Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra/Dura-Ace Di2 12-speed

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 08 sep 2021 07:27

daniel1975 schreef: 06 sep 2021 19:52 Ja, dat vind ik :-)
Meer rechttoe-rechtaan vorm gegeven (aka ‘lomp’) en suf matte kleur.
Het gloss zwart en de rankere crankvorm van de DA vind ik veel fraaier.
Maar goed, ik houd ook niet van de matte-fietsen hype, dus dat verklaart mogelijk e.e.a.
"Rankere crankvorm van de DA"? Zijn dezelfde cranks, even rank dus.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 sep 2021 09:17

Word je zo gefopt dan door de renders?
De DA oogt ranker, sowiso sjieker. Lijkt erop dat hetzelfde kleurverschil is gebleven als wat er nu is in de 11sp groep: sjiek glossy zwart vs muisgrijs.
Ik vind nog steeds dat Campa dat het beste doet; zelfde kleurstelling voor de topgroepen, alleen de techniek/gewicht anders.
Less is bore

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 08 sep 2021 09:27

Ik heb sinds een paar jaar het fietsen weer opgepakt. Ongeveer anderhalf jaar geleden voor het eerst gekeken naar een leuke nieuwe fiets: Carbon en 105.
Maar de prijsontwikkeling is bizar. Toen ik begon met kijken kon je nog iets kopen voor 1.700 a 2.000 euro.
Inmiddels kom ik op bijna 3.000 euro uit voor dezelfde fiets.
Je zou bijna denken dat er ruimte ontstaat voor een nieuwe partij in de markt die groepsets kan produceren. Met deze prijzen zou dat als start-up best lonend kunnen zijn.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 sep 2021 09:42

Carbon is ver overrated. Shimano blijft niet voor niets alu cranks maken.
Niet zijken maar reiden !

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 08 sep 2021 09:47

Die zijn er wel. Rotor (nog duurder) en ik zag laatst ook wat voorbij komen op Ali. Ik denk dat het woud aan patenten het niet makkelijk maakt voor nieuwe toetreders.

Uiteindelijk is het vraag en aanbod. Ik vind het wel een gemis dat Shimano geen mechanische Ultegra meer gaat aanbieden. Die zou prijstechnisch wellicht nog een beetje te doen zijn.

Het zal voor heel wat mensen even slikken zijn om over te moeten stappen naar 105. Al zit dat dus een beetje tussen de oren, als ik hier de huidige 105 gebruikers mag geloven.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 sep 2021 09:51

Rotor heeft zijn eigen probleem gecreerd door 1x13 alleen op een eigen naaf te kunnen. En ze zijn na rotor UNO van de voorderailleur afgestapt omdat die in de eerste generatie niet zo goed was.

Verder is er nauturlijk FSA. Die al veel eerder het semi draadloos concept had.
Ik snap eigenlijk nog niet waarom FSA WE absoluut niet is aangeslagen. Ze hebben niet echt marktaandeel weten te krijgen. Maar het is ook gewoon niet echt zichtbaar in de markt. Verder heeft FSA een volledig gamma om een fiets af te monteren, van cranks, remmen, headsets, sturen en wielen ( VISION ). Dus moet er eigenlijk op de OEM markt toch ook iets te regelen zijn. Volgens mij is het niet de kwaliteit die mis is/was.

K-force WE was ook op dura ace niveau in de markt gezet en dat was te hoog gegrepen denk ik. Maar toch lijkt me dit een van de mogelijke spelers die op het moment met de juiste strategie marktaandeel moet kunnen winnen. Juist omdat ze een fietsfabrikant in principe alles bij hen kunnen laten kopen. Dus het lijkt me dat er op OEM een gunstig prijsniveau geboden moet kunnen worden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 sep 2021 10:13

Ja het is (veel) duurder geworden.
Maar pak de huidige 105........ die is vrijwel net zo goed als de DA van 10 a 15 jaar terug.
Je krijgt ook wel wat meer.

