Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FSA BB386 bottom bracket alternatief

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 27 mei 2021 23:12

Hallo,

ik heb een FSA SL-K light crankset (46-30) op mijn gravel/do-it-all fiets. Daar gebruik ik tot nu toe ook FSA bb's bij. Om precies te zijn deze:
https://www.bike24.com/p230518.html

Hij is nu nog verder 'verbeterd' (eerder stuk) tot een Di2 versie, geen idee wat dat mag betekenen maar de lagerscups zijn groter in diameter geworden. En gaan nu nog sneller stuk. Ik heb er nu weer een vervangen na een half jaar en ben op zoek naar een alternatief.

Hoewel ik best handig ben en ook wel wat weet van fietsen snap ik de ballen van al die bb standaarden. Is er hier iemand die mij kan vertellen of ik hier iets anders kan gebruiken?

Dank alvast!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 mei 2021 07:11

Dit is een bottom bracket voor bsa draad. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom deze lagers snel kapot gaan. Nu krijgt FSA hier op dit forum een hoop slechte reviews, maar hun lagers zijn niet veel of slechter dan normale shimano/praxis alternatieven. De enige reden waarom ze snel kapotlopen is of te veel preload op de lagers of een slechte uitlijning van de twee cups. Heb je een stalen of aluminium frame dan kan het zijn dat je eerst eens het bottom bracket moet laten vlakken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 mei 2021 07:39

Deze zou moeten werken

https://www.c-bear.com/nl/products/bsai ... aston-ec90

Even iets over deze BB standaard. BB386 is ooit door FSA ontwikkeld als de opvolger van PF30. De lagers zijn exact even groot. Het enige verschil is de breedte van het bracket. Bij PF30 is dat 68 mm breed, bij BB386 is het bracket 86.5 mm breed, Oorspronkelijk is het een pressfitsysteem. Op jouw frame gebruik je een conversie, namelijk BSA. Het grote probleem is dat de lagers vaak te klein zijn, want de as is met 30 vrij dik en de bracketpot is maar klein. Vandaar dat Shimano nog altijd vasthoudt aan een asdikte van 24 mm. Op zichzelf kan je een deel van het probleem wegnemen door de lagers groter te maken. Maar het most natuurlijk nog wel op de bracketpot passen.

Mocht je voor C-bear willen gaan kan je ze per email bestellen via de C-bear site.

Het BB-problem an sich moet je niet ingewikkelder maken dan het is. Je hebt een frame en die heeft een bepaalde bracketstandaard. Bij carbon frames is dat zelden nog BSA. BB86 is verreweg de meest gebruikte standaard, gevolgd door PF30, BB386, BBRight, BB30(A).

Bij staal, aluminium en titanium kom je zowel pressfit als BSA tegen.

Vervolgens heb je een crank. Hier heb je ook bepaalde standaarden. Met dunne, lange as. Met dikke, korte as en met dikke, lange as.

Vervolgens moet je de combinatie maken. Kijken wat op wat past. Dat is soms even gepuzzel, maar je komt er uiteindelijk wel uit. Over het algemeen geldt dat een lange as (Hollowtech II, GXP, Campagnolo UT maar ook BB386 cranks) overal op past.

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 28 mei 2021 08:35

Dank voor jullie uitgebreide antwoorden. Het is een alu frame dat netjes gevlakt is. De preload wordt gezet d.m.v. een wavy washer en een aanhaalmoment dat ik netjes respecteer. De afdichting is echter zo slecht dat water naar mijn idee makkelijk naar binnen kan. Ik had ook geen knarsende lagers, ze liepen naar mijn idee wel erg soepel.
Even de seal verwijderd, blijkt al het vet weg en er water in the zitten. Nu had ik wel net een zeer natte rit gemaakt afgelopen zondag, maar toch...

En dank voor je uitleg, Havana. Ik zal mij eens wat beter inlezen.

Overigens heb ik destijds voor de FSA gekozen vanwege de 46/30 mogelijkheid, ik ga graag met wat bagage op pad. Nu zou ik zeker voor een ander merk kiezen. Misschien maar eens op onderzoek uit.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 28 mei 2021 09:57

In de gravelhoek heb je tegenwoordig van dat soort crankcombi's, mogelijk met iets andere kettinglijn. Als je het al kunt krijgen.

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 28 mei 2021 10:12

Woefdram schreef: 28 mei 2021 09:57 In de gravelhoek heb je tegenwoordig van dat soort crankcombi's, mogelijk met iets andere kettinglijn. Als je het al kunt krijgen.
Ja, exact. Als ik nu mijn fiets zou opbouwen dan kwam er GRX op. Dat was er vijf jaar geleden nog niet, dus toen heb ik voor een Rival/Force 22 groep met deze crank gekozen.
Ik heb zo'n vermoeden dat de 2.5 mm die de GRX crank verder naar buiten staat zou moeten kunnen met de SRAM voorderailleur maar weet het niet niet zeker.

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 01 jun 2021 13:00

Ik heb contact opgenomen met C-Bear en er komt een via de mail bestelde bb mijn kant op. Ik heb de cyclocross variant besteld met beter afgedichte lagers. Ik hoop dat deze het langer vol houden dan die van FSA zelf.

Ik had ook Hope gemaild maar de totale breedte van dat bb wijkt wat af van het origineel van FSA.

Plaats reactie