Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bikepacking Tassen

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 jan 2021 11:26

Voor een vierdaagse roadtrip door Eifel, Luxemburg en Ardennen ben ik op zoek naar mogelijkheden om een beperkte hoeveelheid bagage mee te nemen. We overnachten in hotels dus geen kampeerspullen etc. Maar ongemerkt kom ik best op wat spulletjes om mee te nemen. Wat kleding, reserve- en reparatiemateriaal, sportvoeding, opladers voor Garmin en telefoon etc.

Ik zie grofweg vier soorten tassen:

- zadeltas
- bovenbuistas (onder)
- bovenbuistas (boven)
- stuurtas

Ik denk aan een 6L zadeltas in combi met een toploader (voor op de bovenbuis) voldoende te hebben. Met een 10L zadeltas rijdt ik liever niet, lees toch dat je hier bij staand klimmen hinder van ondervindt. Mocht blijken dat ik toch meer nodig heb dan zou ik eerder voor een bovenbuistas (midloader) gaan.

Heb op de site van Mantel wel leuke blog gevonden over bikepacking tassen maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen?

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 07 jan 2021 11:38

Ik heb vorig jaar twee vergelijkbare fietsvakanties gedaan, verblijf in een accomodatie, dus zonder kampeerspullen. 1 rondje NL (500k), 1 rondje Zuid-Limburg, Noord-Eifel (750k). Beide in 5 dagen.

In beide gevallen beviel onderstaande setup me erg goed:
- Apidura Saddle Bag 17L Backcountry
- 2 rockbros bovenbuistassen (boven + onder)

Genoeg ruimte om zo een aantal dagen weg te zijn. Had zelfs nog een paar schoenen mee.
Wel raadzaam om even te kijken of je nog 2 grote bidons mee kunt nemen. Dit paste bij mij net aan.
Het op de trappers staan viel mij erg mee. Je kunt zo'n apidura erg strak aan je zadel bevestigen.
Een echte sprint ga je er niet mee rijden, maar op een wat langere klim is het prima om even de benen te strekken.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jan 2021 11:38

Joseba schreef: 07 jan 2021 11:26 Voor een vierdaagse roadtrip door Eifel, Luxemburg en Ardennen ben ik op zoek naar mogelijkheden om een beperkte hoeveelheid bagage mee te nemen. We overnachten in hotels dus geen kampeerspullen etc. Maar ongemerkt kom ik best op wat spulletjes om mee te nemen. Wat kleding, reserve- en reparatiemateriaal, sportvoeding, opladers voor Garmin en telefoon etc.

Ik zie grofweg vier soorten tassen:

- zadeltas
- bovenbuistas (onder)
- bovenbuistas (boven)
- stuurtas

Ik denk aan een 6L zadeltas in combi met een toploader (voor op de bovenbuis) voldoende te hebben. Met een 10L zadeltas rijdt ik liever niet, lees toch dat je hier bij staand klimmen hinder van ondervindt. Mocht blijken dat ik toch meer nodig heb dan zou ik eerder voor een bovenbuistas (midloader) gaan.

Heb op de site van Mantel wel leuke blog gevonden over bikepacking tassen maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen?
Ik heb een vergelijkbare trip gemaakt van 4 dagen.
Dag 1 van Gulpen naar Aremberg
https://www.strava.com/activities/2485180239
Dag 2 van Aremberg naar Vianden
https://www.strava.com/activities/2487526102
Dag 3 van Vianden naar Recht
https://www.strava.com/activities/2490171598
Dag 4 van Recht naar Gulpen
https://www.strava.com/activities/2492266995

Wij sliepen ook in hotels en gebruikten een backloader, stuurtas en kleine frametas van Ome Ali. Was in totaal ongeveer 60 euro kwijt. Spul is erg degelijks en waterdicht. Had naast toiletspullen, normale kleding en schoenen mee. Extra fietsbroek en klein regenjasje. Ook een set been en armstukken en bodywarmer. Genoeg spul om in verschillende weersomstandigheden uit de voeten te kunnen.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 jan 2021 12:03

Desertstorm schreef: 07 jan 2021 11:38 In beide gevallen beviel onderstaande setup me erg goed:
- Apidura Saddle Bag 17L Backcountry
Is 17 liter niet heul veul? Ik zat zelf aan de 6L variant (of wel 10L maar dan compact oprollen en klein houden).

