is nog een dingetje idd, heb je werkelijk zo veel meer onderhoud aan schijfremmen t.o.v. velgremmen?
Dat is nog een dingetje idd, heb je werkelijk zo veel meer onderhoud aan schijfremmen t.o.v. velgremmen?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!