Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Weinig ruimte disc

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 mar 2021 17:39

sjoerdkoolen schreef: 07 mar 2021 07:53
scottpch schreef: 05 mar 2021 11:32 Dit soort personen is beter af met een onderhoudscontract bij een FM die de verschillende fietsenmakers aanbieden, om elk jaar de fiets te checken en eventuele onderdelen te vervangen!
'Dit soort personen' zullen ergens moeten beginnen om hopelijk in de buurt van het superieure niveau van uw soort personen te komen.

Aan alle anderen: Bedankt, het is gelukt en ik heb er weer veel van geleerd!
Wanneer je je fiets na elke rit schoonmaakt, kun je toch ook even langs de schijf kijken hoe het is gesteld met de blokken?
Is echt geen rocket science en heeft niks te maken met superieur, wel met gemakzucht wanneer je dat niet doet.
Je reageert pas nadat je schijven beginnen te krijsen, doordat je het veertje aan het opremmen bent, dat is dus te laat en kun je voorkomen door die check na het fietsen.
Zo verknal je je schijven en worden de onderhoudskosten alleen maar hoger...

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4618
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 mar 2021 18:08

scottpch schreef: 07 mar 2021 17:39
Wanneer je je fiets na elke rit schoonmaakt, kun je toch ook even ......................
Na elke rit schoonmaken ? Een beetje obsessief bezig dan lijkt me...

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 mar 2021 07:47

Nee hoor, zorg en liefde voor m'n materiaal.
Al het zweet eraf kuisen voorkomt dat de remklauw achter gaat oxideren...
En dan kom ik niet voor verrassingen te staan bij een volgende rit.
Net zoals ik de avond voorafgaand altijd de bandenspanning check en alles in orde maak voor de rit die komen gaat.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 10 mar 2021 08:13

We gaan compleet off-topic en een veertje "opremmen" zal mij ook niet gebeuren... maar ik lees toch een paar dingen waarbij ik het niet kan nalaten te reageren...
Het draait allemaal om persoonlijke voorkeuren en kreten als gemakzuchtig en superieur zal ik niet in de mond nemen ;)

scottpch schreef: 07 mar 2021 17:39 Wanneer je je fiets na elke rit schoonmaakt, kun je toch ook even langs de schijf kijken hoe het is gesteld met de blokken?
Mijn racefiets (velgremmen) en MTB (schijfremmen) maak ik zeker niet na iedere rit schoon. Als het er nog netjes uitziet (schoon) en ik geen klachten heb, dan kom ik er niet aan. Maar uiteraard kijk ik wel periodiek of alles nog goed functioneert en dan komen ook de remblokken aan de beurt.

scottpch schreef: 10 mar 2021 07:47 ... en alles in orde maak voor de rit die komen gaat.
Bandenspanning ben ik met je eens, elke rit weer. Maar wat moet je nog meer in orde maken? Enige wat ik nog meer check is of de accu van het schakelen nog vol genoeg is. Meer kan ik me echt niet bedenken.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 mar 2021 11:01

Dan heb je toch ook genoeg gedaan, uiteraard periodiek checken van de blokken.
Maar je weet toch ook dat je na ettelijke duizenden km's fietsen en remmen, je blokken toch een keertje op zijn? En dat je dat een keer controleerd?
En niet als een onnozele door blijft rijden en denken dat het wel goed zal komen?
Superieur heb ik ook niet in de mond genomen, dat doet TS...

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 11 mar 2021 13:55

sjoerdkoolen schreef: 07 mar 2021 07:53
scottpch schreef: 05 mar 2021 11:32 Dit soort personen is beter af met een onderhoudscontract bij een FM die de verschillende fietsenmakers aanbieden, om elk jaar de fiets te checken en eventuele onderdelen te vervangen!
'Dit soort personen' zullen ergens moeten beginnen om hopelijk in de buurt van het superieure niveau van uw soort personen te komen.

Aan alle anderen: Bedankt, het is gelukt en ik heb er weer veel van geleerd!
En daar gaat het om! Jij laat je niet van de wijs brengen door de fietsers die 'geboren zijn als mecanicien', maar bedankt ze voor hun wijze raad. :like: Als een zuiger niet lekker teruggaat kan je blokje heel snel slijten. En als je altijd met je kop in de wind fietst ipv verscholen in het groepje merk/hoor je dat misschien niet eens. ;)
En nu ben ik fietsen.

Plaats reactie