Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra/Dura-Ace Di2 12-speed

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 03 sep 2021 16:18

Ik rij nu een Ultegra 8000 mechanisch met velgrem. Ik ben wel in de markt voor een upgrade naar Di2, maar ga nog wel even wachten tot de prijzen een beetje genormaliseerd zijn (kan lang duren, weet ik).

Heeft iemand al gevonden of Shimano ook met een upgradeset gaat komen zoals ze dat ook hadden bij de 11 speed Di2? Die is al even nergens meer verkrijgbaar en ik kijk dan gelijk maar naar de nieuwe 12 speed. Volgens mij moet dat prima lukken, vooral ook omdat de cassette ook op een 11 speed body gaat passen.

Klopt het dus dat nieuwe shifters, een voor en achterderrie, casette en ketting voldoende zijn om de upgrade te maken? Dus remmen en crack laten zitten.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 sep 2021 16:20

Mja, maar dat is zo ongeveer alles ;)
Zou eerder kijken of er iemand spullen wegdoet omdat hij gaat upgraden.
Heuvel bike parts marktplaats heeft vaak ook nog wel zaken liggen voor prima prijzen.

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 03 sep 2021 16:46

DDX schreef: 03 sep 2021 13:57 De nieuwe 12 speed di2 zijn met velgremmen trouwens altijd bedraad, alleen met disc kan je semi wireless gebruiken.

@ddetaey, je zou dan ook naar de grx shifters kunnen kijken die zijn ook al wat groter volgens mij.
Bedankt voor de tip. Ga ik zeker eens checken bij dealer.
Dirk

0475
Forum-lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 03 sep 2021 19:24

De velgrem versie zou de upgrade kit zijn voor de consument die nog een velgrem frame heeft en dat nog wil behouden. Zou niet voor nieuwe fietsen beschikbaar zijn.

Voor nieuwe fietsen uit de fabriek/assemblage zou dan alleen de disc versie beschikbaar zijn en de fabrikanten zullen dan wel standaard voor de wireless setup kiezen.

hayes

hayes 03 sep 2021 21:42

Omdat iedereen het toch slaafs zal kopen.
IK ben een prijsbewuste fietser dus misschien niet 100% neutraal.

Maar voor 90 % van de fietsers is Di2 een te dure upgrade. Kan je het zonder moeite missen? Fijn, go for it.
Maar er zijn toch betere upgrades te doen voor hetzelfde geld? Wielen, cockpit, zelfs gewoon een budget extra fiets,....

Ik beken eerlijk dat ik nog nooit Di2 gefietst heb, maar voel ook niet de minste behoefte.
Bij veel evoluties zie ik wel het voordeel. Ik ben begonnen met triple en 9 speed. Nu Ultegra RX 11 speed en dat fietst gewoon veel beter. De stap naar elektronisch is waarschijnlijk heerlijk maar gewoon te duur.

Snap ik het goed dat ULtegra voor schijfremmen sowieso Di2 wordt? Want dan haak ik af en zet een stapje terug naar 105.

#mytwocents

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 sep 2021 21:46

@hayes, beide groepen zijn di2 only.
Maar niets mis met 105, zat toch al weinig verschil in met ultegra.

persoonlijk zou ik nooit meer zonder di2 (of etap) willen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 sep 2021 07:12

havana schreef: 03 sep 2021 13:26 50% meer batterijduur
Nooit gezeik met lege knoopcellen
Betrouwbaarder
Dat betrouwbaar lijkt me juist niet. Draadloos kan er weinig misgaan, tenminste ik heb nog nooit een probleem gehad met etap of axs.
Eens in de drie jaar een knoopcel trek ik ook nog wel.

En noem ook het nadeel, wireless schakeld de groep sneller.
En bedraad is ook weer geklooi met monteren.

De batterijduur kan een nadeel zijn van wireless, een sram accu gaat een maand/50 uur mee, de di2 accu is al groter, ga je het daarvoor bedraden?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 sep 2021 07:23

Ik lees nergens het het bedraad langzamer schakelT. Maar ik kan het mis hebben.

Een bedrade verbinding is by design altijd betrouwbaarder dan een draadloze. Of we het nu over wifi, deurbellen, telefoons (en accessoires) of weet ik veel wat hebben.

Ik snap de obsessie met draadloos niet. Het is vooral een uitkomst voor de luie fietsenmaker. Ik herhaal: Shimano heeft het systeem op precies het verkeerde punt draadloos gemaakt. De derailleurs hadden draadloos moeten zijn, daar zijn enige argumenten voor te bedenken (vooral esthetisch). Draadloze shifters hebben in een tijd van interne kabels geen meerwaarde.

Monteren is in principe éénmalig, of je moet elke week van stuur wisselen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 sep 2021 08:40

havana schreef: 04 sep 2021 07:23 Ik lees nergens het het bedraad langzamer schakelT. Maar ik kan het mis hebben.

Een bedrade verbinding is by design altijd betrouwbaarder dan een draadloze. Of we het nu over wifi, deurbellen, telefoons (en accessoires) of weet ik veel wat hebben.

