Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wel of geen shim voor een zadelpen?

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 29 aug 2021 20:09

Vandaag samen gefietst, de shim is niet helemaal kraak vrij helaas .
Toch maar zonder shim dan Hans .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 29 aug 2021 21:15

Ik geef het nog een herkansing. Alles nog eens schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. Als er dan nog een tikje/kraakje inzit, dan is de shim “history”, en wordt het gewoon een 30,9 mm zadelpen.
(Daar neig ik toch wel naar)

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 30 aug 2021 22:34

Ter info: ik ben tegen het uitzonderlijke probleem aangelopen dat de fabriekstoleranties van een Ritchey carbon pen (>200 euro) en zitbuis van J. guillem tegen elkaar inwerken. Ofwel: tweede pen alweer is net te dun en blijft zakken. Gewicht van 95 kg zal ook niet helpen. Nu Ritchey Trail alu erin en probleemloos.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 aug 2021 23:47

martinobongo2 schreef: 30 aug 2021 22:34 Ter info: ik ben tegen het uitzonderlijke probleem aangelopen dat de fabriekstoleranties van een Ritchey carbon pen (>200 euro) en zitbuis van J. guillem tegen elkaar inwerken. Ofwel: tweede pen alweer is net te dun en blijft zakken. Gewicht van 95 kg zal ook niet helpen. Nu Ritchey Trail alu erin en probleemloos.
Even ter bevestiging…… waren de carbon ritchey pennen dan te dun? En is de huidige alu pen wel correct qua maat?
Als dit een ritchey probleem is, moet ik toch even verder kijken….

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 31 aug 2021 16:12

Het is in mijn geval een probleem dat is ontstaan door de combinatie van:
- de specifieke Ritchey carbon zadelpen, die dus in twee gevallen aan de "dunne" kant van "30,9" blijkt te zitten;
- mijn J.Guillem frame, met een zadelbuis die aan de "ruime" kant van "30,9" blijkt te zitten;
- specifieke zadelpenklem van J. Guillem, met een bocht er in, wat mogelijk iets minder goed klemt dan een rechte zadelpenklem;
- gebruik van de fiets als gravelbike, met af-en-toe flink gestuiter op het zadel (maar istie op ontworpen);
- en last-but-not-least mijn vedergewicht van 95kg.

Kortom: een ongelukkige combinatie. Er zit nu een Ritchey alu pen in en die doet het goed!

Ik leg e.e.a. ook uit in mijn MP-advertentie: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 31 aug 2021 16:18

Als je die ritchey met een schuifmaat (op verschillende plekken) opmeet, waar kom je dan op uit? Of eigenlijk dus de vraag, zou je hem voor me kunnen opmeten?

Edit: gebruik jij trouwens de alu zadelpenklem, of de titanium variant?

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 31 aug 2021 17:43

Ik meet op drie plekken van het deel van de pen dat de zadelbuis in verdwijnt, van boven naar onder: 30,83 - 30,84 - 30,83.
En de alu Ritchey Trail pen die er nu probleemloos in zit, meet netjes 30,90.
En ik gebruik de titanium zadelpenklem, zet ik op 8Nm (mocht zelfs op 10Nm van J.Guillem).

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 31 aug 2021 20:37

Ik heb mijn originele aluminium JGuillem pen net even gemeten. Die komt op de meeste plekken op 30,84 á 30,85. Deze pen blijft ook prima zitten. Maar dan wel in combinatie met de alu klem. De titanium klem gaf m.i. onvoldoende klemkracht. Ik moest hem steeds opnieuw op moment vastzetten, gaf gekraak etc. Zowel met de alu pen als later met een tita pen. Daarom ben ik van de tita pen en tita klem afgestapt. Dat kan inderdaad ook wel met de vorm van de klem te maken hebben. Maar de alu klem, in dezelfde vorm, functioneert bij mij duidelijk beter.
Daarom maak ik nu de keuze voor een carbonnen zadelpen, icm de aluminium zadelpenklem.

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 01 sep 2021 09:26

Heb de alu klem ook gehad bij de 1e carbon pen, maar op aanraden van J.Guillem zijn we bij de 2e carbon pen juist geswitcht naar de tita klem, omdat die strakker gezet kon worden. Overigens vond ik de garantieafhandeling in deze door mijn dealer Studio Velo en J.Guillem bijzonder puik! Mag gezegd worden.
Heb je al eens de binnenmaten van jouw zitbuis opgemeten?

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 01 sep 2021 09:27

martinobongo2 schreef: 01 sep 2021 09:26 Heb de alu klem ook gehad bij de 1e carbon pen, maar op aanraden van J.Guillem zijn we bij de 2e carbon pen juist geswitcht naar de tita klem, omdat die strakker gezet kon worden. Overigens vond ik de garantieafhandeling in deze door mijn dealer en J.Guillem bijzonder puik! Mag gezegd worden.
Heb je al eens de binnenmaten van jouw zitbuis opgemeten?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 sep 2021 10:58

Ik ben er juist vanuit gegaan dat de elasticiteit van het titanium in de zadelpen-klem icm de afwijkende vorm deel van het probleem was.
Hoe dan ook, ik gebruik én heb vertrouwen in de aluminium klem.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 01 sep 2021 18:37

Ik had op mijn titanium MTB een titanium pen en klem, dat gaf toch altijd een tik, met name wanneer je de eerste keer op het zadel gaat zitten. Ik moest ook altijd stevig aangedraaid worden.

Op mijn Lynskey heb ik een titanium pen gehad en nu een carbon pen. In combinatie met een alu klem heb ik nog nooit wat gehoord. Ook is het niet nodig die klem stevig aan te draaien.

Overigens heeft mijn Lynskey een ingelijmde shim naar 27.2 met langsgroeven en een lengte van ongeveer 10cm. Altijd kraakvrij dus.
Afbeelding

Plaats reactie