Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Breed dames zadel

MarinaLuana
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jun 2021 22:01

MarinaLuana 10 jun 2021 22:17

Hoi allemaal,

Sinds kort heb ik een racefiets (Fuji), maar, je raadt het al, onwijze zadelpijn. Na een positieve recensie te lezen, probeerde ik deze: https://www.decathlon.nl/p/racefiets-za ... p-X8089089. Maar i.p.v. 2 dagen pijn na het fietsen werd dat 4 dagen met dit zadel.

Ik wil de fiets gebruiken voor functionele ritten van ca. 40-75km. Die afstand legde ik met enige regelmaat al af op mijn stadsfiets zonder zadelklachten. Verder ben ik in goede conditie, ik loop en fiets veel voor mijn werk en klim in mijn vrije tijd. Racefietsen heb ik echter nog niet eerder gedaan.

Voor in hoeverre is het een kwestie van wennen, of van het juiste zadel vinden? Ik heb het gevoel dat de gangbare zadels gewoon te smal zijn. Na googlen vond ik de truc met het golfkarton om de afstand tussen je zitbotjes te meten, dat was bij mij 157mm. Vrij breed geloof ik. Dus mijn vraag aan de dames hier: wat is een fijn breed zadel, geschikt voor 157mm? En geschikt voor voorgenoemde ritten? Of een goede winkel waar ik om advies kan vragen? Alle tips zijn welkom.

Aangezien een dergelijke fiets voor mij nog een experiment is, wil ik er niet bizar veel aan uitgeven. Zo licht/efficiënt mogelijk fietsen is voor mij ook niet zo belangrijk. Kan ik misschien een 'gewoon' sportief zadel erop zetten, die wat breder is? Waarom wel/niet?

Graag jullie reacties, alvast bedankt!

Groetjes,
Marina

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 11 jun 2021 00:41

Een zadel is persoonlijk, er is geen algemene regel.
Mijn kopvrouw fietst enerzijds op een Selle Italia Diva en anderzijds op een slr boost lady superflow, eveneens van Selle Italia.
Even had ze een zadel van Specialized, Mimic, maar dat beviel totaal niet. Ligt hier nu stof te vangen.
De zadels zijn niet goedkoop en het is soms een ware zoektocht.
Ideaal probeer je voor aankoop een testzadel te bemachtigen.
Een zadeldrukmeting kan eveneens helpen om tot een passende oplossing te komen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 11 jun 2021 07:47

Het lijkt nuttig om te zoeken naar een breed zadel.
Bijv. de Bontrager Verse en BBB Echelon zijn zadels die tot 165 mm breed te krijgen zijn. En er zijn er meer. (Ook Ergon heeft mogelijkheden)
Sommige zadels mag je een periode gebruiken en als ze niet bevallen terugsturen, en sommige winkels hebben testzadels. Maar het is een zoektocht!

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 11 jun 2021 08:06

let ook op de vorm van je zadel,
plat of rond
achterzijde omhoog of een vlakke strijkplank
uitsnede in het midden of juist niet. (heren zijn niet altijd geholpen met een uitsnede, die uitsnede kunnen ook voor meer zadel issues zorgen, bij dames.... geen idee)

een testzadel is een betere optie dan de kopen en na 30dagen niet goed geld terug.
dat terug sturen zorgt voor meer afval ;)

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 11 jun 2021 13:24

Offtopic, maar ik mag toch hopen dat Mantel / Futurum de zadels die tijdens een 30 dagen testperiode zijn teruggestuurd alsnog verkopen. Ongetwijfeld met een stuk korting, of misschien worden ze "refurbished" door de fabrikant.
Het lijkt me stug dat deze zadels bij het afval belanden.

Los daarvan is een testzadel bij een echte fietsenmaker natuurlijk wel een betere optie. Al is het alleen al omdat ze daar (afhankelijk van de fietsenmaker natuurlijk) wat persoonlijker advies bij kunnen geven.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 11 jun 2021 14:31

Voor wat het waard is, mevr Woefdram zweert bij Specialized Women's Power Expert Mimic 168 mm, maar ik zie dat mevr patrickvb daar weer heel anders over denkt, het is en blijft persoonlijk en een kwestie van uitproberen. Mevr Woefdram fietst er probleemloos een rondje Stelling van Amsterdam mee, ca 170km, dat is toch een uurtje of 6 zitten.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 11 jun 2021 14:51

En dat is niet alleen bij Dames het geval. Ik heb ook eerst een aantal zadels uitgeprobeerd voordat ik uitkwam bij mijn Selle Italia SLR Boost TM Superflow. Had bv op mn nieuwe fiets een Prologo Nago Evo PAS zadel zitten welke in eerste instantie ook prima beviel, echter na aanschaf van een nieuwe broek (BoC Mountains bib) had ik na 20min pijn aan mn achterste. Met de Futurum Joris bib kan ik prima 2 uur fietsen. M'n Selle Italia erop gezet, en geen probleem meer. Fiets nu met gemak 4.5uur zonder problemen.
Een goede broek met een goede zeem/padding is dus ook wel aan te raden als je langer fietst imho.
Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 11 jun 2021 21:47

Ook belangrijk: de positie van het zadel.
Dames zijn er vaak bij gebaat dat het zadel met de punt iets naar beneden staat.
Zo komt de druk meer op de zitkbobbels.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 13 jun 2021 13:59

Is Marina nog in the (forum) house?

MarinaLuana
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jun 2021 22:01

MarinaLuana 14 jun 2021 13:14

Bedankt voor alle reacties! Ik had hier en daar wel eea gelezen over waar op te letten. Maar dat is best een oerwoud als je er nieuw in bent. En je eigen voorkeuren nog niet kent. Want naar ik begrijp is het heel persoonlijk dus. De zoektocht zet zich voort. En een fietsbroek moet er idd ook maar komen.
Heeft elke locale fietsenmaker testzadels of kan ik daarvoor beter naar een (grote) keten?

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 14 jun 2021 13:29

oei,
een koerbroek is wel een goed idee ja, de zadels zijn gemaakt om icm een koersbroek te berijden.
enkel op mn MTB zadel kan ik langer dan een uur rijden met normale kledij.

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 14 jun 2021 14:40

Ik zou inderdaad beginnen met een goede fietsbroek ipv een hele speurtocht naar een ander zadel. Dat is stap 2 als de klachten met een fietsbroek blijven.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Plaats reactie