Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Tip voor breed zadel met weinig druk op middendeel.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 01 apr 2021 09:46

Ik zoek een breed (155), relatief plat zadel, dat weinig druk geeft op het perineum.
Wie heeft er tips?

Toelichting: Ik rijd de afgelopen jaren op een specialized power zadel (155 mm). Dat beviel altijd goed, al merkte af te toe wel wat veel druk op de "weke delen". De laatste tijd merk ik dat die druk wat toeneemt en dat leidt tot lichte klachten. Ik vermoed dat mijn zadel aan vervanging toe is.
Ik zou het zadel kunnen vervangen door een nieuw power zadel. Maar liever kies ik voor een zadel, die het perineum nog wat meer ontlast dan het power zadel doet.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 01 apr 2021 10:21

Mijn vrouw had een nieuwe zadel voor haar fiets gekocht omdat de zadel die erop zat te smal was. Toen ik een paar maanden terug een paar keer een rit met haar fiets maakte, dacht ik zo hé, dit zit verdomd lekker.

Ik heb toen dezelfde zadel gekocht en ik moet zeggen, dat bevalt uitstekend. Ben van een Power Arc naar een Power Mimic 155mm gegaan. Misschien is dat wat voor je?

Ik had ook last van de delen die jij beschrijft en nu niet meer.

PS: niet verder vertellen, maar de Power Mimic is een vrouwen zadel

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 apr 2021 10:28

Ik heb een tijd terug wat rondgekeken. En kon een BBB echelon (155mm) lenen. Die bevalt mij wel goed, na 2 ritjes wennen oid. Dus heb die aangeschaft.
Maarja, niets zo persoonlijk als een zadel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 01 apr 2021 10:47

SQlab misschien iets voor jou? Zo'n zadel met een verhoging aan de achterkant....

https://www.sq-lab.com/en/products/sadd ... ctive.html

Het is even wennen maar daarna merk je de verhoging niet meer. Ik gebruik trouwens zelf de 612R maar die is er maar tot 14cm breed.
Ride bikes, not tanks!

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 01 apr 2021 10:59

Ik heb sinds drie weken een nieuw zadel na klachten. Kom bij de LBS een zitbot meting doen en kreeg een passend zadel. Mocht het vier weken testen en terugbrengen als de klachten niet verdwenen. Superregeling, wat mij betreft. Weet je zeker dat je uiteindelijk een juist zadel vindt.
Michiel

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 apr 2021 11:51

MarkVeenstra schreef: 01 apr 2021 10:28 Ik heb een tijd terug wat rondgekeken. En kon een BBB echelon (155mm) lenen. Die bevalt mij wel goed, na 2 ritjes wennen oid. Dus heb die aangeschaft.
Maarja, niets zo persoonlijk als een zadel.
Deze heb ik ook, op al mijn fietsen. Ik ben al jaren erg gevoelig voor druk op het perineum en dit was het eerste zadel waar ik klachtenvrij op kon rijden. Verkrijgbaar in 145, 155 en 165 mm.
Een ander zadel wat mij wel beviel was het korte prologo zadel, ook in brede variant (153mm?)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 apr 2021 12:41

Heb ook een tijdje met een Speci Power s-works zadel rondgereden, maar moest dan na 20km pissen als een kameel!
Teveel druk op m'n perineum dus, nu weer terug naar een Speci Romin Evo 155mm, terwijl ik eerst de 143mm had.
Dit zadel bevalt me echter erg goed, geen druk meer op mijn perineum en dus ook geen plasneigingen meer tijdens het fietsen...

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 01 apr 2021 16:50

Dank voor de tips! Ik zie dat ook zadels veel uitverkocht zijn. Ik denk daarom dat ik het voor nu even oplos door het zadel van mijn gravelracer over te zetten. Daarop zit een Chinese replica van het powerzadel, die opmerkelijk genoeg beter zit dan het orgineel. Als de webshops weer voorraad hebben zal ik een aantal van jullie opties eens testen. Ik zie dat zowel mantel als futurum een 30 dagen op proef optie bieden.

Plaats reactie