Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietslamp voor TT en MTB

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 17 aug 2021 11:46

Ik ben de smarttrainer beu (vind er na 2 jaar echt niks meer aan) en met een drukke baan en gezin zal ik de komende herfst / winter vooral in het donker rijden. Ik heb dus een goede fietslamp nodig. Ik wil het vooral gebruiken voor TT-en (op een onverlichte landweg) en in de bossen op de MTB. Toeren is meer iets wat ik in het weekend (overdag) zal doen.

Vorig jaar heb ik e.e.a. (het allergoedkoopste) op Aliexpress gekocht. Het ene was beter dan het ander, maar van de 5 gekochte lichten zijn er inmiddels 4 dood (allemaal kapotte accu). Ik wil nu dus iets meer investeren en ga er dan vanuit dat ik ook iets degelijkers kan kopen.

Mijn oog is gevallen op de Lezyne 1300xxl of de 1600xxl. Beiden zijn onder de 100 euro, wat ik alsnog vrij veel geld vind voor een fietslichtje. Ik twijfel tussen:


1. De 1300 en 1600 (de 1600 lijkt geavanceerder en is iets feller), maar ook duurder en misschien TE fel.

2. Twee "mindere" lichtjes. Bijv 1 op de helm en 1 voorop. Met 2x de Lezyne 800 ben ik ook 100 euro kwijt. Maar officieel mag je maar 1 voorlicht hebben...

3. Toch een ander (goedkoper) merk / merkloos. Aliexpress was natuurlijk echt duurkoop, maar fietslichten lijken mij geen rocketscience. Ik zie veel goede ervaringen bij shops die merkloos aanbieden.


Kortom, iemand ervaringen?

1094
Forum-lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 17 aug 2021 11:58

Ik heb een Lezyne 300xxl (paar jaar oud), daar komt meer dan genoeg licht uit om zichtbaar te zijn. Om ook de weg te verlichten is misschien wat sterkers handiger maar met 600 lumen heb je m.i. echt wel genoeg.

Vooral batterijduur moet je dan op letten

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 aug 2021 12:04

In veel bossen mag je niet fietsen na zonsondergang.

Verder is de Lezyne 1300 XL een top ding. Wel goed richten, anders verblind je je mede-weggebruikers.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 aug 2021 13:29

In veel bossen mag je in het donker niet fietsen.

1000lumen en 100lux is echt wel genoeg.

Denk ook aan accuduur bij je aankoop. Hoe lang wil je in donker fietsen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 aug 2021 13:39

Wil je in het donker met een tijdritfiets rijden? Ook met een goede lamp lijkt een minder kuilgevoelige fiets me dan prettiger.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 17 aug 2021 14:09

Dank voor de reacties!

Damn... Ik had er dus niet over nagedacht dat je na zonsondergang de bossen niet meer in mag. Zojuist opgezocht voor mijn vaste trails en helaas, het mag ook hier niet. Dan valt een dubbele koplamp af, dat is buiten het bos zinloos voor mijn gevoel. De 1600XXL valt ook af, want de accutijd van de 1300 is veel beter en als ik 's avonds niet kan MTB-en, dan wordt het dus meer toeren en heb ik juist accu nodig. Zeker met koud weer (want dat heeft ook zijn weerslag op de accu). Ik heb nog gekeken naar andere merken en andere types, maar geen een haalt accutijden van de 1300XXL. Het enige nadeel is het vrij grote gewicht en formaat. Daar moeten we het dan maar gewoon mee doen.

@scepticus
In de buurt heb ik een paar goede routes met uitstekend asfalt en nauwelijks verkeer. Geen bochten, geen zijwegen, geen stoplichten, etc. Naast een snelweg, dus het is niet compleet donker. Gewoon rechtoe rechtaan. Met goed licht en een reflecterend jasje durf ik hier wel te rijden. Leuk is wellicht anders, maar alles beter dan de smarttrainer voor mij atm.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 17 aug 2021 19:46

Ik heb een oudere Decadrive 1500 van Lezyne. Prima lamp, maar voor de bossen imho te zwak.....prima voor vlakke bospaden zonder verrassingen/scherpe bochten maar meer ook niet.
Voor het echte werk heb ik een Gloworm XSV3400 en daarmee kan ik het donker wel aan. Ja, 1 uur brandduur op de hoogste stand. Ik heb een extra accu en zet de lamp lager indien niet zoveel licht nodig is.
Dogma F

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 18 aug 2021 06:54

Ik kocht de xl600 voor dezelfde reden.
Slecht verlicht grensgebied voor woon werk verkeer.
De lagere stand is voldoende voor paden met verkeer en minimale verlichting van lantaarnpalen.
De hoge stand voor de jaagpadenen bospaden.

Mijn route zou ik nooit met een TT bike doen. Een tak,kuil of ree op de weg heb je later door dan overdag.
Daarom zou een grotere lamp iets kunnen helpen maar bedenk dan ook de vorm van je lichtbundel je gaat helpen.

Lezyne lampen hebben twee programma's, die tweede is super voor de bediening op de fiets.
1)=standaard: uit,laag,hoog,heel hoog,knipperen,glow,anderemanier knipperen,stand7,stand8
2)=simpel; uit,laag,hoog
(1 korte toets zorgt dus voor het wisselen tussen hoog en laag

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 18 aug 2021 07:08

Deze al twee jaar in gebruik, super ding. Makkelijk te dimmen bij tegenligger en handige montage. Nooit accu tekort: https://www.sigmasport.com/nl/produkte/ ... buster2000

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 aug 2021 09:37

Een Lupine Piko al overwogen?
Ik heb deze op mijn helm staan.
Afbeelding
En op mijn stuur een kleine Lezyne 200XL
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 18 aug 2021 20:24

Ik heb Een Lezyne 800 en een 1100.
Beide heel tevreden van. Al gebruik ik van de 100 eigenlijk bijna nooit de hoogste stand. Standj e2 is op het onverlicht jaagpad dwaar ik woonwerk fiets voldoende.

Na een jaar of twee begeven wel wat mankementjes. Ik hoor bij de ene iets rammelen binnenin, maar hij blijft gewoon werken. Bij de andere komt het achterst stk er bijna iedere keer uit als ik de kabel niet heel voorzichtjes uittrek. Maar ook dat is geen belemmering van de functie.

Ik heb wel een Lezyne gehad die het na 1 winter opgaf. Keurig onder garantie vervangen.

Ook begonnen met 2x een Ali licht met externe batterij. Die kabel begaven het altijd heel snel.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 566
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 18 aug 2021 21:25

Je zou ook eens naar Exposure kunnen kijken. Bevalt mij zeer goed.

Niet goedkoop maar zeer degelijk

Plaats reactie