NuitKor schreef: 07 jan 2021 11:38 Wij sliepen ook in hotels en gebruikten een backloader, stuurtas en kleine frametas van Ome Ali. Was in totaal ongeveer 60 euro kwijt.
Welk argument is er om voor een stuurtas te kiezen in plaats van een midloader? Balans? Mij lijk het fijner het gewicht zoveel mogelijk te centreren?

Kijk zelf naar de Topeak tassen, die zijn ook niet heel duur (back, mid en top iets van 120).

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 07 jan 2021 12:19

Joseba schreef: 07 jan 2021 12:03
Desertstorm schreef: 07 jan 2021 11:38 In beide gevallen beviel onderstaande setup me erg goed:
- Apidura Saddle Bag 17L Backcountry
Is 17 liter niet heul veul? Ik zat zelf aan de 6L variant (of wel 10L maar dan compact oprollen en klein houden).
Hij is wel redelijk fors. Misschien goed om vooraf te bedenken wat je mee wil nemen op zo'n trip. Dan pas je daar je uitrusting op aan.
Uiteindelijk is het ook zo dat als je ruimte hebt, je meestal nog dat twijfeldingetje wel meeneemt (bv. spijkerbroek, schoenen, trui, etc.). Gewicht doet er niet toe op dit soort tripjes, imo.

Aan de andere kant, als ik kijk wat ik hier in kon stoppen, dan lijkt mij een 6L variant echt net niks. Ik vond dat deze al best wel snel vol zat.

Zo ziet het er bij mij uit.
Bijlagen
aae40e0e-af55-44c0-8c8b-f3452215a22c.jpg
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 jan 2021 12:32

Hier overigens ons voorlopige routeschema. Nog niet definitief, hoewel de etappeplaatsen vast liggen. Mogelijk komen er nog wat "uitstapjes" voor het fittere deel van de groep.

Etappe 1 Gulpen - Hillesheim: https://www.judise.nl?opdracht=toongpx&nummer=15482
Etappe 2 Hillesheim - Diekirch: https://www.judise.nl?opdracht=toongpx&nummer=15529
Etappe 3 Diekirch - VIelsalm: https://www.judise.nl?opdracht=toongpx&nummer=15530
Etappe 4 Vielsalm - Gulpen: https://www.judise.nl?opdracht=toongpx&nummer=15535

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 jan 2021 12:36

Zo op de foto ziet de 17L van Apidura er niet kolossaal uit. De 10L variant van Topeak lijkt meer uit te steken (zie foto onder)?

Ik denk dat het komt door de montage. Hieronder is de tas gemonteerd boven een lamp. Als je de tas iets schuiner monteert en op de ingang van de zadelbuis laat uitkomen dan is compacter (en stabieler)? Of is dit gewoon het ontwerp dat de hoek bepaalt?

Volgens mij zit er op die Topeak tas ook een mount voor een lampje (mocht je dat willen).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joseba op 07 jan 2021 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 jan 2021 12:39

Ik rijd zelf met een Tune full carbon zadel, zij raden mij af om aan dit zadel een dergelijke tas te monteren. Wat zijn jullie ervaringen met monteren van dit soort tassen op carbon rails, zadelpennen etc? Gaat er nog een stukje binnenband om de buis alvorens je de velcro er omlegt?

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 07 jan 2021 12:46

Ik heb uit mijn jeugd best wat fietsvakantie ervaring ook met serieuze tochten. En heb vorig jaar een gravelfiets gekocht om weer eens wat fietsvakanties te doen, vorig jaar ook een paar korte meerdaagse trips gedaan.

Ik ben zelf niet voor bikepacking tassen gegaan, ik heb bewust een gravelfiets gekocht met montagepunten voor een bagagedrager.

Zo'n frametas tussen de benen - niks voor mij, ik heb geen o-benen. Ook zo'n zeppelin aan mijn zadel zie ik niet zitten. Ik heb zo'n bovenbuistasje gekocht maar dat is na 1 rit afgedankt - ik vind 't niks.

Mijn ervaring is dat ik het fijn vind als ik wat ruimte over heb in de tassen - inpakken gaat dan veel sneller, en je kan eens iets extra's kwijt als je dat om wat voor reden dan ook wilt (eten of drinken bijvoorbeeld)

Kortom wat ik heb gedaan - een bagagedrager gemonteerd. Een stuurtas is voor mij onmisbaar (fototoestel, portemonnee, paspoort, zonnebril, wat krentenbollen) maar dan wel een op zo'n beugel - niet direct aan het stuur.

