Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Verschil in wielsets

Laupie
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2021 16:09

Laupie 10 jun 2021 16:22

Beste Forumgebruikers,

Na lang meelezen met allerlei problemen, nu toch ook een account aangemaakt omdat ik mijn huidige probleem niet terug kan vinden.

Het gaat om het volgende probleem; Ik heb een tweede wielset aangeschaft en kom er nu anders dat ze allebei net iets anders steken. Als ik van wielset verwissel moet ik de derailleur en remmen opnieuw afstellen, aangezien de een niet goed schakelt en de ander aanloopt. Ik had juist het idee om makkelijk te kunnen wisselen van wielset afhankelijk van de rit. Het lijkt er op dat het ene wielsetje in zijn geheel 5-10 mm naar rechts staat.

Het gaat om de volgende wielen:

Campagnolo Eurus met een 10 speed Campagnolo cassette en body erop

Fulcrum Racing 5.5 met 10 speed shimano cassette en 11 speed body. Spacer voor de body zit er op (ga er iig van uit dat dat de spacer was die er bij geleverd werd).

Hoort dit? Of valt er nog iets aan te sleutelen om ze compatible te krijgen?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 10 jun 2021 16:27

De Campagnolo cassette is bijna twee millimeter breder dan de Shimano cassette.

Je kunt ze hooguit allebei net niet goed afstellen :)

Waar je die 5-10mm vandaan haalt, weet ik niet.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 10 jun 2021 16:30

1 cassette vervangen zodat ze beide Shimano of Campa zijn. Betekent ook de body vervangen. Loopt wel beetje in de papieren
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Laupie
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2021 16:09

Laupie 10 jun 2021 16:46

Hier was ik al bang voor. Weet ik iig dat ik niet verder hoef te zoeken naar problemen met het wiel.

Voor het niet niet afstellen denk ik dat het met de remmen nog wel zou lukken, maar dat de achterderailleur teveel problemen gaat geven.

Idee was juist een goedkoop wielsetje via marktplaats aan te schaffen om die als reserveset te gebruiken. Plus het feit dat ik binnenkort op vakantie naar de ardennen ga en er geen campagnolo Centaur cassettes voor in de heuvels meer te koop zijn (12-30). Dacht met een tweedehands wielsetje en een nieuwe shimano cassette mooi uit te komen en nog ong op dezelfde prijs.

En 5-10 mm was een schatting op het oog, denk dat 2 mm wel klopt.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 10 jun 2021 17:57

Wel benieuwd welk schakelsysteem nu op de fiets zit...

Wat "zeg" dat dat shimano is, hoe kan het dan dat je er "niet-shimano-systeem" wielen bij koopt ?
Bij voorbeeld op advies winkel ( dan teruggaan) of onkekend met bestaan meerdere systemen en online wat gekocht ?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 10 jun 2021 20:55

Denk dat de TS met Campagnolo rijdt.

Beetje ongelukkig om dan een wiel met Shimano body en cassette te kopen. Maar... Het Eurus wiel (mits in goede staat) sla ik hoger aan dan de 5.5. Die gewoon weer op marktplaats zetten.

De 5.5 is een wiel wat meer richting Racing 7 gaat dan Racing 5. Volgens mij een wiel voor Cervelo.

Je kunt op je Eurus wiel ook een Miche cassette zetten (met Campagnolo passing). Misschien zijn die makkelijker te vinden?

Plaats reactie