Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Di2 laadt niet op

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 16 mei 2021 11:43

Hi,

Vorig seizoen een nieuwe racefiets gekocht. Met Ultegra Di2.
Op het einde van het seizoen ziek gevallen, corona.
Geen milde vorm, veel narigheid, maar ben nu wel terug zo ver dat ik buiten op mijn racefiets wil rondrijden en weer conditie opbouwen.

Dus eerst even de Di2 batterijen terug opladen.
Vorig seizoen ook een keer gedaan, toen geen probleem leek me.

Nu dus wel.
Wanneer ik de connectie maak tussen de junction en de batterijlader gebeurt er niets.

De batterijlader geeft geen signaal (vb batterij laadt op, of batterij bijna leeg).
Gaat over het type SM-BCR2.

Dan alle connecties nog even gecheckt, maar deze waren allemaal stevig bevestigd.
Ook ander stopcontact geprobeerd, hielp niet.

Wanneer ik even op het kleine knopje aan de junction (uiteinde stuur) druk, zie ik ook geen lampje dat begint te branden.
Schakelen doet hij ook niet meer.
Ook niet na een nacht 'opladen' in het stopcontact.

Kunnen jullie mij helpen ?

Enig lichtpuntje, wanneer ik de battery charger in de USB poort van mijn pc steek, dan geeft Windows mij wel een signaal 'Shimano SM-BCR2 stuurprogramma niet beschikbaar'. Maar dat doet hij zowel bij een gekoppelde fiets, als wanneer de charger niet gekoppeld is.

Zou fijn zijn indien jullie mij kunnen helpen. Ik zou uiteraard ook terug kunnen gaan naar de bike shop waar ik mijn fiets heb gekocht, maar dit is wel iets meer dan een uur rijden, enkele rit.

Alvast bedankt !

K

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 16 mei 2021 12:17

Lijkt erop dat je toch naar de FM zou moeten. Als de batterij na een nacht aan de SM-BCR2 lader het nog niet doet is ie kapot.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 16 mei 2021 20:18

Lijkt mij dus gewoon een garantie verhaal, laat de fm het maar uitzoeken.

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 19 mei 2021 19:32

Welke adapter gebruik je met de SM-BCR2 lader? Levert die wel voldoende vermogen?
Heb bijvoorbeeld bij mijn ene laptop dat ik daarmee de Di2 batterij niet kan laden, en met een ander laptop wel. Lampje op lader gaat even aan en vervolgens weer uit. Oké, dit gaat over een USB poort op de laptop, maar kan me voorstellen dat een bepaalde adapter ook dit probleem kan hebben. Al eens een andere geprobeerd?
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 mei 2021 20:57

Ik heb hetzelfde met sommige adapters. Ik heb nu 1 van Logitech (500mA) en die doet het perfect.
Anderen met meer vermogen doen het niet altijd (of laden niet tot 100% op)
Afbeelding

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 20 mei 2021 18:45

Same here. Mijn Garmin adapter die 1.0 A output levert gaat niet goed in combi met de Di2 batterij.
Te lage output werkt dus niet, maar te hoog ook niet.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

proeske
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:58

proeske 24 mei 2021 19:07

Vorige week toevallig hetzelfde gehad. Fiets met di2 groep al een jaar of 4-5 in gebruik, maar opeens wilde hij niet meer opladen.

Nouja - voordat ik dat ontdekt had was de hele fiets al uit elkaar. Alleen aansluitingen (ook in-frame junction gecontroleerd bij het BB), maar niets.

Wat je nog kan proberen, om overige connecties uit te sluiten: batterij aansluiten op 1 van de kabels bij de shifters. Dan zit je op een directe verbinding naar de Junction.

Uiteindelijk bij een buurman met zijn di2 batterij getest en daarmee werkte het systeem prima.

Mantel heeft (interne) batterijen ruim op voorraad. Was volgende dag binnen en nu loopt alles weer als een zonnetje.

Plaats reactie