Je hebt gelijk
Crankstel vervangen
Ik weet dat het een rotor 3d+ is.asmeets schreef: β01 sep 2021 21:25 Stap een is vaststellen welk type Rotor cranckstel je hebt. Dan kun je kijken of er passende kettingbladen zijn. Dat kan je een hoop geld schelen omdat je mogelijk een cranckstel kunt uitsparen!
Bij Rotor zelf zijn er denk ik wel passende kettingbladen voor je cranckstel te vinden. Op deze pagina staan de beschikbare bladen vermeld.
Wel moet je dan je bcd maat weten, en alle vier bouts bevestigingen vallen af. Als je weet wat voor type cranckstel je hebt kun je het natuurlijk ook via support aan hen vragen. Hoe compatible dit is met Campa weet ik niet maar nu lijkt het ook te werken want het zit al op je fiets maar dan ronde bladen.
Absolute black geeft dat dit kettingblad compatible is met Rotor. De typen staan er bij.
Succes met zoeken.
Advies: Als je zelf de kennis niet hebt kan het uiteindelijk goedkoper zijn dit via een goede fietsenmaker te regelen.
Bedankt al.
Op het kettingblad (dacht ook op de foto) dat het bcd 135 is dus dubbel.thestudent schreef: β01 sep 2021 21:52Rotor heeft geen BCD 135 dat is een oude standaard die je op campagnolo crankstellen tegenkomt. BCD 130 dubbel kan natuurlijk wel. Maar de meeste 3d+ cranks zijn toch wel gewoon 110. Maar het kan dat dit een 130 is. Voor BCD 130 is het makkelijk ovale bladen kopen, maar die komen natuurlijk niet kleiner dan 39. Is het een BCD110 cank dan kan je makkelijk gewoon nieuwe bladen monteren. Anders is een rotor 3D+ met BCD110 een directe vervanging.Robber77 schreef: β01 sep 2021 21:01Zou een 50-34 willen ipv 53-39 maar dacht dat niet ging bij mij omdat die bladeren bcd 135 zijnwalter- schreef: β01 sep 2021 19:53 De crank is maar de crank. Je koopt een kettingblad dat ovaal is.
Ovale kettingbladen vind je voor iedere crank (of iemand die weet heeft van combinatie waarvoor het niet kan?).
Waarom wil je de crank vervangen? Normaal slijt die niet.
Wat houdt je tegen terug dezelfde crank te nemen? Rotor is misschien wel de enige die de crank direct verkoopt met een ovaal kettingblad(en?).
Walter
Voor een campagnolo groepset heb je geen speciale "Campa" kettingbladen nodig.
En die bcd 113 de compact dacht niet dat ze die nog maakten.
Als de 3D(+?) 30mm is, is dat logisch gezien de naam . 30mm in een BSA trapas is wel bijzonder en wordt wel zeer zelden gedaan. Zeker door een fabrikant zo geleverd verbaast het me.
nu nog een tooltje om de spider te vervangen en hij is gesteld voor 30 euro (als die spider idd compatibel is - wat direct mount bij rotor?).
nu nog een tooltje om de spider te vervangen en hij is gesteld voor 30 euro (als die spider idd compatibel is - wat direct mount bij rotor?).
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
30mm in een BSA trapas is totaal geen probleem. De lagercups zijn een stuk groter dan bijvoorbeeld shimano cups en daarvoor heb je dus ook een grotere trapassleutel nodig. Doordat de cups groter zijn zijn de lagers gewoon dik genoeg. Dit in tegenstelling tot een 30mm as in een BB86 pressfit, waarbij afgedraaide dunne lagers in de cups zitten.walter- schreef: β01 sep 2021 22:13 Als de 3D(+?) 30mm is, is dat logisch gezien de naam . 30mm in een BSA trapas is wel bijzonder en wordt wel zeer zelden gedaan. Zeker door een fabrikant zo geleverd verbaast het me.
nu nog een tooltje om de spider te vervangen en hij is gesteld voor 30 euro (als die spider idd compatibel is - wat direct mount bij rotor?).
Nogmaals bcd 113 en 135 vind je niet op rotor crankstellen. Alleen 110 en 130 en er is geen offset boutje. Gewoon allemaal standaard bouten. Er staat ook echt 130 op je foto hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dus passen er dan compact bladeren op?thestudent schreef: β01 sep 2021 22:1830mm in een BSA trapas is totaal geen probleem. De lagercups zijn een stuk groter dan bijvoorbeeld shimano cups en daarvoor heb je dus ook een grotere trapassleutel nodig. Doordat de cups groter zijn zijn de lagers gewoon dik genoeg. Dit in tegenstelling tot een 30mm as in een BB86 pressfit, waarbij afgedraaide dunne lagers in de cups zitten.walter- schreef: β01 sep 2021 22:13 Als de 3D(+?) 30mm is, is dat logisch gezien de naam . 30mm in een BSA trapas is wel bijzonder en wordt wel zeer zelden gedaan. Zeker door een fabrikant zo geleverd verbaast het me.
nu nog een tooltje om de spider te vervangen en hij is gesteld voor 30 euro (als die spider idd compatibel is - wat direct mount bij rotor?).
