Je ziet de laatste tijd veel wielrenners (met name veel die alleen op pad zijn) met dagverlichting rijden. Ik moet zeggen dat daar wel een beetje het nut van in begin te zien. Ook voor vakantie in Frankrijk (geen fietspaden), lijkt me dat nuttig.
Ik wil niet hier het nut gaan betwisten, maar wel benieuwd wie er mee rijd, wat je dan voor lampjes hebt, waarom je die gekozen hebt. Hoor graag!
Dagverlichting
[off-topic]
Jammer, ik erger me kapot aan al die felle lampen overdag. Liefst in combinatie met een afzichtelijk felgeel regenjack natuurlijk...
Geen felgekleurd jack, wel een setje Bontrager Ion/Flare. Ze zijn oplaadbaar, klein, zichtbaar, gaan lang genoeg mee voor mijn ritjes en je kunt ze op de Garmin bedienen. Alleen de koppeling naar die Garmin verloopt niet altijd vlekkeloos, vooral als er meer Bontragertjes in de buurt zijn, hoewel dat de laatste tijd stabieler geworden lijkt te zijn. Onderweg wordt er regelmatig naar gevraagd, als ik er 10 in mijn achterzak had gehad, had ik ze allemaal kunnen verkopen lijkt wel.
Ik gebruik ze in NL maar vooral ook op vakantie als er geen fietspaden zijn zoals je al zegt,
Ik gebruik ze in NL maar vooral ook op vakantie als er geen fietspaden zijn zoals je al zegt,
Deze? https://www.mantel.com/bontrager-ion-pr ... chtingsset Als ik een beetje naar de beschrijving is deze toch voor in het donker? Voor dagverlichting lijkt deze me een beetje heftig.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Ik heb een setje Lezyne Hecto Drive 500XL.
Op een zonnige dag heb ik ze niet aan, maar als het wat druilerig weer is, staan ze bij mij op een niet al te felle knipperstand. Net genoeg om extra zichtbaar te zijn, maar als het goed is zal het niemand verblinden of tot last zijn.
Op een zonnige dag heb ik ze niet aan, maar als het wat druilerig weer is, staan ze bij mij op een niet al te felle knipperstand. Net genoeg om extra zichtbaar te zijn, maar als het goed is zal het niemand verblinden of tot last zijn.
als het helder weer is in nederland gebruik ik ze niet,
maar bij zons ondergang/opkomst, spits tijden, als het weer kan veranderen. zitten er lampjes op mn fiets,
achterlamp zit er vaker op dan een voorlampje.
hiervoor gebruik ik verschillende lampjes uit de voorraad, en de simpele lezyne Femto voldoen al prima.
batterij gaat lang mee, en met dat klipje kunnen ze om een remkabeltje ipv aan je stuur.
maar bij zons ondergang/opkomst, spits tijden, als het weer kan veranderen. zitten er lampjes op mn fiets,
achterlamp zit er vaker op dan een voorlampje.
hiervoor gebruik ik verschillende lampjes uit de voorraad, en de simpele lezyne Femto voldoen al prima.
batterij gaat lang mee, en met dat klipje kunnen ze om een remkabeltje ipv aan je stuur.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik rijd in deze tijd einde middag wel met een achterlicht gezien ik een fizik zadel op mijn pekel fiets heb. Heb ik de mooiste oplossing
Het verbaasd met enorm dat ik deze nooit zie
https://products.mtbr.com/product/acces ... -tail.html
Zeker in het buitenland ga ik dat ook doen. op een klim, met licht donker etc. Ik merkte in de auto dat ik ook een paar keer een fietser heel laat zag en dan durf ik te zeggen dat ik een oplettende automobilist bent.
Als jet met een zonnebril een licht donker stuk inrijd kan het echt lastig zijn.
Voor ga ik niets doen. Ik erger me soms ook kapot aan die idiote lampen. Er rijd er bij ons ook zo 1 die vind dat stoer ofzo 1 op z,n helm en op het stuur van weet ik het hoeveel lummen.
Het verbaasd met enorm dat ik deze nooit zie
https://products.mtbr.com/product/acces ... -tail.html
Zeker in het buitenland ga ik dat ook doen. op een klim, met licht donker etc. Ik merkte in de auto dat ik ook een paar keer een fietser heel laat zag en dan durf ik te zeggen dat ik een oplettende automobilist bent.
Als jet met een zonnebril een licht donker stuk inrijd kan het echt lastig zijn.
Voor ga ik niets doen. Ik erger me soms ook kapot aan die idiote lampen. Er rijd er bij ons ook zo 1 die vind dat stoer ofzo 1 op z,n helm en op het stuur van weet ik het hoeveel lummen.
Een achterlicht gebruik ik heel veel (Garmin Varia radar). Sinds vorig jaar gaat er vooraan ook steeds meer een klein lichtje mee. Niet zozeer voor auto's, maar veeleer voor wandelaars en de andere (lees vooral e-bikers). Want die mensen zijn dikwijls veel meer met de omgeving bezig, dat een lichtje ze attent maakt dat er nog fietsers zijn.
Sinds deze herfst/winter draag ik ook de (blijkbaar door sommigen verfoeide) fluo gele jas. Je valt als fietser op, en daar is het me om te doen. Mijn eigen veiligheid primeert op er mooi uitzien. Ik fiets niet op de catwalk ... Zodra het echter kan, draag ik wel geen jas meer.
Sinds deze herfst/winter draag ik ook de (blijkbaar door sommigen verfoeide) fluo gele jas. Je valt als fietser op, en daar is het me om te doen. Mijn eigen veiligheid primeert op er mooi uitzien. Ik fiets niet op de catwalk ... Zodra het echter kan, draag ik wel geen jas meer.
Voor wat het waard is, die Bontragers hebben een lichtsensor en een auto stand. Ik vind zelf een voorlicht nog wel waarde hebben bij lage zon of andere afleiding zodat tegemoetkomend verkeer niet afslaat, inhaalt of de bocht binnendoor pakt. Hoop je, Overigens zijn bij mijn weten deze lampjes in Duitsland niet toegestaan, maar ik ben daar tot nu toe nog niet over in gesprek geraakt met de autoriteiten.