Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Boeken over onderhoud koersfiets

zotteken
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2021 11:41
Locatie: Brugge, België

zotteken 20 aug 2021 09:54

Hallo,

Ik ben aan het rondneuzen voor de aankoop van een koersfiets.
Tegelijkertijd lijkt het me wel zo handig om zelf te kunnen sleutelen aan de fiets (lekke band vervangen, etc).
Internet is een handige informatiebron, maar ik heb zelf ook wel graag iets in de hand.
Vandaar dat ik op zoek ben naar 1 (of meerdere) boek(en) met betrekking tot onderhoud & afstellen van de fiets in het algemeen, maar absoluut ook de koersfiets in het bijzonder..

Kan iemand me hierover tips geven?

PS: ik twijfelde of deze hier mocht of in het techniek forum. Als het verkeerd is, mijn excuses.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 aug 2021 10:00

In de shop van deze website zit een special over fietsonderhoud...,
Dat is vast een prima basis
https://www.fiets.nl/product-categorie/ ... -specials/

Er zullen vast uitgebreidere of betere handboeken bestaan.
Er zullen vast wat nieuwere technieken zijn die net even ontbreken of net even anders gaan.
Maar voor dat soort dingen --> youtube.
Alle basics, zowel voor race als mountainbike, staan wel in de uitvoering van fiets.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 315
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 20 aug 2021 10:14

Je fiets repareren en onderhouden voor dummies is wel een aardig naslag werkje.
Boerke van buut'n

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 aug 2021 10:30

"Graag iets in de hand", een telefoon dus om op YouTube de filmpjes te kunnen bekijken. ;)

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 20 aug 2021 10:35

MarkVeenstra schreef: 20 aug 2021 10:00 In de shop van deze website zit een special over fietsonderhoud...,
Dat is vast een prima basis
https://www.fiets.nl/product-categorie/ ... -specials/

Er zullen vast uitgebreidere of betere handboeken bestaan.
Er zullen vast wat nieuwere technieken zijn die net even ontbreken of net even anders gaan.
Maar voor dat soort dingen --> youtube.
Alle basics, zowel voor race als mountainbike, staan wel in de uitvoering van fiets.
De 'Fiets onderhoudspecial' is bijzonder rommelig opgezet (met onlogische lay-out). Onduidelijk en hinderlijk onvolledig. Voor een leek beslis geen zinvolle 'prima basis'. Als naslagwerk voor als je wat ervaring hebt ... hmmm eigenlijk ook het geld niet waard.

Youtube daarentegen ... de beste bron van informatie! You name it en er is wel een filmpje over te vinden.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

leon1
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 20 aug 2021 11:48

Met zoveel verschillende standaarden m.b.t. wielen, trapassen etc. etc. is internet de beste inderdaad. Boeken zijn al snel achterhaald tegenwoordig.
Ride bikes, not tanks!

pino
Forum-lid
Berichten: 3372
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 20 aug 2021 11:55

Ooit was Barnett's Manual de bijbel voor alle reparaties.
Leuk als je met oudere fietsen gaat spelen, maar voor recente fietsen achtehjaald door youtube.
Niet zijken maar reiden !

Flake
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 apr 2020 07:28

Flake 20 aug 2021 12:11


lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 aug 2021 19:10

pino schreef: 20 aug 2021 11:55 Ooit was Barnett's Manual de bijbel voor alle reparaties.
Leuk als je met oudere fietsen gaat spelen, maar voor recente fietsen achtehjaald door youtube.
Toch vind je in de oude Barnett's nog veel gedetailleerde uitleg, er wordt ook vaak ingegaan op het hoe en waarom. Het is een manual voor mecaniciens, op youtube vind je vooral amateurs, die weliswaar nuttig kunnen zijn, maar dan moet je ook het kaf van het koren kunnen scheiden.

Er bestaan overigens ook recentere versies van de Barnett's manual.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 21 aug 2021 19:14

Parktool heeft voor alles filmpjes en die zijn alles behalve door amateurs gemaakt.
Afbeelding

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 21 aug 2021 21:21

TL@ schreef: 21 aug 2021 19:14 Parktool heeft voor alles filmpjes en die zijn alles behalve door amateurs gemaakt.
+1

Vroeger gebruikten we altijd Sheldon Brown, maar die is ook al weer vrij gedateerd

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 aug 2021 21:29

Ja klopt Parktool heeft inderdaad nuttige filmpjes (echt nier voor alles hoor), en ze behandelen niet alle standaarden. De uitleg is eerder basic en richt zich enkel op het praktisch uitvoeren, weinig uitleg over het waarom van de techniek en hoe het werkt, en er wordt uiteraard verwezen naar hun eigen gereedschap. Soms zijn er echt wel andere mogelijkheden.
Je kan het echt niet vergelijken met de info van van kanjers als Sutherland of Barnett. Parktool richt zich toch meer op de beginnende hobbyist.

Ik gebruik ook best wel tools van Parktool, maar het gros van hun gereedschap is gewoon te duur voor wat het is.

Plaats reactie