Nogmaals bcd 113 en 135 vind je niet op rotor crankstellen. Alleen 110 en 130 en er is geen offset boutje. Gewoon allemaal standaard bouten. Er staat ook echt 130 op je foto hoor.
Ja sorry ben mss domme vragen aan het stellen
Lol dan ben ik blind aan het worden.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Er passen geen compact bladen op BCD130. Maar de spider van die crank is los te vervangen voor een BCD110 spider. Die spider had ik al goedkoop eentje gevonden voor je zie de vorige pagina. Vervang je die spider kan kunnen er wel compact bladen op dezelfde crank. Hoef je aan het bottom bracket niets te doen.
Omdat er wel erg veel 3D+ cranks zijn kan het zijn dat het ook net zo makkelijk is om gewoon een andere crank 3d+ met de juiste spider er al op te kopen.
Omdat er wel erg veel 3D+ cranks zijn kan het zijn dat het ook net zo makkelijk is om gewoon een andere crank 3d+ met de juiste spider er al op te kopen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Zal een afweging zijn maarthestudent schreef: β01 sep 2021 22:29 Er passen geen compact bladen op BCD130. Maar de spider van die crank is los te vervangen voor een BCD110 spider. Die spider had ik al goedkoop eentje gevonden voor je zie de vorige pagina. Vervang je die spider kan kunnen er wel compact bladen op dezelfde crank. Hoef je aan het bottom bracket niets te doen.
Omdat er wel erg veel 3D+ cranks zijn kan het zijn dat het ook net zo makkelijk is om gewoon een andere crank 3d+ met de juiste spider er al op te kopen.
top bedankt voor alle info nu begrijp ik het
Ik heb dit ook zo gedaan op een sram force crank,
Die had een 53/39 ketting bladen, met een 5x130bcd spider
Deze is vervangen voor een 5x110bcd spider zodat ik kleinere kettingbladen kon rijden.
Uiteindelijk is de spider nogmaals vervangen voor een p2max koppelmeter.
Dit kan voor jou ook werken (zoals hierboven aangegeven) ,maar dan voor rotor 3d+ spider, die bestaat ook in 5x110bcd voor standaard 5bladboutjes en een 4x110bcd voor kettingbladen nieuwe stijl zoals shimano achtige. Ik denk dat de komende jaren daar, veel nieuwe typen van worden gemaakt. De cranks met 5 bladboutjes, hoewel er veel van verkocht zijn, zullen minder interessant zijn voor fabricanten als absoluteblack en ta specilites
Die had een 53/39 ketting bladen, met een 5x130bcd spider
Deze is vervangen voor een 5x110bcd spider zodat ik kleinere kettingbladen kon rijden.
Uiteindelijk is de spider nogmaals vervangen voor een p2max koppelmeter.
Dit kan voor jou ook werken (zoals hierboven aangegeven) ,maar dan voor rotor 3d+ spider, die bestaat ook in 5x110bcd voor standaard 5bladboutjes en een 4x110bcd voor kettingbladen nieuwe stijl zoals shimano achtige. Ik denk dat de komende jaren daar, veel nieuwe typen van worden gemaakt. De cranks met 5 bladboutjes, hoewel er veel van verkocht zijn, zullen minder interessant zijn voor fabricanten als absoluteblack en ta specilites
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Sprekend over een powermeter spider. Die van power2max voor de 3d+ zijn nu in de Sale omdat het een oude crankstandaard is. Mocht je nog een upgrade willen doen. De type S is misschien wat ouder, maar het ontwerp is super betrouwbaar. Nooit een enkel probleem mee gehad.
https://www.power2max.com/en/product/ty ... wer-meter/
https://www.power2max.com/en/product/ty ... wer-meter/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ok das goed extra info.TKMP schreef: β02 sep 2021 06:39 Ik heb dit ook zo gedaan op een sram force crank,
Die had een 53/39 ketting bladen, met een 5x130bcd spider
Deze is vervangen voor een 5x110bcd spider zodat ik kleinere kettingbladen kon rijden.
Uiteindelijk is de spider nogmaals vervangen voor een p2max koppelmeter.
Dit kan voor jou ook werken (zoals hierboven aangegeven) ,maar dan voor rotor 3d+ spider, die bestaat ook in 5x110bcd voor standaard 5bladboutjes en een 4x110bcd voor kettingbladen nieuwe stijl zoals shimano achtige. Ik denk dat de komende jaren daar, veel nieuwe typen van worden gemaakt. De cranks met 5 bladboutjes, hoewel er veel van verkocht zijn, zullen minder interessant zijn voor fabricanten als absoluteblack en ta specilites
Mooie prijs ,echt bedankt voor de moeitethestudent schreef: β02 sep 2021 08:53 Sprekend over een powermeter spider. Die van power2max voor de 3d+ zijn nu in de Sale omdat het een oude crankstandaard is. Mocht je nog een upgrade willen doen. De type S is misschien wat ouder, maar het ontwerp is super betrouwbaar. Nooit een enkel probleem mee gehad.
https://www.power2max.com/en/product/ty ... wer-meter/