Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Force 22 crank stel converteren naar force 1x11

timkox
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jan 2014 18:25

timkox 04 jul 2021 20:48

Beste mensen,

Ik wil graag een force 22 gxp crankstel met bcd 110 converteren naar 1x11.
Ik twijfel over welk 40t kettingblad ik moet kopen.

Heb ik deze nodig:

[url] https://hollandbikeshop.com/sram/sram-m ... gLMk_D_BwE

Of toch deze:

[url] https://www.futurumshop.nl/sram-rival1- ... grij.phtml

Alvast bedankt voor de reacties!
Bijlagen
futurum
futurum
futurum.jpg (15.95 KiB) 1249 keer bekeken
R2
R2

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 jul 2021 08:47

In ieder geval niet het kettingblad van foto 2, dat is een direct mount montage voor een mtb crank.
Je kan niet zomaar een enkel blad plaatsen wanneer je een crankstel voor 2 bladen daarvoor wil gebruiken.
De positie van dat blad is niet ideaal voor je kettingloop, je zal dan het blad aan de binnenkant van buitenste montageplek moeten monteren.
Daar is ook het blad van je eerste foto niet geschikt voor.
Ga je eerst eens inlezen in de problematiek, je hebt er ,met alle respect, erg weinig kaas van gegeten, gezien de 2e foto met het mtb blad.
Succes.

timkox
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jan 2014 18:25

timkox 05 jul 2021 08:56

Bedankt voor je reactie Scottpch. Ik heb er toch al redelijk wat speurwerk op internet opzitten.
Ik lees overal dat de force 22 en force 1x11 crankarmen identiek zijn en dat het wel degelijk mogelijk is om een direct mount kettingblad (onderste plaatje) te monteren. Direct mount voordeel is dat het geheel lichter is. Qua kettingloop weet ik niet goed wat het verschil is tussen optie 1 en 2.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jul 2021 09:06

Je moet in ieder geval een narrow wide kettingblad hebben. Anders loopt de ketting eraf.

timkox
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jan 2014 18:25

timkox 05 jul 2021 09:13

Ja, inderdaad narrow wide.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 05 jul 2021 09:59

scottpch schreef: 05 jul 2021 08:47
Je kan niet zomaar een enkel blad plaatsen wanneer je een crankstel voor 2 bladen daarvoor wil gebruiken.
De positie van dat blad is niet ideaal voor je kettingloop, je zal dan het blad aan de binnenkant van buitenste montageplek moeten monteren.
Daar is ook het blad van je eerste foto niet geschikt voor.
Jawel hoor, het is prima mogelijk om dit te doen. Zeer ws heb je een crank waarvan de spider vast zit met 3 of 8 boutjes. Dat moet je eerst controleren. Daarna kan je een geschikt buitenblad zoeken (van bijvoorbeeld Absolute black, alugear enz) en die kan je dan monteren in plaats van de spider.

En dat is zo een blad als op je tweede foto, maar die van jou is idd een eagle versie.

timkox
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jan 2014 18:25

timkox 05 jul 2021 10:13

Bedankt Japie.

Veel chainrings zijn niet verkrijgbaar wolftooth ed.
Zou dit een goede optie zijn? Ook wat betreft chainline?

https://r2-bike.com/SHIFT-UP-Chainring- ... eeth-black

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 jul 2021 10:17

Je kunt ook bij Wolftooth of RaceFace terecht voor een narrow wide enkel kettingblad met een bcd van 110 voor een 1x setup op jouw crankstel. Heb ik ook gedaan met mijn 105 crankstellen (5800 en 7000).

Die bladen zijn ontworpen om de kettinglijn fatsoenlijk uit te laten komen. Het is namelijk niet zo dat de tanden in een lijn zitten met de bevestigingen waardoor deze of te ver naar buiten (buitenblad positie) of te ver naar binnen uit zouden komen (binnenblad positie).

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 05 jul 2021 10:54

timkox schreef: 05 jul 2021 10:13 Bedankt Japie.

Veel chainrings zijn niet verkrijgbaar wolftooth ed.
Zou dit een goede optie zijn? Ook wat betreft chainline?

https://r2-bike.com/SHIFT-UP-Chainring- ... eeth-black
Als je een 3 gaats crank heb dan kan je die monteren inderdaad. Over de chainline kan ik niets zeggen, dat hangt ook weer vanaf welke casette je gebruikt en op welke bladen je veel fietst.

Ikzelf had laatst hier een blad besteld. Ze versturen ze gratis.

https://alugear.com/productss/?chainrin ... arrow-wide

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jul 2021 10:55

Let wel op dat de 3 en 8 bolt anders is.

De 8 bolt is voor spider/quarq montage, daar zijn niet veel direct mount bladen voor te vinden. Als je een 3 bolt heb wel, maar kijk daar goed naar.
Grapje van sram zodat je ook een andere crank moet kopen als je een powermeter wil.

Als je nu een 110 spider hebt zou ik hieruit kiezen:
https://r2-bike.com/Chainrings-for-Spid ... __110-mm_7

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 05 jul 2021 11:47

Voor die 8 bouts cranks zijn ook best wel wat bladen te vinden hoor.

timkox
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jan 2014 18:25

timkox 05 jul 2021 12:07

We hebben het nu met name over de direct mount optie.
In onderstaand artikel wordt een manier beschreven waarbij je de spider behoudt en er een kettingblad aan de bestaande spider wordt bevestigd. Wat zou hier dan het voordeel van zijn? Iemand ideeën? Mij lijkt de direct mount een betere optie qua gewicht en ook minder schroeven dus wellicht stijver?


https://road.cc/content/feature/173262- ... n-ring?amp

Plaats reactie