Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

GRX of gewone Shimano lijn

Shasta
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 sep 2021 11:04

Shasta 16 sep 2021 21:00

Ik ben wel benieuwd wat jullie gedachtes en ervaringen zijn als het gaat om de GRX vs gewone shimano lijn. Ik weet dat de GRX meer trilling zou kunnen compenseren en zelfs een kettinglocker heeft. Zijn dit dé speerpunten van de GRX, of zit er nog een ander wezenlijk verschil tussen de twee? En in hoeverre zal dit merkbaar zijn? En daarbij: zijn de onderlinge verschillen in de 400-600-800 noemenswaardig groot? ik vind namelijk dat er heel snel geroepen wordt dat Ultegra (of 800) een must is, maar ik mis vaak de onderbouwing. De prijsverschillen zijn namelijk wel groot, dus verwacht ik er wat van... maar ben benieuwd: schiet er maar op los in dit topic!

Uitgangspunt voor gebruik is 70% op de weg rijden en 30% gravel met tubeless banden.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 sep 2021 21:24

Jij hebt toch pas een Cube Nuroad?
Om dan nu je groep te upgraden zou ik nog even wachten.
Kijk eerst eens wat je met je huidige fiets gaat doen.

Ter info, of je nu wel ef niet tubeless gaat rijden daar heeft je groepset geen invloed op.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 sep 2021 22:26

Denk je dat iemand 3 fietsen heeft met 3 verschillende groepen?
Gaat om dat de groep goed afgesteld is.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 16 sep 2021 22:35

@nijkie, ik kom aardig in de buurt 😜
Maar voor de vergelijking…
een gravelbike met Shimano grx600, en een racer met Shimano 105-7020. Schakelen beide als een zonnetje. Ik denk dat je conclusie klopt. Het gaat erom dat het goed is bekabeld, afgesteld en goed wordt onderhouden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 sep 2021 06:16

De 'clutch' op de GRX doet wel wat op slechte ondergrond. Je kan het trapstel met kleinere tandwielen krijgen.

Blijf je bij mechanisch geschakeld, dan is dat het wel zowat.

Op de DI2 krijg je nog servo-wave remmen en betere shifters. Die servo-wave voegt echt wel veel toe (blokjes staan wat verder van de schijf en remhendel beweegt de zuigers eerst wat sneller en daarna met meer gevoel)
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 sep 2021 08:22

Ik rijdt met een potenza h11 groepset op de gravelbike. Sommigen hebben me al voor gek verklaard omdat er geen clutch op zit. Ik maak ook wel een verschil tussen gravel en mtb. Ga ik zware trails rijden dan neem ik mijn mtb mee. Dus de gravelbike wordt ook vooral allroad ingezet ( toeren over weg en zand en gravelpaden ).
Maar ik heb nog 0.0 problemen ervaren. Ook niet op de wat zwaardere stukken. Ik heb wel een wat dikkere chainstay protector. Maar met een 33-48 loopt er niets van de voorbladen af. En de remmen zijn goed. Ik verwacht dat een 105 groepset het ook gewoon gaat overleven. Nu zijn de GRX onderdelen gewoon goed, maar verschillen ze naast de clutch en de kettinglijn voor de voorderailleur niet al te veel.

Ultegra of GRX-800 is absoluut geen must. Mensen gaan nog verrast zijn hoe goed die Tiagra disc tegenwoordig is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Shasta
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 sep 2021 11:04

Shasta 17 sep 2021 08:30

Lcsmet schreef: 16 sep 2021 21:24 Jij hebt toch pas een Cube Nuroad?
Om dan nu je groep te upgraden zou ik nog even wachten.
Dit is ook niet mijn doel. Ik zag een NuRoad volledig Tiagra afgesteld op een gravelbike en zag in de prijs enorm veel verschil. Dat zal, naar mijn nog-beperkte inzicht, door de groepset komen. Maar hierdoor vroeg ik me wel af: in hoeverre ga je dit nu echt veel merken? Kan je zo 6-700 euro schelen op je fiets namelijk.
TL@ schreef: 17 sep 2021 06:16 De 'clutch' op de GRX doet wel wat op slechte ondergrond.
Hier doelde ik op als het gaat om tubeless rijden en met lichtere bandenspanning rijden: je clutch hoeft minder trilling te verwerken.

Interesant. Ik ben blij hoor, met mijn GRX groepset, maar besef me ook dat het een vrij nieuw product is en z'n waarde op de markt (en vooral op de weg) nog enigszins te bewijzen heeft.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 sep 2021 09:00

Ik rijd met GRX 1x11 en ik ben vaak genoeg vergeten de clutch vast te zetten. De ketting is er nog nooit afgevlogen. En ik rijd ook wel eens wat heftigere stroken.

