Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

11 speed cassette alleen de 7de versnelling gaat fout

paulinec
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:49

paulinec 08 sep 2021 18:33

Onlangs mijn normale cassette vervangen voor een 14-28.
Omdat de topsnelheid er toch niet is, leek me een 11 overbodige luxe.
Ik heb een tweedehands fiets gekocht met een 53 voorblad en dit leek me een oplossing. Eerste rit was ook hoopvol. Echter na een tochtje op een zandpad begon alles te kraken en te doen. Dus thuis alles schoongemaakt en geconstateerd dat derailleur op de eerste versnelling te ver naar rechts stond.
Dat aangepast met het bijbehorende steldingetje.
Nou ben ik bezig met schakelen terwijl de fiets op een standaard staat (feitelijk meer hangt). En hoe ik het ook probeer ik krijg steeds dezelfde uitkomst

1 is zwaarst is 14
11 is lichtst is 28
.
Versnelling 1-6 doet het perfect. 8-11 doet het ook perfect.
Andersom (uiteraard) ook 11-8 perfect. 6-1 perfect.
Echter bij versnelling 7 blijft de ketting hoe dan ook een beetje van 6 meepakken waardoor die versnelling onwerkbaar is.

Is dit op te lossen?

paulinec
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:49

paulinec 08 sep 2021 18:56

De vraag stellen is hem beantwoorden. Ik vermoed dat dit het probleem veroorzaakt, of wat de oplossing is:

Uit de dealerhandleiding:

Als CS-HG800-11 wordt aangebracht op een ROAD 11-speed wiel/cassettenaaf, breng dan eerst een vulstuk van 1,85 mm aan. (Een vulstuk van 1,85 mm is niet nodig bij het aanbrengen op een MTB 11-speed wiel/naaf.)

Omdat ik zowel een nieuwe wielset als een nieuwe cassette heb, en deze vulring er niet bij zat, heb ik hier niet aan gedacht. Ik kom over een half uurtje het goede nieuws hier melden.

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 08 sep 2021 19:07

En was dat het probleem ?
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

paulinec
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:49

paulinec 08 sep 2021 19:22

Ik krijg die cassette met geen mogelijkheid vast als ik een vulring gebruik. Dan reikt de afsluitring niet diep genoeg. Ik ben het nog wel aan het proberen, want het verklaart natuurlijk ook waarom de derailleur te veel naar rechts leek te staan.

paulinec
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:49

paulinec 08 sep 2021 19:34

Te vroeg gejuicht, de vulring is voor de HG cassette, dit is wel een HG cassette maar hij heet CS-R8000 en dat is dus geen CS-HG800-11, want dat is dan alleen de 11-34. Het leek zo mooi.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 08 sep 2021 19:50

Staan de uiterste goed vd achterderailleur nog goed? Dmv de H en L stelschroef in te stellen. Als je zegt nieuw wiel kan t net effe minder lekker staan.
B screw kan waarschijnlijk nu 14 de kleinste is ook een beetje uitgedraaid.
Verder, is je pat recht?

paulinec
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:49

paulinec 08 sep 2021 20:28

De pat is recht. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het daar aan ligt. Fiets is echt vrijwel nieuw.
Schakelen met de vorige cassette gaat ook prima. Ik neig ernaar om te zeggen dat het aan de cassette ligt. Maar die heb ik via MP gekocht. Wel nieuw in doos, maar ik kan er dus niet mee terug naar de winkel.
B-screw heb ik nog uitgedraaid, ik twijfelde of het in- of uitdraaien was. Maar dat lijkt het niet te zijn.
Nu vrijwel alle versnellingen het doen, ga ik hier voorlopig maar mee fietsen. Zag dat de plaatselijke Giant-dealer ook Shimano Service Centre is, denk dat ik daar binnenkort toch maar naartoe ga.

Ik heb al heel wat fietsen afgesteld, dit is voor mij nieuw. Zou er graag achterkomen, maar als alles goed afgesteld lijkt, 10 van de 11 versnellingen het goed doen, en ik echt niet meer weet wat ik nog kan uitproberen, dan toch maar naar de echte professional.

paulinec
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:49

paulinec 08 sep 2021 20:50

Eureka! Morgen verder, maar ik heb de oplossing gevonden.
https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-DA0001-09-DUT.pdf

Precies de 7 versnelling moet kennelijk gefinetuned worden. Shimano noemt dit de 5 tandkranspositie en die moet kennelijk heel precies worden ingeregeld.
Weer wat geleerd. Mocht ik hier uitkomen dan zal ik het hier ter lering en vermaak melden.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 sep 2021 22:03

En toen vertelde je dat het een di2 groep was ;-).

Maar dus de start is steeds eerst zorgen dat de derailleur mooi onder de kleinste krans staat (afhankelijk van je frame, naaf zit die positie bij iedere fiets een beetje anders; daarom dat daar start...).

Goed dat je de handleidingen van Shimano hebt leren kennen.
We foeteren wel eens op shimano maar hun handleidingen vind ik top.

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 08 sep 2021 22:18

CS-HG800 is een cassette die ook voor mountain bikes bedoeld is en dus is de vulring nodig op race wielen. De 14-28 is een race cassette daarbij is de vulring niet nodig, dit had je zelf al ontdekt.

De handleiding waar naar je verwijst in je laatste bericht is van Dura Ace Di2 9070. De instructie betreffende de vijfde tandkrans is niet relevant voor het afstellen van een mechanische derailleur. Heb je een Di2 groep of een mechanische?

Ik rijd zelf ook 14-28 op 11 speed (Ultegra 6800). Mechanisch dus.

In de installatiehandleiding voor de 11 speed mechanische achterderailleur staat dat, bij montage van de 14-28 cassette, als je schakelproblemen ondervindt, je de b-schroef wat moet indraaien (met de klok mee) en vervolgens de kabelspanning bijstellen tot het schakelen goed gaat.

Bij mij ging de afstelling probleemloos, door de handleiding te volgen, van begin tot eind.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 09 sep 2021 07:20

paulinec schreef: 08 sep 2021 20:28 De pat is recht. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het daar aan ligt. Fiets is echt vrijwel nieuw.
Ik dacht ook altijd dat mn pat recht stond, en daarom al met een schuin oog naar nieuwe groepsetten gekeken.
Toch een keer met een richter aan de slag geweest. En poef perfect.
Bij mij waren het twee verzetten die niet perfect liepen. Een 3 en een 9 ofzoiets vreemds.

- omdat een b-screw wordt afgesteld op het grootste blad 28t, en dan normaal afloopt tot 11t, bij jou is dat 14t . Zou ik ook de 28t verder afstellen dan de manual aangeeft. Anders staat de rd bovenste derailleur wieltje ergens bij de cassette te dicht. Dat hoeft niet aan het einde te zijn omdat die parallel lineair afloopt of toch bijna.

paulinec
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:49

paulinec 04 nov 2021 19:23

Even nog een update. Bleek toch dat ik de achterderailleur opnieuw moest instellen.
Lampje van Di2 op rood zetten en dan met de schakelaar kon ik stapjes maken op de 5e versnelling (volgens Shimano, dus van groot naar klein) en dat finetunen was kennelijk nodig om een en ander goed te laten functioneren.

Plaats reactie