Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Giant tourer als randonneur?

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 31 mei 2021 18:42

Van de week ga ik een Giant tourer frame ophalen. Lijkt er goed uit te zien. Doelstelling is net name om wat technische kennis op te doen, maar het is natuurlijk wel leuk om het op te bouwen zoals je wil.

Het idee is dan ook om er een soort van randonneur van te bouwen, hoewel het mogelijk wel zonder drop bars zal worden i.v.m. de maat. Mijn vraagstelling is eigenlijk, wat voor tips zijn er om dit op te bouwen. Dan doel ik niet op versnellingen of welk stuur, maar met name qua wat voor dingen wel/niet gaat passen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 31 mei 2021 19:52

Kennelijk denk je dat de rest van wereld weet wat jij gaat kopen. Doe 's wat meer moeite!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 mei 2021 22:11

Dat ja. Giant voert de modelnaam 'Tourer' al 30 jaar.

In die tijd zijn er nogal wat varianten voorbij gekomen (long reach race remmen, v-brakes, rollerbrakes, derailleurs, naafversnelling,,,,,)

Volgende vraag: wat is je doel, wat wil je met de fiets gaan doen?

Budget?

En waar denk je op dit moment onderdelen vandaan te gaan halen tegen een redelijke prijs?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 01 jun 2021 07:48

Was niet bedoeld als zijnde weinig moeite (had alleen op dat moment wel een vrouw die ook aandacht wou).

Het frame komt denk ik ergens uit eind 80/begin 90, maar ik zal een foto plaatsen wanneer ik hem heb.

Voor wat betreft budget, het liefst zo laag mogelijk. Ongeveer 250 euro. Maar het heeft geen haast en kort gebruikte onderdelen via marktplaats zijn zeker een optie. Bovendien heb ik geen exacte eisen van onderdelen, maar moet het met name functioneel zijn. De fiets zal uiteindelijk gebruikt gaan worden als reguliere fiets, mogelijk woon werk verkeer (30 a 40km enkele reis) met mooi weer.

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 01 jun 2021 07:50

Oh ja, Alfine 8/11 zou leuk zijn, maar derailleur is ook een optie. Bovendien qua busget wat realistischer.. Qua derailleur dan wel graag Deore/Sora minimaal.

pino
Forum-lid
Berichten: 3360
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 01 jun 2021 09:11

Was dacht ik een derailleurfiets. Veel spullen voor te vinden met standaard 3 x 8/9 versnellingen spul,
BSA bracket..
Je kunt er waarschijnlijk ook een gravelfiets van maken (die naamgeving verdubbelt de waarde).
Niet zijken maar reiden !

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 01 jun 2021 09:22

pino schreef: 01 jun 2021 09:11 Was dacht ik een derailleurfiets. Veel spullen voor te vinden met standaard 3 x 8/9 versnellingen spul,
BSA bracket..
Je kunt er waarschijnlijk ook een gravelfiets van maken (die naamgeving verdubbelt de waarde).
BSA bracket is wel handig om te weten. Exacte verschillen tussen de brackets moet ik nog uitzoeken, aangezien ik daar simpelweg geen verstand van heb. Qua waarde interesseert het niet, aangezien het toch voor eigen gebruik is.

Kwam op internet trouwens een plaatje tegen wat een beetje een idee geeft van de doelstelling. Alleen qua afstand moet ik uiteindelijk uitproberen of ik met dropbars niet een te grote reach krijg.


Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 jun 2021 10:29

Dan zou ik vooral eerst uitmeten wat voor stuur je wilt, want je stuur bepaalt wat voor shifters je nodig hebt.
Vooral race rem-schakelgrepen zijn altijd relatief duur, zelfs tweedehands. Mtb / flat bar shifters / zijn voor veel minder te vinden.

Je zou ook aan een leuke alt bar kunnen denken, bv een moustache bar, On-One Mary etc. Let alleen op de klemdiameter want die bepaalt wat voor stuurpen je moet hebben, en waarschijnlijk vereist je frame/vork een 'quill' stuurpen, en die zijn er alleen in ouderwetse (26,0 of 25,4mm) klemmaten. Of je moet weer met adapters gaan werken, maar dat is lelijk.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pino
Forum-lid
Berichten: 3360
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 01 jun 2021 11:08

Kijk ook voor welke remmen het frame geschikt is. Op het plaatje zie ik "race" remmen.
Die werken niet goed met remgrepen voor V-brakes. Oude flatbar remgrepen voor cantilevers zijn waarschijnlijk nog te vinden. Remmen kunnen ook beperkend zijn in je bandenkeuze.
Ouder frame: let er op dat de zadelpen er nog uit kan.
Niet zijken maar reiden !

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 01 jun 2021 13:06

Naar mijn idee kun je veel beter MP in de gaten houden voor een complete fiets die al grotendeels aan je wensen voldoet. Je kunt dan volstaan met het vervangen van kabels, tandwielen en banden en met wat grondig poetswerk. Wanneer je begint met een kaal frame en daar onderdelen bij gaat verzamelen, ben je uiteindelijk veel duurder uit. Wanneer je dagelijks MP bezoekt, zie je vanzelf een keer wat voorbij komen.

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 01 jun 2021 20:07

marin30 schreef: 01 jun 2021 13:06 Naar mijn idee kun je veel beter MP in de gaten houden voor een complete fiets die al grotendeels aan je wensen voldoet. Je kunt dan volstaan met het vervangen van kabels, tandwielen en banden en met wat grondig poetswerk. Wanneer je begint met een kaal frame en daar onderdelen bij gaat verzamelen, ben je uiteindelijk veel duurder uit. Wanneer je dagelijks MP bezoekt, zie je vanzelf een keer wat voorbij komen.
Het hele idee is ook niet zozeer dat de fiets nodig is, als dat ik op die manier eens een fiets vanaf het begin heb opgebouwd en weet waar je tegenaan loopt. Voor een groot deel dus ook vanwege ervaring opdoen om die kennis daarna bij mijn andere fietsen te gebruiken. Overigens ben ik het met je eens dat een complete fiets goedkoper is.

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 01 jun 2021 20:08

scepticus schreef: 01 jun 2021 10:29 Dan zou ik vooral eerst uitmeten wat voor stuur je wilt, want je stuur bepaalt wat voor shifters je nodig hebt.
Vooral race rem-schakelgrepen zijn altijd relatief duur, zelfs tweedehands. Mtb / flat bar shifters / zijn voor veel minder te vinden.

Je zou ook aan een leuke alt bar kunnen denken, bv een moustache bar, On-One Mary etc. Let alleen op de klemdiameter want die bepaalt wat voor stuurpen je moet hebben, en waarschijnlijk vereist je frame/vork een 'quill' stuurpen, en die zijn er alleen in ouderwetse (26,0 of 25,4mm) klemmaten. Of je moet weer met adapters gaan werken, maar dat is lelijk.
Zowel moustache als quilt moest ik even opzoeken. Quill ken ik wel, maar wat is het voordeel van een moustache bar? Vind het persoonlijk niet mooi, maar lijkt me ook niet praktisch...

Plaats reactie