Ik snap de obsessie met draadloos niet. Het is vooral een uitkomst voor de luie fietsenmaker. Ik herhaal: Shimano heeft het systeem op precies het verkeerde punt draadloos gemaakt. De derailleurs hadden draadloos moeten zijn, daar zijn enige argumenten voor te bedenken (vooral esthetisch). Draadloze shifters hebben in een tijd van intern kabels geen meerwaarde.

Monteren is in principe éénmalig, of je moet elke week van stuur wisselen.
De schakelsnelheidsverbetering komt vooral door hyperglyde+ en gewoon een verandering in de motortjes van de derailleurs. Volgens mij niets met draadloos te maken. Op die afstand is singaal/ontvangst bedraad of draadloos ook maar in de grote van een halve miliseconde ofzo. AXS was volgens de statistieken al langzamer dan de vorige di2. En dat heeft niet met draadloos op bedraad te maken maar met het feit dat je twee hendels moet indrukken om voor te schakelen. Omdat een mens dat nooit 100% gelijk op de miliseconde doet moet daar een lichte overlap periode van een aantal miliseconden gerekend worden. Dus schakel je rechts dan "wacht" de derailleur nog een aantal miliseconden of je ook links indrukt. In de praktijk merk je dat niet zo, maar het moet wel softwarematig geregeld worden. Bij dura ace met vier verschillende knopjes hoeft dat "wachten" natuurlijk niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 04 sep 2021 09:31

hayes schreef: 03 sep 2021 21:42 Omdat iedereen het toch slaafs zal kopen.
IK ben een prijsbewuste fietser dus misschien niet 100% neutraal.

Maar voor 90 % van de fietsers is Di2 een te dure upgrade. Kan je het zonder moeite missen? Fijn, go for it.
Maar er zijn toch betere upgrades te doen voor hetzelfde geld? Wielen, cockpit, zelfs gewoon een budget extra fiets,....

Ik beken eerlijk dat ik nog nooit Di2 gefietst heb, maar voel ook niet de minste behoefte.
Bij veel evoluties zie ik wel het voordeel. Ik ben begonnen met triple en 9 speed. Nu Ultegra RX 11 speed en dat fietst gewoon veel beter. De stap naar elektronisch is waarschijnlijk heerlijk maar gewoon te duur.

Snap ik het goed dat ULtegra voor schijfremmen sowieso Di2 wordt? Want dan haak ik af en zet een stapje terug naar 105.

#mytwocents
Mijn racer is opgebouwd met 105 5800 shifters en achterderrie en een R8000 voorderrie. De racer van mijn vriendin is volledig R8000. Ik merk weinig verschil tussen die twee.
Op de gravelding heb ik Rival AXS shifters met een GX Eagle achterderrie. Het schakelt tov mechanisch veel sneller en lichter omdat een klein tikje genoeg is. Ik hoef niet een hendel over te halen.

Fietsen de mechanische racers minder dan de etap fiets? Nee niet echt. En zeker in NL waar je heel lang van te voren het ziet aankomen dat je moet schakelen, geen probleem.

Een nadeel van mijn etap vind ik dat je aan twee kanten moet schakelen. Als ik iets vasthoud met een hand (bidon/eten) is dat even vervelend. Voor mijn vriendin is etap een uitkomst echter. Lekker simpel: tikkie links = lichter, tikkie rechts = zwaarder. Geen gekloot met voorderries zelf moeten schakelen.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 04 sep 2021 09:45

havana schreef: 04 sep 2021 07:23 Ik lees nergens het het bedraad langzamer schakelT. Maar ik kan het mis hebben.

Een bedrade verbinding is by design altijd betrouwbaarder dan een draadloze. Of we het nu over wifi, deurbellen, telefoons (en accessoires) of weet ik veel wat hebben.

Ik snap de obsessie met draadloos niet. Het is vooral een uitkomst voor de luie fietsenmaker. Ik herhaal: Shimano heeft het systeem op precies het verkeerde punt draadloos gemaakt. De derailleurs hadden draadloos moeten zijn, daar zijn enige argumenten voor te bedenken (vooral esthetisch). Draadloze shifters hebben in een tijd van interne kabels geen meerwaarde.

Monteren is in principe éénmalig, of je moet elke week van stuur wisselen.
Draadloos lijkt me idd puur gedaan voor de fabrikanten om de assemblage te versnellen, en in mindere mate ook voor de fietsenmaker in het geval dat er een shifter moet vervangen worden of een fiets van nul wordt opgebouwd voor een klant.

Gelukkig kan je het nog bedraad aansluiten.

Wat me niet duidelijk is of de positie van de 4 kettingbladbouten zijn veranderd...en daardoor mogelijks niet meer compatibel met bvb P2M/quarq shimano spiders.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 sep 2021 11:57

0475 schreef: 03 sep 2021 19:24 De velgrem versie zou de upgrade kit zijn voor de consument die nog een velgrem frame heeft en dat nog wil behouden. Zou niet voor nieuwe fietsen beschikbaar zijn.
Ik had net zo lief gehad dat ze de huidige 9100 erbij hadden gehouden voor de velgremmen. En dan voor een nette prijs.
Less is bore

Plaats reactie