Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Probleem met wiel en ketting

ddeswijzen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 jul 2018 12:03

ddeswijzen 25 apr 2021 13:34

Beste lezer,

Waar aan zou dit kunnen liggen?

Als ik met redelijk snelheid aan het fietsen ben zowel op het vlakke als bergaf en ik hou mijn benen stil en mijn wiel komt in de vrije loop dan gaat de ketting slap hangen en valt de ketting op het frame (als ik bergaf valt hij soms van het voorblad af als ik dan weer aanzet)
Dit gebeurd als de ketting voor op het grote blad (52) en achter op de 11 tot ong 20 ligt.. als de ketting achter op bijv de 28 ligt blijft de ketting strak.

Ik heb vervolgens mijn andere wielset in de fiets gezet en het probleem is opgelost. Ik dacht eerst de ketting is te lang maar dan had dit ook bij mijn andere wielset moeten gebeuren.

Waar aan zou dit kunnen liggen? Ook als ik terugtrap of terugdraai (als ik mijn fiets aan het poetsen ben) hapert het vaker.

Wat me ook opvalt als ik aan het poetsen en ik draai in bovengenoemde versnellingen mijn crank snel rond en laat het dan los... dan blijft de crank nog een tijdje mee draaien zonder dat ik er aan komen. Bij mijn andere wielset is dit niet het geval dan stopt het crank vrij snel.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Materiaal
Shimano ultegra groep 8000 (ketting en cassette zijn nog prima)
Wielset Carbon tcr mantel
Andere wielset dt swiss 1600

Alvast bedankt

dream
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 25 apr 2021 13:56

Dit is een probleem met de vrijloop van de body. De body moet soepel kunnen vrij lopen bij stoppen met trappen. Is vaak een bodylager of iets met de pallen van de body. Ik heb het zelf ook eens gehad met een gebroken veer van de pallen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 25 apr 2021 14:22

Of hij is dichtgeslibd door vet en vuil. Schoonmaken en opnieuw invetten scheelt al een hoop. Als het probleem dan nog niet opgelost is kun je denken aan lagers.

Als de body er af is kun je ook direct de lagers met je vinger draaien om te voelen of deze soepel lopen.

ddeswijzen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 jul 2018 12:03

ddeswijzen 27 apr 2021 06:29

Bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 apr 2021 16:51

ddeswijzen schreef: 25 apr 2021 13:34 ........
Ik heb vervolgens mijn andere wielset in de fiets gezet en het probleem is opgelost. .
......
Bij mijn andere wielset is dit niet het geval dan stopt het crank vrij snel.
.........
Je hebt het meeste van het werk al gedaan.
Het probleem, zoals anderen ook aangeven, zit hem in de body van je "slechte wiel".
De palletjes van de vrijloop blijven hangen.

Je body demonteren, alles proper maken, palletjes licht invetten/olieën, body terug monteren.

Als je de body er dan toch af hebt controleer dan direct ook de lagers even.

Voor de praktische kant van de zaak, op YouTube staan heel wat filmpjes over, niet alleen, dit onderwerp.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ddeswijzen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 jul 2018 12:03

ddeswijzen 27 apr 2021 22:21

Ik heb mijn probleem voorgelegd aan mantel. Ik had er foto’s bij gedaan en ik kreeg te horen dat er teveel vet opzat. Fiets had pas een beurtje gehad bij de Fietsenmaker.

Ik heb dit vervolgens verwijderd en het probleem is nog steeds niet verholpen. Ik kon me al niet voorstellen dat dit het probleem was maar het was het proberen waard. Ik heb Max 1500 km op deze wielen gereden. Ze zijn nu aan het nadenken hoe ze het gaan oplossen.

Mijn inziens is de body defect. Zou het nog ergens anders aan kunnen liggen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 28 apr 2021 07:10

Post die foto’s eens hier.
Heb je de body verwijderd? En toen het vet verwijderd?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16205
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 apr 2021 08:53

Teveel vet of verkeerd vet? Sommige bodies hebben liever olie i.p.v. vet.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
spdfrk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2021 09:01

Gebruikersavatar spdfrk 28 apr 2021 11:23

Komt vuil in, ik spuit er af en toe soudal allweather lubricant op, gewoon langs de achterkant van de grootste tandkrans, na een paar keer draaien loopt het er wel tussen.

ddeswijzen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 jul 2018 12:03

ddeswijzen 29 apr 2021 22:57

Bij deze de foto’s met vet

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 30 apr 2021 07:14

Ik zie je foto’s niet?!

Plaats reactie