Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

BTWIN ketting = KMC???

SSSander
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 jul 2015 10:04

SSSander 05 mei 2021 09:35

Naar alle tevredenheid gebruik ik al jaren 10 en 11 speed KMC kettingen op mijn fietsen. Maar zoals de meeste zaken, zijn de standaard X10 en X11 kettingen bij de Duitse webshops 'out of stock'.

Een vriend wees me erop dat ze bij Decathlon ook KMC kettingen verkopen, weliswaar iets duurder. Uit nieuwsgierigheid klikte ik ook eens op de foto van een BTWIN ketting. De X op de zijplaatjes ziet er verdacht gelijkaardig uit! Wacht ... betekent dit ...

Via het www kan ik terugvinden dat de BTWIN missing links gewoon rebranded KMC zijn, maar is dit ook het geval voor de kettingen zelf? Iemand een idee of ervaring hiermee?

Gebruikersavatar
spdfrk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2021 09:01

Gebruikersavatar spdfrk 05 mei 2021 11:07

het staat er zelfs bij::

"Ontworpen voor het vervangen van de ketting van je fiets met 11 versnellingen. Compatibel met Shimano-, Campagnolo, en SRAM-derailleurs met 11 versnellingen.

Deze ketting werd ontwikkeld in samenwerking met KMC, een wereldwijde referentie en marktleider op het vlak van fietstransmissieonderdelen. Deze ketting telt 118 schakels, waarvan één snelspanner"

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 mei 2021 11:20

Lijkt inderdaad gewoon een simpele x11 met misschien een iets goedkopere coating. Geen idee, maar bedankt voor deze zeer goedkope 11sp ketting tip.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 05 mei 2021 14:02

Decathlon is een grote speler in met name de Franse markt.
Veel producenten willen graag hun producten verkopen via deze retailer. Als grote retailer willen ze wel een aantal producten afnemen, maar stellen de vraag of ze ook producten kunnen afnemen onder eigen naam.
Ik heb voor een fabrikant gewerkt die speciaal voor Decathlon een paar producten iets aanpaste, waardoor ze als eigen product verkocht werden.
Door de enorme aantallen die ze van deze overeengekomen producten afnemen, is menig fabrikant geneigt deze move te maken.
Als ik het goed zie, dan is alleen het etiket in de verpakking omgezet naar BTwin en is de ketting van KMC, de X11 EL
Bijlagen
KMC.jpg

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 mei 2021 14:08

De EL is het zeker niet.
Die heeft opengewerkte schakels.
Dit is inderdaad gewoon een OEM kmc ketting met een decathlon verpakking erom

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 05 mei 2021 14:49

Dank voor de tip, ik heb er eentje besteld.

De EL heeft inderdaad een horizontale sleuf in de schakels en is wat lichter dan de normale variant. Ik gok dat "EL" voor "Extra Light" staat?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 05 mei 2021 18:20

EL is inderdaad Extra Light.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

SSSander
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 jul 2015 10:04

SSSander 06 mei 2021 11:12

Top, geweldig dit!
Ik voel me nu alleen een beetje stom dat ik hier nu pas achterkom :D

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 mei 2021 19:32

Voor de duidelijkheid: een fabrikant produceert wat de klant vraagt...
Vraag de klant een degelijk mercedes onderdeel dat nooit of te nooit kapot gaat, dan bouwt Bosch dat. Vraagt de klant een goedkopere versie waar wat speling op mag komt voor Dacia dan bouwt Bosch dat.
Het is niet omdat iets uit dezelfde fabriek komt dat het daarom dezelfde kwaliteit heeft.
Dat weet je pas als je in dit geval je bv de toleranties, coating, type staal vergelijkt of het product ook echt test....

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 mei 2021 20:55

walter- schreef: 06 mei 2021 19:32 Voor de duidelijkheid: een fabrikant produceert wat de klant vraagt...
Vraag de klant een degelijk mercedes onderdeel dat nooit of te nooit kapot gaat, dan bouwt Bosch dat. Vraagt de klant een goedkopere versie waar wat speling op mag komt voor Dacia dan bouwt Bosch dat.
Het is niet omdat iets uit dezelfde fabriek komt dat het daarom dezelfde kwaliteit heeft.
Dat weet je pas als je in dit geval je bv de toleranties, coating, type staal vergelijkt of het product ook echt test....
Perfect voor mijn winterfiets en indoorfiets 👍

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 06 mei 2021 23:33

De arm en beenstukken van de Decathlon kwamen ook als beste uit de test bij Fiets.

Kosten bijna de helft van de gerenommeerde merken
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 07 mei 2021 08:15

Nu geloof ik de “testen”. van het blad Fiets niet echt. Na meer dan 20 jaar abonnee te zijn geweest heb ik het opgezegd. De inhoud werd steeds subjectiever. Of het nu testen van kleding is of testen van een fiets (door o.a. Van Bon), de kwaliteit van de test was voortaan zeer matig.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat m.b.t. kleding het een zeer subjectieve beleving is. Ik heb zelf van 4-5 merken armstukken, maar allemaal hebben ze hun sterke punten en hun minder sterke punten. Ligt ook een beetje met wat voor weer/omstandigheden je ze gebruikt. Het is wel zo dat de prijs/kwaliteit verhouding van Decathlon vaak erg gunstig is. De vraag is natuurlijk hoeveel “kinderhandjes” hiervoor gebruikt zijn. :?:

Plaats reactie