Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

BSA30 vs. BSA

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jan 2021 10:52

Voor een racefiets met BSA bracket ben ik mij aan het oriënteren op een vermogensmeter. Omdat ik erg tevreden ben over mijn power2max, ligt het voor de hand om hier weer voor te gaan.
Voor BSA heeft P2M oa een versie voor Rotor (ALDHU). Deze bieden ze aan met 24 mm as (ALDHU24, voor standaard BSA dus) of met 30 mm as.
Rotor verkoopt bracketlagers voor (hun) 30 mm assen die in een BSA frame passen (BSA30 noemen ze dit).
Wat zou de beste optie zijn (en waarom)?
30 mm as met aangepaste 30mm BSA(30) lagers?
vs.
24 mm as met standaard 24 mm BSA lagers

https://www.power2max.com/en/power-meter-ngeco-road/
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jan 2021 11:03

Ik heb zo'n vermoeden dat je met de 24 mm as een stuk grotere lagers krijgt dan met de 30 mm as. Als dat het geval is zou dat mijn keus bepalen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jan 2021 11:07

Dat vroeg ik me ook af. Maar lagers zitten aan de buitenkant toch? Dan is er ruimte om ook bij 30mm grotere lagers te plaatsen lijkt me. Ik kon daar zo snel niets over vinden op het www, maar mss zoek ik niet goed.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 jan 2021 11:09

Het maakt niet super veel uit. De cups van een BSA30 vallen wat groter uit en dus zijn de lagers niet erg klein zoals bijvoorbeeld bij een bb86 met 30mm as. De 24mm is in principe shimano bracket compatible. Maar de 30mm variant is met de juiste bottom bracket en de spacer kit in zowat alle frames te monteren (bb30/pf30/bb386, bsa en t47) Alleen in een bb86 zou ik nooit een 30mm as willen.

De powermeter die je van power2max koopt past op beide varianten. Dus zowel op de 24mm en de 30mm. Maar de crankarmen ( aldhu of vegast ) zelf zijn specifiek voor de versie en dus niet uitwisselbaar.

Waar je mee moet uitkijken is met frames waar er kabels door de bottom bracket huls gaan. Dan is er een huls nodig om deze te beschermen. Het rotor BSA30 bottom bracket heeft deze niet! De BSA24 gewoon wel. Ik heb een dergelijke powermeter van power2max en die moet in een Mason frame. ( gisteren begonnen met bouwen ). Uiteindelijk bij C-bear uitgekomen voor een passend bottom bracket met sleeve. Jammer genoeg wel een beetje prijzig.

Andere kleine zaken.

- de 24mm is een stalen as. Hierdoor in principe wat duurzamer. Bij onderrotatie van de lagers kunnen lagers op een aluminium as enigszins invreten. Maar de assen zijn te vervangen.
- 30mm BSA bottom brackets zijn erg dunwandig op het draad gedeelte en daardoor iets gevoeliger voor vervorming bij een niet gevlakt bottom bracket. Ouderwets vlakken dus.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jan 2021 11:15

Dank voor je uitgebreide antwoord!
thestudent schreef: 17 jan 2021 11:09 (...)

De powermeter die je van power2max koopt past op beide varianten. Dus zowel op de 24mm en de 30mm. Maar de crankarmen ( aldhu of vegast ) zelf zijn specifiek voor de versie en dus niet uitwisselbaar.
(...)
Bedoel je dat je als je een P2M vermogensmeter voor 24 mm as koopt (ALDHU24), deze in een later stadium eventueel over te zetten zou zijn op hun 30mm as, in combi met voor 30mm geschikte crankarmen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 jan 2021 11:25

Ja de spline voor de rotor spider/ rotor kettinbladen of dus de powermeter is op beide systemen hetzelfde. Maar de crankarmen zijn specifiek. Als je kijkt op de rotor website zie je dat ze geen aparte kettingbladen/spiders verkopen voor beide systemen.

Volgens mij zitten er in de meeste bsa30 assen standaard 6806 lagers. 42 diameter 30 binnen. Buitenkant van mijn c-bear bracket is ruim 47mm. Waar een shimano rond de 41 zit. Lagers zijn dus niet kleiner denk ik.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 jan 2021 11:27

https://www.power2max.com/en/product/ng ... eter-road/
The NGeco Rotor ALDHU power meter road is the power meter for those who already own a Rotor ALDHU or VEGAST crankset. The power meter is compatible with the 30mm and the 24mm axle.
Het staat er ook bij. Als je een losse unit aanklikt zonder crank.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jan 2021 11:40

:winkthumb:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 17 jan 2021 13:10

Ter aanvulling op @thestudent. Van Hambini heb ik wel eens begrepen dat je BSA30 niet moet willen. De ruimte die overblijft tussen de 30mm as en schroefdraad van het frame wordt zo extreem dun dat er een zekere mate van flex ontstaat in de externe cups.

Overall ben ik fan van 30mm assen en lagers (bigger = better), maar met de 24mm oplossing van Shimano/Rotor mankeert eigenlijk ook niets. Die assen zijn vaak van staal i.p.v. aluminium en de lagers zijn ook gewoon dik genoeg. Het geheel is iets zwaarder en 30mm assen zijn iets stijver, maar qua duurzaamheid en vervangingsonderdelen ontloopt het elkaar weinig.

Oplossingen van frame/as combinaties die niet voor elkaar gemaakt zijn (BB86 icm 30mm as), of met shims/adapters en niet-standaard lagers ben ik minder over te spreken (o.a. GXP, DUB, BSA30). Anderzijds kost zo'n GXP lager vaak maar €20 en kun je het gewoon als een wegwerp product beschouwen. Voor iets als een winterfiets maakt dat weinig uit.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 jan 2021 14:07

Altijd voor de 24mm as gaan, dan heb je later, wanneer je van fiets wisselt, gewoon veel meer opties. De 24mm as past zowat overal in en de 30mm as niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jan 2021 14:31

Dank voor de adviezen. Ik neigde juist naar 30mm, om de reden oa die ypuh aanhaalde en zodat ik de crankset evt. in een later stadium ook zou kunnen gebruiken voor mijn 2e Cannondale (BB30) zonder adapters te gebruiken voor de lagers, maar dat van dat weinige "vlees" bij de schroefdraad had ik mij niet gerealiseerd. Ik ga eens een zoektocht er aan wagen om er achter te komen in hoeverre dit werkelijk een probleem is. If yes, dan wordt het toch 24mm.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie