Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

schijfremblokken

lobster
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 nov 2019 14:49

lobster 15 mar 2021 20:13

Bedankt voor jullie reactie's; ik had de achterremblokken in de herfst al vervangen, hier zat toen vrijwel niets meer op aan remmateriaal, nu dus de voorremblokken vervangen na 11000 km fietsen. (met droog en nat weer)
Of ik rem niet zoveel of de remblokken zijn behoorlijk slijtvast.
In ieder geval heb ik nu wel reserve remblokken op voorraad voor een aardige tijd. :) :lol:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 mar 2021 20:40

lobster schreef: 15 mar 2021 20:13 Bedankt voor jullie reactie's; ik had de achterremblokken in de herfst al vervangen, hier zat toen vrijwel niets meer op aan remmateriaal, nu dus de voorremblokken vervangen na 11000 km fietsen. (met droog en nat weer)
Of ik rem niet zoveel of de remblokken zijn behoorlijk slijtvast.
In ieder geval heb ik nu wel reserve remblokken op voorraad voor een aardige tijd. :) :lol:
Als je op de gangbare manier remt, dan zijn je remblokken voorzijde eerder weggesleten dan je remblokken achterzijde.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 15 mar 2021 20:58

Nee_Nee schreef: 15 mar 2021 20:40
Als je op de gangbare manier remt, dan zijn je remblokken voorzijde eerder weggesleten dan je remblokken achterzijde.
Dat hoeft niet altijd zo te zijn: omstandigheden en ondergrond spelen ook een grote rol. Mijn ervaring is dat onverhard en nat weer de blokken achter veel sneller doen slijten. Vanwege de positie ontspringen de blokken voor meer de dans.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 16 mar 2021 09:50

Plus dat veel mensen rechtshandig zijn en hierdoor eerder geneigd zijn de rechter handel te bedienen voor lichte bijrem acties. Ik zie bij veel fietsen eerder slijtage achter dan voor.

lobster
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 nov 2019 14:49

lobster 16 mar 2021 11:46

Als je op de gangbare manier remt, dan zijn je remblokken voorzijde eerder weggesleten dan je remblokken achterzijde.
[/quote]


hmm, ik rem dan dus niet zo gangbaar, bij nood natuurlijk wel vol in de ankers zowel voor als achter maar beetje bijremmen liefst met de achterrem, met schijremmen is het ook wel zo dat als je voor hard remt je bijna met je achterwiel omhoog komt is mijn ervaring.

lobster
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 nov 2019 14:49

lobster 16 mar 2021 11:50

jsparie schreef: 16 mar 2021 09:50 Plus dat veel mensen rechtshandig zijn en hierdoor eerder geneigd zijn de rechter handel te bedienen voor lichte bijrem acties. Ik zie bij veel fietsen eerder slijtage achter dan voor.
Ik ben wel linkshandig maar inderdaad bijremmen met rechts.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 mar 2021 13:19

lobster schreef: 16 mar 2021 11:50
jsparie schreef: 16 mar 2021 09:50 Plus dat veel mensen rechtshandig zijn en hierdoor eerder geneigd zijn de rechter handel te bedienen voor lichte bijrem acties. Ik zie bij veel fietsen eerder slijtage achter dan voor.
Ik ben wel linkshandig maar inderdaad bijremmen met rechts.
Je moet niet bijremmen met rechts (achter). Dat is schijnveiligheid. Je hebt het meeste controle over je remvermogen met de voorrem.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 16 mar 2021 13:51

Waar baseer je dat op ? Ik ervaar het anders. Als in een bocht door per abuis te hard remmen mijn achterwiel weg slipt is dat eenvoudig te corrigeren. Via het voorwiel ligt je dan op je snuitje. Al maakt het met voorzichtig wat extra remmen allemaal niet veel uit vind ik.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 16 mar 2021 19:31

Je moet voor de bocht remmen. Niet in de bocht.

En probeer het zelf maar uit bij een noodstop met je achterrem blokkeert het wiel en slip. Dat is niet efficient. Met je voorwiel sta je eerder stil.
o'7o

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 16 mar 2021 20:54

+1 remmen doe je met je voorrem, Je achterrem kun je gebruiken als ondersteuning/om de balans in je fiets te controleren (maar los gebruiken is verre van handig. Gewoon een paar motorlessen nemen dan leer het verkeerd remgedrag al heel vlot af.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 16 mar 2021 23:27

Douglas schreef: 16 mar 2021 19:31 Je moet voor de bocht remmen. Niet in de bocht.

En probeer het zelf maar uit bij een noodstop met je achterrem blokkeert het wiel en slip. Dat is niet efficient. Met je voorwiel sta je eerder stil.
Uiteraard remt voor krachtiger en bij voorkeur in een bocht niet remmen. In principe moet je wiel uiteraard ook helemaal niet blokkeren. Bij een noodstop blokkeert je voorwiel ook. Het gaat mij juist om de ervaring in een bocht. Helaas proefondervindelijk een keer gevallen, omdat mijn voorwiel in een lichte bocht die ik niet dreigde te halen weg gleed. Was geen corrigeren meer aan. Voor mij de enige keer ooit door te hard remmen.

Mijn ervaring bij een achterwiel is dat bij een blokkade de rem iets loslaten er direct voor zorgt dat je fiets weer corrigeert en je niet zo snel valt. Maar ieder zijn ding. Niet in de situatie van een noodstop terecht komen is uiteraard het allerbeste. En bij lichtjes remmen maakt het allemaal echt niet veel uit.

lobster
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 nov 2019 14:49

lobster 17 mar 2021 10:28

Douglas schreef: 16 mar 2021 19:31 Je moet voor de bocht remmen. Niet in de bocht.

En probeer het zelf maar uit bij een noodstop met je achterrem blokkeert het wiel en slip. Dat is niet efficient. Met je voorwiel sta je eerder stil.
Inderdaad in de bocht niet remmen!
maar in nood zal het toch moeten, wel eens een camper tegen gekomen die in zijn noodrem was geschoten terwijl ik de mont ventoux af kwam.
Toen waren schijfremmen wel van pas gekomen.

Plaats reactie