Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Crankstel vervangen

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 01 sep 2021 21:59

rene schreef: ↑01 sep 2021 21:16 Kan dit naar het techniek topic verhuizen ?
Je hebt gelijk 😊

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 01 sep 2021 22:00

asmeets schreef: ↑01 sep 2021 21:25 Stap een is vaststellen welk type Rotor cranckstel je hebt. Dan kun je kijken of er passende kettingbladen zijn. Dat kan je een hoop geld schelen omdat je mogelijk een cranckstel kunt uitsparen!

Bij Rotor zelf zijn er denk ik wel passende kettingbladen voor je cranckstel te vinden. Op deze pagina staan de beschikbare bladen vermeld.

Wel moet je dan je bcd maat weten, en alle vier bouts bevestigingen vallen af. Als je weet wat voor type cranckstel je hebt kun je het natuurlijk ook via support aan hen vragen. Hoe compatible dit is met Campa weet ik niet maar nu lijkt het ook te werken want het zit al op je fiets maar dan ronde bladen.

Absolute black geeft dat dit kettingblad compatible is met Rotor. De typen staan er bij.

Succes met zoeken.

Advies: Als je zelf de kennis niet hebt kan het uiteindelijk goedkoper zijn dit via een goede fietsenmaker te regelen.
Ik weet dat het een rotor 3d+ is.
Bedankt al.

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 01 sep 2021 22:03

thestudent schreef: ↑01 sep 2021 21:52
Robber77 schreef: ↑01 sep 2021 21:01
walter- schreef: ↑01 sep 2021 19:53 De crank is maar de crank. Je koopt een kettingblad dat ovaal is.
Ovale kettingbladen vind je voor iedere crank (of iemand die weet heeft van combinatie waarvoor het niet kan?).

Waarom wil je de crank vervangen? Normaal slijt die niet.
Wat houdt je tegen terug dezelfde crank te nemen? Rotor is misschien wel de enige die de crank direct verkoopt met een ovaal kettingblad(en?).

Walter
Zou een 50-34 willen ipv 53-39 maar dacht dat niet ging bij mij omdat die bladeren bcd 135 zijn
Rotor heeft geen BCD 135 dat is een oude standaard die je op campagnolo crankstellen tegenkomt. BCD 130 dubbel kan natuurlijk wel. Maar de meeste 3d+ cranks zijn toch wel gewoon 110. Maar het kan dat dit een 130 is. Voor BCD 130 is het makkelijk ovale bladen kopen, maar die komen natuurlijk niet kleiner dan 39. Is het een BCD110 cank dan kan je makkelijk gewoon nieuwe bladen monteren. Anders is een rotor 3D+ met BCD110 een directe vervanging.

Voor een campagnolo groepset heb je geen speciale "Campa" kettingbladen nodig.
Op het kettingblad (dacht ook op de foto) dat het bcd 135 is dus dubbel.
En die bcd 113 de compact dacht niet dat ze die nog maakten.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/BelgiΓ«

walter- 01 sep 2021 22:13

Als de 3D(+?) 30mm is, is dat logisch gezien de naam ;-). 30mm in een BSA trapas is wel bijzonder en wordt wel zeer zelden gedaan. Zeker door een fabrikant zo geleverd verbaast het me.
nu nog een tooltje om de spider te vervangen en hij is gesteld voor 30 euro (als die spider idd compatibel is - wat direct mount bij rotor?).

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 sep 2021 22:18

walter- schreef: ↑01 sep 2021 22:13 Als de 3D(+?) 30mm is, is dat logisch gezien de naam ;-). 30mm in een BSA trapas is wel bijzonder en wordt wel zeer zelden gedaan. Zeker door een fabrikant zo geleverd verbaast het me.
nu nog een tooltje om de spider te vervangen en hij is gesteld voor 30 euro (als die spider idd compatibel is - wat direct mount bij rotor?).
30mm in een BSA trapas is totaal geen probleem. De lagercups zijn een stuk groter dan bijvoorbeeld shimano cups en daarvoor heb je dus ook een grotere trapassleutel nodig. Doordat de cups groter zijn zijn de lagers gewoon dik genoeg. Dit in tegenstelling tot een 30mm as in een BB86 pressfit, waarbij afgedraaide dunne lagers in de cups zitten.

Nogmaals bcd 113 en 135 vind je niet op rotor crankstellen. Alleen 110 en 130 en er is geen offset boutje. Gewoon allemaal standaard bouten. Er staat ook echt 130 op je foto hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 01 sep 2021 22:25

thestudent schreef: ↑01 sep 2021 22:18
walter- schreef: ↑01 sep 2021 22:13 Als de 3D(+?) 30mm is, is dat logisch gezien de naam ;-). 30mm in een BSA trapas is wel bijzonder en wordt wel zeer zelden gedaan. Zeker door een fabrikant zo geleverd verbaast het me.
nu nog een tooltje om de spider te vervangen en hij is gesteld voor 30 euro (als die spider idd compatibel is - wat direct mount bij rotor?).
30mm in een BSA trapas is totaal geen probleem. De lagercups zijn een stuk groter dan bijvoorbeeld shimano cups en daarvoor heb je dus ook een grotere trapassleutel nodig. Doordat de cups groter zijn zijn de lagers gewoon dik genoeg. Dit in tegenstelling tot een 30mm as in een BB86 pressfit, waarbij afgedraaide dunne lagers in de cups zitten.