Tegenwoordig gaat een golf GTI net zo hard als een 911 van uit 1990. Dan is die Golf nu eigenlijk een koopje.
Als je nu op je fiets van 15 jaar terug zou stappen, dan schrik je wel van het verschil met een moderne racert.

Het goede nieuws is dat in tegenstelling tot periodes hiervoor ik totaal geen drang heb mijn nu 4 jaar oude foil met etap te vervangen. Er is gewoon nog weinig tot niets beters.

Dat bepaalde fabrikanten 5K voor een frame vragen, vind er wat van.......

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 08 sep 2021 10:27

Wat wasbeer zegt. Ik denk (mijzelf incluis) dat er nu een hele grote groep aan rijders is die al topmateriaal heeft en het de komende 2 jaar wel even best vindt. Upgraden heeft nauwelijks meerwaarde tov de prijs.

Upgraden van 11 naar 12 speed op je huidige frame is gewoon te duur / kost te veel geld. Nieuwe fietsen zijn slecht leverbaar en fors duurder dan een jaar of 2 geleden.

Je gaat pas keuzestress krijgen als je bijv. een kapotte 11 speed shifter hebt. Die zijn hier en daar nog mondjes maat leverbaar, maar dat zal snel over zijn. Dan wordt je min of meer gepushed naar een nieuwe fiets of dure upgrade (of 105 shifters natuurlijk). Een fiets met 1 werkende shifter doet het ook niet zo goed op Marktplaats.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 sep 2021 11:07

marsman schreef: 08 sep 2021 10:27 Wat wasbeer zegt. Ik denk (mijzelf incluis) dat er nu een hele grote groep aan rijders is die al topmateriaal heeft en het de komende 2 jaar wel even best vindt. Upgraden heeft nauwelijks meerwaarde tov de prijs.
Hier nog een.
Jaren lang op topmateriaal gereden. De originele Scott CR1, Pinarello Paris, meerdere Dogma's, C'dale SuperSix, etc. Allemaal met minimaal Chorus of hoger.
Momenteel totaal niet de behoefte om mijn huidige Colnago V1R in te ruilen. Naast dsat ik sowiso minder (te weinig.....) fiets, wordt een nieuwe minimaal een kilo zwaarder, heel veel duurder en een minder sjieke montage.
Mijn Simplon ligt nu bij de spuiter voor een nieuw kleurtje, zal waarschijnlijk straks worden opgebouwd met een SuperRecord groep die ik hier nog heb liggen.

Dat 105 beter is dan Dura Ace 15jr geleden klopt helemaal, maar emotioneel werkt het zo niet. Die genoemde Golf GTi is ongetwijfeld de betere tov die 911 uit 1990, maar het zal niemand verbazen dat ik liever die klassieke Porsche zou hebben dan een Ultegra GTi (technisch dikke prima, maar zielloos).
Less is bore

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 08 sep 2021 13:09

daniel1975 schreef: 08 sep 2021 11:07 ... liever die klassieke Porsche zou hebben dan een Ultegra GTi (technisch dikke prima, maar zielloos).
Dit type Porsche is me onbekend. ;)

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 08 sep 2021 13:50

wasbeer2006 schreef: 08 sep 2021 10:13 Als je nu op je fiets van 15 jaar terug zou stappen, dan schrik je wel van het verschil met een moderne racert.
Dat is dus precies wat ik nu wekelijks enkele keren doe. Ik weet alleen niet beter..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 sep 2021 14:13

Lekker blijven rijden ik ga vanmiddag ook nog even met een MTB van 12 jaar op pad............ Prima ding :-)

Andere kant kijken we nu ook alleen naar de extreme merken als speci en Trek.
Bij scott heb je een addict met zipp wielen en DA 12speed voor 8700 euro.

Veel dat snap ik maar 300 euro minder dan de eerste foil disc uit 2017 met een da di2 groep.
Dus het slaat niet overal door. Nu kreeg je daar in die tijd minimaal 20% korting op, of dat nu nog lukt heb ik niet geprobeert :-)

Plaats reactie