Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Vraag upgrade remmen

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 07 feb 2021 17:32

Hallo allemaal,

Mijn fiets is uitgerust met Shimano Sora, maar de remmen zijn behoorlijk waardeloos standaard-decathlon.
Op het vlakke niet zo erg maar deze zomer ga ik weer de heuvels/bergen in. Dus ik wil de remmen een upgrade geven.
Heeft het dan nut om enkel de remhoeven te vervangen of moeten ook de remhendels e.d.? Wel bescheiden Tiagra of zo, ik toerfiets meestal op mijn gemakje dus ben zeker geen carbonvliegensvluggevermogensmeterclubamateurwielrenner.
Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 feb 2021 18:15

Tiagra 4700 remhoeven zullen een grote verbetering geven. Ze zijn ook compatible met de Sora grepen, niet de SLR-EV technologie. Ik neem aan dat je met standaard-Decathlon no name remhoeven bedoelt?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 feb 2021 18:18

Wat is dan je probleem, een velgrem is een velgrem waarbij alleen de kwaliteit van het remblokje in combinatie met de velg het verschil in remkracht bezorgt. 🤔
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 feb 2021 18:22

Net zoals er betere en slechte remblokken zijn, zijn er ook betere en slechte remhoeven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 feb 2021 18:24

Waarbij het enige verschil de remkracht is die je aan de remhandel trekt.😉 zeker voor een carbonvliegensvluggevermogensmeterclubamateurwielrenner.🙂
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2021 18:57

Natuurijk niet, een slappe constructie van de hoef remt anders dan een stijve constructie. Daarnaast speelt de hefboom ook nog mee.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 feb 2021 09:12

Op mijn laatste velgremfiets had ik standaard Orbea remmen, die waren echt niet goed. Vervangen door Ultegra remmen, wereld van verschil.

Die fiets was verder uitgerust met Shimano 105.
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 08 feb 2021 10:48

Bij andere dan de standaard remmen klopt de hevelverhouding ook niet altijd. Weet het niet helemaal zeker, maar dacht vanaf ca de shimano 5700 6700 serie is er een andere kabeltrek. Gebruik je nieuwere shifters met oudere remmen dan moet je veel harder knijpen. Als je het weet geen punt, maar kan beter. Veel no-name remmen zijn nog op de oude kabeltrek gebaseerd. Bij oudere shifters werken omgekeerd dus ook de nieuwste remmen niet altijd beter dan de bijpassende oudere.

Voor de @Fietsgenieter kan het vervangen door originele shimano remmen in ieder geval alvast voor een grote verbetering zorgen omdat de constructie meestal stijver is en een betere hefboom heeft.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 feb 2021 19:11

Vlgns mij zit het behoudens de remhandel/krachtverhouding naar de remblokken toe gewoon 'tussen de oren' vwb de verschillen. M.i. rem kan je net zo goed remmen met een Decathlon-standaard rem en een bijvoorbeeld Shimano (Tiagra) rem, mits goede remblokken. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 08 feb 2021 20:58

Heel erg bedankt voor jullie reacties en inzichten!

Het zijn inderdaad merkloze remmen van Decathlon. Tijdens onderhoudsbeurtje vertelde ik dat ik in het Taunusgebregte ging fietsen. 'Maar toch niet met deze remmen' was de reactie..dus vandaar dat ik voor een upgrade wil gaan.

Dus het plan is nu om Tiagra remhoeven met goede remblokjes te nemen. De rest is Sora. Ja, heb dus een BTwin triban 520 en dat is hier wellicht beetje vloeken in de kerk. Ik had erg veel gezondheidsproblemen en wilde voorzichtig zijn met de investering. Had op een Britse site heel goede recensie...behalve de remmen. Dit was wel mijn eerste nieuwe fiets, daarvoor nog een oude stalen Peugeot gehad, daarna een aluminium Canondale. Maar i.v.m. reumatische artritis en artrose kon ik niet meer 'leunen' op een racestuur.

Dus ik kocht een triban 520 met recht stuur, ergonomische handvatten er op, SQ-lab-zadel en gáán!

Nu ziet de wereld er anders uit, heb i.v.m. acute leukemie in juni 2020 een stamceltransplantatie gehad en als superbonus blijkt de reuma verdwenen te zijn. Ben flink aan het revalideren maar heb nu weer zicht op lange tochten op de fiets met wat klimmen erbij. Hoera!

Dus nu ff remmen upgraden en ik kan er weer tegen.

Nogmaals bedankt allemaal!

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 08 feb 2021 22:15

Je hoeft je niet te verontschuldigen voor je fiets, het gaat om de lol de je hebt, niet om de prijs van je fiets of de onderdelen. Nieuwe remmen er op en genieten.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 09 feb 2021 06:05

Swedish Chef schreef: 08 feb 2021 22:15 Je hoeft je niet te verontschuldigen voor je fiets, het gaat om de lol de je hebt, niet om de prijs van je fiets of de onderdelen. Nieuwe remmen er op en genieten.
+1
o'7o

Plaats reactie