Nogmaals bcd 113 en 135 vind je niet op rotor crankstellen. Alleen 110 en 130 en er is geen offset boutje. Gewoon allemaal standaard bouten. Er staat ook echt 130 op je foto hoor.
Dus passen er dan compact bladeren op?
Ja sorry ben mss domme vragen aan het stellen 😊😁
Lol dan ben ik blind aan het worden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 sep 2021 22:29

Er passen geen compact bladen op BCD130. Maar de spider van die crank is los te vervangen voor een BCD110 spider. Die spider had ik al goedkoop eentje gevonden voor je zie de vorige pagina. Vervang je die spider kan kunnen er wel compact bladen op dezelfde crank. Hoef je aan het bottom bracket niets te doen.

Omdat er wel erg veel 3D+ cranks zijn kan het zijn dat het ook net zo makkelijk is om gewoon een andere crank 3d+ met de juiste spider er al op te kopen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 01 sep 2021 22:32

thestudent schreef: ↑01 sep 2021 22:29 Er passen geen compact bladen op BCD130. Maar de spider van die crank is los te vervangen voor een BCD110 spider. Die spider had ik al goedkoop eentje gevonden voor je zie de vorige pagina. Vervang je die spider kan kunnen er wel compact bladen op dezelfde crank. Hoef je aan het bottom bracket niets te doen.

Omdat er wel erg veel 3D+ cranks zijn kan het zijn dat het ook net zo makkelijk is om gewoon een andere crank 3d+ met de juiste spider er al op te kopen.
Zal een afweging zijn maar
top bedankt voor alle info nu begrijp ik het πŸ‘

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 02 sep 2021 06:39

Ik heb dit ook zo gedaan op een sram force crank,
Die had een 53/39 ketting bladen, met een 5x130bcd spider
Deze is vervangen voor een 5x110bcd spider zodat ik kleinere kettingbladen kon rijden.
Uiteindelijk is de spider nogmaals vervangen voor een p2max koppelmeter.

Dit kan voor jou ook werken (zoals hierboven aangegeven) ,maar dan voor rotor 3d+ spider, die bestaat ook in 5x110bcd voor standaard 5bladboutjes en een 4x110bcd voor kettingbladen nieuwe stijl zoals shimano achtige. Ik denk dat de komende jaren daar, veel nieuwe typen van worden gemaakt. De cranks met 5 bladboutjes, hoewel er veel van verkocht zijn, zullen minder interessant zijn voor fabricanten als absoluteblack en ta specilites

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 sep 2021 08:53

Sprekend over een powermeter spider. Die van power2max voor de 3d+ zijn nu in de Sale omdat het een oude crankstandaard is. Mocht je nog een upgrade willen doen. De type S is misschien wat ouder, maar het ontwerp is super betrouwbaar. Nooit een enkel probleem mee gehad.

https://www.power2max.com/en/product/ty ... wer-meter/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 02 sep 2021 15:25

TKMP schreef: ↑02 sep 2021 06:39 Ik heb dit ook zo gedaan op een sram force crank,
Die had een 53/39 ketting bladen, met een 5x130bcd spider
Deze is vervangen voor een 5x110bcd spider zodat ik kleinere kettingbladen kon rijden.
Uiteindelijk is de spider nogmaals vervangen voor een p2max koppelmeter.

Dit kan voor jou ook werken (zoals hierboven aangegeven) ,maar dan voor rotor 3d+ spider, die bestaat ook in 5x110bcd voor standaard 5bladboutjes en een 4x110bcd voor kettingbladen nieuwe stijl zoals shimano achtige. Ik denk dat de komende jaren daar, veel nieuwe typen van worden gemaakt. De cranks met 5 bladboutjes, hoewel er veel van verkocht zijn, zullen minder interessant zijn voor fabricanten als absoluteblack en ta specilites
Ok das goed extra info.

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 02 sep 2021 15:26

thestudent schreef: ↑02 sep 2021 08:53 Sprekend over een powermeter spider. Die van power2max voor de 3d+ zijn nu in de Sale omdat het een oude crankstandaard is. Mocht je nog een upgrade willen doen. De type S is misschien wat ouder, maar het ontwerp is super betrouwbaar. Nooit een enkel probleem mee gehad.

https://www.power2max.com/en/product/ty ... wer-meter/
Mooie prijs 😁,echt bedankt voor de moeite

Plaats reactie