Een weggroep of een GRX groep maakt IMHO geen bal uit.

Maatje van mij rijdt gewoon gravel op zijn Scott Addict (met aparte wielset met 34 mm banden). Gaat meer dan prima. Groepset is 2x11 Ultegra voor schijfremmen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 sep 2021 09:55

Heb mijn 2x11 Ultegra groep op de cyclocrosser vervangen door een 1x11 GRX 800 groep.
De 2x11 Ultegra schakelde perfect op de cyclocrosser, alleen de ketting gaat wat feller op en neer vanwege de iets soepelere veer in de achterderrie.
Nu met de 1x11 en clutch in de achterderrie ligt de ketting wat strakker, haal ik de clutch eraf dan loopt de ketting op de kleinste en grootste kransjes van het voorblad af.
De clutch op de GRX 800 is dus het wezenlijke verschil tov de Ultegra, verder werkt het beide goed!

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 17 sep 2021 10:11

Shasta schreef: 17 sep 2021 08:30
Lcsmet schreef: 16 sep 2021 21:24 Jij hebt toch pas een Cube Nuroad?
Om dan nu je groep te upgraden zou ik nog even wachten.
Dit is ook niet mijn doel. Ik zag een NuRoad volledig Tiagra afgesteld op een gravelbike en zag in de prijs enorm veel verschil. Dat zal, naar mijn nog-beperkte inzicht, door de groepset komen. Maar hierdoor vroeg ik me wel af: in hoeverre ga je dit nu echt veel merken? Kan je zo 6-700 euro schelen op je fiets namelijk.
TL@ schreef: 17 sep 2021 06:16 De 'clutch' op de GRX doet wel wat op slechte ondergrond.
Hier doelde ik op als het gaat om tubeless rijden en met lichtere bandenspanning rijden: je clutch hoeft minder trilling te verwerken.

Interesant. Ik ben blij hoor, met mijn GRX groepset, maar besef me ook dat het een vrij nieuw product is en z'n waarde op de markt (en vooral op de weg) nog enigszins te bewijzen heeft.
Mijn Nuroad werd geleverd met Tiagra plus mechanische schijfremmen. Die heb ik vervangen door hydraulische incl. bijbehorende Tiagra shifters. Dat is iets wat overduidelijk een groot verschil maakt. Rijdt verder als een zonnetje. I.vm. nieuwe fiets en overzetten van onderdelen rijd ik nu die shifters met een GRX crankstel en GRX achterderailleur. Omdat ik veel offroad rijd vind ik de clutch en de kleinere bladen op het crankstel wel prettig, maar ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met de originele Tiagra groep.

Als je wilt kun je altijd nog de Tiagra derrie vervangen door een GRX en eventueel ook je crankstel + voorderailleur. Kan makkelijk voor minder dan €600-700.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 sep 2021 11:26

havana schreef: 17 sep 2021 09:00 Ik rijd met GRX 1x11 en ik ben vaak genoeg vergeten de clutch vast te zetten. De ketting is er nog nooit afgevlogen. En ik rijd ook wel eens wat heftigere stroken.

Een weggroep of een GRX groep maakt IMHO geen bal uit.

Maatje van mij rijdt gewoon gravel op zijn Scott Addict (met aparte wielset met 34 mm banden). Gaat meer dan prima. Groepset is 2x11 Ultegra voor schijfremmen.
Ik reed vroeger ook met een gewone Ultegra derailleur (totdat die in het wiel is gedraaid :? ) Ik moest hem toch vervangen, dus maar voor de RX gekozen.

De clutch zorgt voor minder springen van de ketting. In het veld en op gravel maakt dat niet zoveel uit, het is wat stiller en werkt iets beter. Ik zou een gewone derailleur die niet aan vervanging toe is er ook niet voor op pensioen sturen.

Op de stenen van Roubaix maakt het wel een groot verschil en is het wel wat extra waard. Je kan makkelijker schakelen op de stenen, als je de benen even stil houdt, blijft de ketting mooi liggen. Daar is de meerwaarde veel groter.

De clutch heeft ook een nadeel: als je schakelt, voel je net na het schakelen dat er iets meer weerstand is in de aandrijving, na enkele oneffenheden (waar de clutch dus moet werken) is dat weer weg. Het is niet veel en het stoort niet echt maar het is er wel.
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 17 sep 2021 12:30

Ik reed op mijn gravelbike met een SRAM GX (mtb) derailleur en normale SRAM Red shifters. Die derailleur is vervangen door een normale force derailleur. Merk ik groot verschil? Nee. Alleen als ik vergeet naar groot te schakelen voor (2x11), en ik duik een onverharde afdaling in, klappert de boel een beetje meer.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie