Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Rotor ALDHU voor SRAM Force eTap Disc - klopt dit zo?

wijmaar
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:28
Locatie: Maarn

wijmaar 08 mei 2021 09:38

Morning!

In het kader van mijn zoektocht naar een SRAM Force eTap groep voor mijn nieuwe fiets ben ik de combinatie van een losse crank en een upgrade kit aan het overwegen. Ik fiets sinds enige tijd naar grote tevredenheid met oval op mijn MTB, en wil dit ook wel eens op de weg proberen. Het komt dus mooi uit dat Rotor ovals maakt voor SRAM AXS 2x12 :). Tot gisteren wist ik echter niet dat je ongeveer een master moet afronden om te bepalen wat je nu precies moet bestellen om dit passend te maken, de keuze is reuze zullen we maar zeggen. Ben erg benieuwd of dit volgens jullie gaat werken!

De feiten:

Frame: Velobuild VB-R-168 - BB86
Groepset: SRAM Force eTap AXS 2x12 Disc
Wielen: Farsports Kaze (DT Swiss 350 Centerlock) 142 x 12 & 100 x 12 thru axle

Ik heb het volgende crank bouwpakket samengesteld:

Crank arm: Rotor ALDHU 3D+ Crankarms black-matte/172.5 mm
Crank as: Rotor ALDHU 3D+ / VEGAST Crank Axle Offset
Spider: Rotor ALDHU 3D+ / VEGAST Spider, 4-Arm, 110 mm BCD black-matte/universal
Binnenblad: Rotor SRAM AXS 2X, 4-arm, Q-Ring, 110 mm BCD, Spider Mount Chainring
black/35 tooth
Buitenblad: Rotor SRAM AXS 2X, 4-arm, Q-Ring, 110 mm BCD, Spider Mount Chainring
black/48 tooth
Spacers: 4 x Rotor Bottom Bracket Spacer for 30 mm Cranks transparent/0.5 mm
2 x Rotor Bottom Bracket Spacer for 30 mm Cranks black/2.5 mm
Bottom bracket: Hope Stainless Steel Pressfit Bottom Brackets, 41 x 30 mm

Nu heb ik de volgende vragen / uitdagingen:

1. Chaineline

De standaard Force eTap AXS crank heeft een chainline van 45mm. In het geval van Rotor kan ik kiezen uit 43,5 of 46mm, ik heb gekozen voor de 46mm offset omdat deze dichtst bij de standaard Force chainline ligt en door Rotor wordt aangeraden in geval van Disc brakes. Klopt dit?

2. BB86 & 30mm as

Ik lees veel issues m.b.t. de combinatie van een 30mm axle en een BB86 bottom bracket. De standaard rotor 4130 lagers zijn in sommige gevallen al na 1000km kaduuk. Na veel zoekwerk lijkt de Hope Stainless Steel de beste optie, alleen is het mij nog steeds niet 100% duidelijk of deze in mijn BB86 gaat passen. Het lijkt vaker te worden toegepast, maar in het lijstje bij bike-components staat geen BB86. In de compatibility chart van Hope staat echter wel het volgende:

Afbeelding
fast picture sharing

Lijkt dus te passen. Daarnaast is het standaard BB86 lager van Rotor ook gewoon een 4130 press fit, dus dat lijkt daarmee ook overeen te komen.

Eens dat de Hope lagers gaan passen? Iemand eventueel nog een beter alternatief?

3. 24mm as en Disc?

In principe lijkt een 24mm as beter geschikt voor een BB86 bottom bracket, omdat er dan iets grotere lagers gebruikt kunnen worden. Dit zou betekenen dat ik voor de Rotor ALDHU24 zou moeten kiezen. Ik heb deze optie onderzocht, maar van deze crank is geen offset variant en zou daarmee dus niet geschikt zijn voor disc. Daarom deze optie af laten vallen. Iemand die daar nog anders naar kijkt?

4. Spacer(s)

Ten slotte is er nog het grote mysterie rondom spacers... In het overzicht van Rotor staat het volgende:

Afbeelding

Op basis hiervan zou ik dus nodig hebben:

4 x Type E 0,5mm spacer
2 x Type A 2,1mm spacer

Rotor raadt vervolgens aan om de Standard road spacer kit - 30 mm te gebruiken, hier zit in:

4 x Type A 2,1mm spacer
2 x Type D 11,3mm spacer

:?: :cry: :roll: :?

Uiteindelijk maar besloten om de chart te volgen en losse spacers te bestellen, en tot mijn grote verbazing is de Type A ineens een spacer van 2,5mm geworden.... :ugeek:

Snapt u het nog? Ik ga er maar vanuit dat bestellen op typenummer zoals aangegeven in de chart goed moet komen, en dat ergens de diktes verwissel zijn. Iemand daar nog andere ideeën over?

Nooit geweten dat een crank uitzoeken qua complexiteit niet onder doet voor een gemiddeld vak van een universitaire studie :lol: . Ben benieuwd naar de antwoorden!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 mei 2021 11:20

De rotor crank en de AXS bladen zouden gewoon moeten passen en werken.

Maar ik zie meestal af van de optie om een 30mm crank in een bb86 te gebruiken. T kan wel, maar dan moet je hopen dat je frame een beetje binnen specificaties is. Anders eet die BB lagers voor ontbijt. Die chainline van 45mm moet je je niet te veel blind op staren. Het werkt ook wel met een mm meer of minder.

Je kan eventueel de rotor road as gebruiken met 43.5mm kettinglijn. Hierbij heb je volgens rotor nog twee 0.5mm spacers nodig. De rest doe je met de preload adjustment. Eventueel met 1.5 mm aan spacers aan de aandrijfkant. Dan kom je op 44.5mm. En geen spacers op links. Dit betekent wel dat je been rechts 1mm verder naar buiten staat dan links. ( merk je niks van en anders 1mm pedaalwasher monteren). De rotor cranks hebben een draaibare en instelbare preload adjustment, en meestal kan je daarmee makkelijk nog 2mm of meer mee opvangen. En meestal is daardoor ook ruimte voor 0.5mm spacer extra. Dus het aantal spacers wat je nodig hebt staat niet helemaal vast.

De 46mm kettinglijn van de offset(disc) as heb je vooral wat aan op bijvoorbeeld een gravelbike. Waar je en het effect van een bredere en veel langere achtervork moet opvangen. Daar kunnen de kettingbladen op een road as wel heel dicht op de achtervork komen of deze zelfs raken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wijmaar
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:28
Locatie: Maarn

wijmaar 08 mei 2021 12:55

thestudent schreef: 08 mei 2021 11:20 De rotor crank en de AXS bladen zouden gewoon moeten passen en werken.

Maar ik zie meestal af van de optie om een 30mm crank in een bb86 te gebruiken. T kan wel, maar dan moet je hopen dat je frame een beetje binnen specificaties is. Anders eet die BB lagers voor ontbijt. Die chainline van 45mm moet je je niet te veel blind op staren. Het werkt ook wel met een mm meer of minder.

Je kan eventueel de rotor road as gebruiken met 43.5mm kettinglijn. Hierbij heb je volgens rotor nog twee 0.5mm spacers nodig. De rest doe je met de preload adjustment. Eventueel met 1.5 mm aan spacers aan de aandrijfkant. Dan kom je op 44.5mm. En geen spacers op links. Dit betekent wel dat je been rechts 1mm verder naar buiten staat dan links. ( merk je niks van en anders 1mm pedaalwasher monteren). De rotor cranks hebben een draaibare en instelbare preload adjustment, en meestal kan je daarmee makkelijk nog 2mm of meer mee opvangen. En meestal is daardoor ook ruimte voor 0.5mm spacer extra. Dus het aantal spacers wat je nodig hebt staat niet helemaal vast.

De 46mm kettinglijn van de offset(disc) as heb je vooral wat aan op bijvoorbeeld een gravelbike. Waar je en het effect van een bredere en veel langere achtervork moet opvangen. Daar kunnen de kettingbladen op een road as wel heel dicht op de achtervork komen of deze zelfs raken.
Veel dank! Dus samenvattend zou je aanraden om de ALDHU24 te kiezen icm bijvoorbeeld een Dura Ace BB92 trapas en daarna een beetje te experimenteren met de spacers? Waarop baseer jij de conclusie dat je twee 0,5mm spacers nodig hebt? Ik kan namelijk nergens een spacer chart vinden voor de ALDHU24 cranks.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 mei 2021 13:39

Nee je hebt twee halve mm spacers nodig voor de 30mm road axle. De 3d24 geen ervaring mee, volgens mij geen spacers. Shimano cranks hebben volgens mij dezelfde kettinglijn op velg en disc groepen. Shimano cranks zijn vaak genoeg gemonteerd op disc fietsen en gewoon hetzelfde op disc en non disc. Dus ik denk dat het hele kettinglijn gebeuren niet extreem veel invloed heeft.

Ik zou zelf een 3d24 monteren en me verder over de kettinglijn weinig zorgen maken. Ik denk dat de levensduur daarvan zeker beter is dan een 4130 BB. De voorderailleur valt wel af te stellen met de limieten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wijmaar
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:28
Locatie: Maarn

wijmaar 10 mei 2021 09:14

Thanks! Ik heb inmiddels de ALDHU24 crank besteld bij Mantel (was in de aanbieding :) ). Nu nog de spider & bladen bestellen bij bike-components en dan wachten op frame en wielen.

stino77
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 jun 2009 12:05

stino77 26 mei 2023 21:31

wijmaar schreef: 10 mei 2021 09:14 Thanks! Ik heb inmiddels de ALDHU24 crank besteld bij Mantel (was in de aanbieding :) ). Nu nog de spider & bladen bestellen bij bike-components en dan wachten op frame en wielen.
Beetje van onder het zand halen maar...hoe is het gelopen met deze opzet?
Want ik zit met een probleem en ik kom er niet meer uit...
BB90 Trek Frame met sram force axs 2x12 setup. Heb een rotor aldhu24 crank gemonteerd met token BB. Maar ik krijg het shiften naar het buitenblad niet aan de praat. Hij wil maar niet overschakelen. Ervoor had ik een ultegra crank en dat werkte wel. Maar het gebruikt van de rotor met specifieke 12s axs tandbladen leek me een betere optie. Tot nu toe nog niet dus :(.
Zou het met de spacers te maken kunnen hebbeb? Moet ik de chainline verhogen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 mei 2023 07:29

Ik lijn de crank altijd zelf uit. Met de meeste standaard opzets zit ie niet in het midden. Ga maar meten, goed nu maakt ook daar 1 a 2mm niet uit, maar toch
Altijd zo,n spacersetje kopen.

En zoals thestudent al aangeeft de 1 of 2mm chainline maakt niet uit, even ervan uitgaan in polder nooit groot achter rijd is 46mm juist iets beter.

stino77
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 jun 2009 12:05

stino77 27 mei 2023 16:07

Ondertussen nog wat bijgesteld. Hij schakelt nu naar buitenblad maar wel maar op een paar kransjes vanachter. De eerste 5 (de kleinste kroontjes) die nog niet. Ik merk wel dat als ik de afstelschroef nog wat bij stel (high limit) dat het beter gaat maar te ver is zeker ook niet goed?
Misschien toch maar eens die FD tool aanschaffen....misschien dat het dan nog beter kan. Want ja...normaal zou je toch altijd moeten kunnen schakelen he...
De hoogte lijkt mij wel ok....

Plaats reactie