Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadelpen met flex in de top?

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 13 sep 2021 11:16

Zijn er zadelpennen die wat flex hebben als ze maar ongeveer 15cm (van fietsframe tot zadelrails) uitsteken? En zou dat een merkbaar verschil in comfort opleveren?

Ik heb een vrij basic alu Trek racefietsje van bijna 20 jaar oud, met vrij recht-toe-recht-aan buizen en geometrie. Heb die nu een tijdje, heb wat onderdelen geüpgraded en ben nog aan het zoeken naar de beste houding en meer comfort. Heb al wat met stuurpennen, spacers, zadelpositie, enz geëxperimenteerd, met beperkt resultaat. Sinds kort rijd ik ook op 28mm gatorskins. Voor een deel verwacht ik verder wat verbetering door meer uren te rijden en wat core werk te doen. Zou een andere dan de standaard Bontrager alu(?) zadelpen helpen? Ik zie trouwens met name vrij dure pennen met flex, maar voor deze fiets zoek ik in een niet al te hoog segment..

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 sep 2021 12:06

Je kan dan veel beter een comfortabel zadel monteren dan een dure carbon pen die minder dan 15 cm uitsteekt met wat flex
I know myself like no one else
Nothing to defend

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 13 sep 2021 12:44

Dank, Lcsmet. Ik ben daarmee ook aan het zoeken. Na een zadelmeting is me geadviseerd om een smal zadel met flinke opening te nemen (Selle Italia S3 e.d., want zitbotjes dicht bij elkaar en een beetje hypermobiel). Heb nu een Selle Italia Novus Boost Superflow S3. Ben er nog niet 100% tevreden over, dus zoek misschien verder. Wat zouden, naast uiteraard een juiste pasvorm, comfortabele zadels zijn? Erg persoonlijk, geloof ik, he..

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 13 sep 2021 13:27

Heb zelf op twee fietsen een ritchey een flex logic carbon zadelpen, maar het flex effect is minimaal. Waarbij 1 pen zelfs op de max staat. Heb ze toen vooral gekozen omdat ze in de uitverkoop bij rose versand redelijk geprijsd waren voor een mooie carbon pen. Een super lichtgewicht aluminum pen geeft hetzelfde effect.

Zoek je echt meer flex dan is een pen a la die van canyon/ergon met een soort bladveren een betere optie. Herinner me een test in Duitse blad Tour waarin die van de redelijk normale pennen nog het meeste flexten.

Of een pen met echte vering, maar zou dat zelf op een racefiets niet willen hebben. Met wat bredere minder hard opgepompte banden en een prettig zadel kom je al een heel eind. En een fijne fietsbroek niet te vergeten. Veel fietsen helpt zeker ook om het steeds makkelijker vol te houden.

Zadels zijn echte heel persoonlijk. Futurumshop geeft een 30 dagen test optie. Bevalt het niet stuur je hem weer terug.
Laatst gewijzigd door jsparie op 13 sep 2021 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 sep 2021 14:07


leon1
Forum-lid
Berichten: 2964
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 13 sep 2021 14:31

De Cannondale HG Save zadelpen veert ook een beetje. Geen idee hoeveel. Maar in vergelijking met een Thomson (net als in de test hierboven) is het verschil merkbaar. Zodoende zit er tegenwoordig een HG Save op al mijn fietsen en ligt de Thomson in de onderdelenbak.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 sep 2021 15:13

Qua zadels.., geeft deze video nog een beetje inzicht:
https://www.youtube.com/watch?v=RNLQY6g ... rancisCade

Naast zadel, zadelpen. Zit een stuk van het comfort ook in soepele banden en niet te hard oppompen. En, hoe breder hoe beter (maar met een oude alu fiets van 20 jaar, zal de ruimte waarschijnlijk beperkt zijn tot 25mm banden, maar met wat geluk past 28...)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

0475
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 13 sep 2021 16:13

Eventueel kun je eens naar de Canyon S15 of S25 verende zadel pen kijken. Is wel niet te vergelijken met zoiets als bv een thudbuster van Cane Creek.

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 16 sep 2021 19:53

Cane Creek heeft voor de racefiets de eeSilk zadelpen ontwikkeld. Daar heb je minder zadelpen voor nodig dan de Thudbusters.

Plaats reactie