schijfremblokken
Bedankt voor jullie reactie's; ik had de achterremblokken in de herfst al vervangen, hier zat toen vrijwel niets meer op aan remmateriaal, nu dus de voorremblokken vervangen na 11000 km fietsen. (met droog en nat weer)
Of ik rem niet zoveel of de remblokken zijn behoorlijk slijtvast.
In ieder geval heb ik nu wel reserve remblokken op voorraad voor een aardige tijd.
Of ik rem niet zoveel of de remblokken zijn behoorlijk slijtvast.
In ieder geval heb ik nu wel reserve remblokken op voorraad voor een aardige tijd.
Als je op de gangbare manier remt, dan zijn je remblokken voorzijde eerder weggesleten dan je remblokken achterzijde.lobster schreef: ↑15 mar 2021 20:13 Bedankt voor jullie reactie's; ik had de achterremblokken in de herfst al vervangen, hier zat toen vrijwel niets meer op aan remmateriaal, nu dus de voorremblokken vervangen na 11000 km fietsen. (met droog en nat weer)
Of ik rem niet zoveel of de remblokken zijn behoorlijk slijtvast.
In ieder geval heb ik nu wel reserve remblokken op voorraad voor een aardige tijd.
Dat hoeft niet altijd zo te zijn: omstandigheden en ondergrond spelen ook een grote rol. Mijn ervaring is dat onverhard en nat weer de blokken achter veel sneller doen slijten. Vanwege de positie ontspringen de blokken voor meer de dans.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Als je op de gangbare manier remt, dan zijn je remblokken voorzijde eerder weggesleten dan je remblokken achterzijde.
[/quote]
hmm, ik rem dan dus niet zo gangbaar, bij nood natuurlijk wel vol in de ankers zowel voor als achter maar beetje bijremmen liefst met de achterrem, met schijremmen is het ook wel zo dat als je voor hard remt je bijna met je achterwiel omhoog komt is mijn ervaring.
[/quote]
hmm, ik rem dan dus niet zo gangbaar, bij nood natuurlijk wel vol in de ankers zowel voor als achter maar beetje bijremmen liefst met de achterrem, met schijremmen is het ook wel zo dat als je voor hard remt je bijna met je achterwiel omhoog komt is mijn ervaring.
Waar baseer je dat op ? Ik ervaar het anders. Als in een bocht door per abuis te hard remmen mijn achterwiel weg slipt is dat eenvoudig te corrigeren. Via het voorwiel ligt je dan op je snuitje. Al maakt het met voorzichtig wat extra remmen allemaal niet veel uit vind ik.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
+1 remmen doe je met je voorrem, Je achterrem kun je gebruiken als ondersteuning/om de balans in je fiets te controleren (maar los gebruiken is verre van handig. Gewoon een paar motorlessen nemen dan leer het verkeerd remgedrag al heel vlot af.
Uiteraard remt voor krachtiger en bij voorkeur in een bocht niet remmen. In principe moet je wiel uiteraard ook helemaal niet blokkeren. Bij een noodstop blokkeert je voorwiel ook. Het gaat mij juist om de ervaring in een bocht. Helaas proefondervindelijk een keer gevallen, omdat mijn voorwiel in een lichte bocht die ik niet dreigde te halen weg gleed. Was geen corrigeren meer aan. Voor mij de enige keer ooit door te hard remmen.
Mijn ervaring bij een achterwiel is dat bij een blokkade de rem iets loslaten er direct voor zorgt dat je fiets weer corrigeert en je niet zo snel valt. Maar ieder zijn ding. Niet in de situatie van een noodstop terecht komen is uiteraard het allerbeste. En bij lichtjes remmen maakt het allemaal echt niet veel uit.
Inderdaad in de bocht niet remmen!
maar in nood zal het toch moeten, wel eens een camper tegen gekomen die in zijn noodrem was geschoten terwijl ik de mont ventoux af kwam.
Toen waren schijfremmen wel van pas gekomen.