Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stuur nieuwe fiets vervangen

miertje
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2010 10:55

miertje 30 jul 2021 22:02

Heb voor een mooie prijs een Cannondale Synapse kunnen kopen in maat 48. Hele mooie fiets, ben er erg blij mee. Helaas is echter het stuur te breed, 42 mm terwijl op mijn Specialized Ruby een 38 mm stuur zit.
Ook is de stuurpen denk ik aan de lange kant.
Weet eigenlijk niet zo goed hoe ik het aan moet pakken om de fiets goed passend te krijgen. Mijn vorige fiets heb ik namelijk bij een fietsenzaak gekocht en daar heb ik toen ook een bike fitting laten doen. De fiets is toen kant en klaar op mijn maten afgeleverd.
Heb nu natuurlijk spijt dat ik het niet weer op die manier aangepakt heb maar daar heb ik nu niet zo veel aan.
Wie heeft tips hoe ik dit aan moet pakken?

Miertje
Miertje

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2246
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 jul 2021 22:22

Je kunt toch met deze fiets naar je bikefitter gaan? Meestal bieden die de mogelijkheid om een 2e fiets etc op je maten te zetten, tegen niet al te gekke tarieven. Of je pakt zelf de geometrien erbij en gaat zelf klussen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 jul 2021 07:48

Idd, gewoon deze op dezelfde maten afstellen als je oude?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 31 jul 2021 12:59

Heb je de fiets bij een winkel gekocht, dan terug gaan. Anders proberen de maten van je oude fiets aan te houden.
Een stuurpen en een stuur zijn makkelijk te vervangen, eventueel kost het je ook een nieuw stuurlint, omdat je de shifters over moet zetten (let ook op hoe deze staan op de oude fiets), mogelijk kun je het stuurlint opnieuw wikkelen. Een bikefitter kost ook weer aardig wat geld, dus ik zou zelf naar een oplossing zoeken (wellicht een kennis die je kan helpen?),
Als je in de buurt van Rotterdam of Dordrecht woon wil ik wel helpen.
prj

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 jul 2021 18:22

Je oude fiets naast je nieuwe zetten en dan maten en lengtes overnemen. Bij het stuur heb je het verschil al ontdekt en dat is oplosbaar. De stuurpen 'lijkt' aan de lange kant. Daar kan een meetlint je bij helpen. Eerst meet je de lengte van de twee stuurpennen en daarna de afstand zadelpunt tot de stuurpen.

miertje
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2010 10:55

miertje 31 jul 2021 22:21

Bedankt voor jullie reacties! Heb de fiets besteld bij een webshop uit Gran Canaria. Ik ben daar een aantal keer geweest om te fietsen en heb toen eenzelfde fiets gehuurd alleen dan de dames uitvoering.
Deze dames fiets was niet meer te koop maar de geometrie van de fiets zou overeenkomen met de unisex fiets die ik heb gekocht. Het verschil zou in de kleur zitten. Over het stuur heb ik dom genoeg niet nagedacht. Gisteren werd de fiets geleverd en ik was zeer blij verrast over hoe mooi hij er uit ziet! Totdat ik er een stukje op ging fietsen en merkte dat ik er totaal niet goed op zit. Dat was een tegenvaller!
Heb vandaag toch maar mijn vaste fietsenzaak gebeld en het probleem voorgelegd, vind dat altijd een beetje lullig als je de fiets dan niet daar hebt gekocht.
Kan terecht voor een kleine fitting en dan zetten ze er gelijk een ander stuur op!
Dan ga ik er vanuit dat het goed komt.
Nogmaals bedankt voor jullie tips en adviezen, heel leuk.
Miertje

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2246
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 01 aug 2021 07:44

Mooi zo! Het is echt een misvatting dat een FM alleen schroeft aan de fietsen die hij zelf levert, ik denk dat er niet 1 is die zich dat kan permitteren, voel je vooral niet bezwaard.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 01 aug 2021 09:25

Fijn dat het opgelost wordt.
prj

Plaats reactie