Op de foto mijn fiets op een driedaagse toer door Limburg, ook op hotel. Dit was tijdens de hittegolf dus ik had echt bijna niks bij me, niet eens een regenjack of trui. Koersbroek en -trui heb ik 's avonds in het hotel gewassen voor de volgende dag, dus ik had wel een beetje wasmiddel bij me. Drie, vier of vijf dagen maakt niks uit voor wat je meeneemt, de weersverwachting wel. Bij wisselvalliger weer zou ik een paar kleine fietstassen nemen in plaats van de trunk bag zodat er iets meer kleding mee kan.

Gereedschap en reservemateriaal is bij mij beperkt tot 1 binnenband, wat plakkers en solutie, bandenlichters, een paar inbus sleutels en een kleine kruiskopschroevendraaier. Meer dan dat heb ik de afgelopen 45 jaar nog niet nodig gehad onderweg.
20200731_094208.jpg

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jan 2021 12:51

Joseba schreef: 07 jan 2021 12:32 Hier overigens ons voorlopige routeschema. Nog niet definitief, hoewel de etappeplaatsen vast liggen. Mogelijk komen er nog wat "uitstapjes" voor het fittere deel van de groep.

Etappe 1 Gulpen - Hillesheim: https://www.judise.nl?opdracht=toongpx&nummer=15482
Etappe 2 Hillesheim - Diekirch: https://www.judise.nl?opdracht=toongpx&nummer=15529
Etappe 3 Diekirch - VIelsalm: https://www.judise.nl?opdracht=toongpx&nummer=15530
Etappe 4 Vielsalm - Gulpen: https://www.judise.nl?opdracht=toongpx&nummer=15535
Met de ervaring die ik nu heb zou ik adviseren een route van 100km tot 120km per dag te maken (bijvoorbeeld A naar B 100km met en extra lus, dus eenvoudig in te korten of te verlengen). Met bepakking viel mij het klimmen een stuk zwaarder, dus je moet de gemiddelde snelheid echt wat aanpassen tov van normaal. Je bent ook op fietsvakantie en wil niet de hele dag moeten racen.

De 1e dag speel je nog coureurtje, maar dat leer je snel af. Reken in de heuvels met 120km inclusief een terrasje voor wat eten en drinken 8uren. Als je 9u vertrekt ben je om 17u klaar.

Onze 2e dag was 140km, achteraf veel te veel. De 3e dag was beter. Hadden we een route van 120km die we konden inkorten naar 100 of zelfs 80km.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 07 jan 2021 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jan 2021 12:52

Joseba schreef: 07 jan 2021 12:03
Desertstorm schreef: 07 jan 2021 11:38 In beide gevallen beviel onderstaande setup me erg goed:
- Apidura Saddle Bag 17L Backcountry
Is 17 liter niet heul veul? Ik zat zelf aan de 6L variant (of wel 10L maar dan compact oprollen en klein houden).

NuitKor schreef: 07 jan 2021 11:38 Wij sliepen ook in hotels en gebruikten een backloader, stuurtas en kleine frametas van Ome Ali. Was in totaal ongeveer 60 euro kwijt.
Welk argument is er om voor een stuurtas te kiezen in plaats van een midloader? Balans? Mij lijk het fijner het gewicht zoveel mogelijk te centreren?

Kijk zelf naar de Topeak tassen, die zijn ook niet heel duur (back, mid en top iets van 120).
Ik vind een stuurtas juist fijner, want door de backloader heb je achterop meer gewicht. Met een stuurtas zorg je dan juist dat het weer wat meer in balans is, je wil namelijk ook voldoende druk op je voorwiel houden.

timovdl
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 07 jan 2021 13:13

Joseba schreef: 07 jan 2021 12:36 Zo op de foto ziet de 17L van Apidura er niet kolossaal uit. De 10L variant van Topeak lijkt meer uit te steken (zie foto onder)?

Ik denk dat het komt door de montage. Hieronder is de tas gemonteerd boven een lamp. Als je de tas iets schuiner monteert en op de ingang van de zadelbuis laat uitkomen dan is compacter (en stabieler)? Of is dit gewoon het ontwerp dat de hoek bepaalt?

Volgens mij zit er op die Topeak tas ook een mount voor een lampje (mocht je dat willen).

Afbeelding
Hierbij is deze nog niet aangetrokken aan de linten onder het zadel. Eens gebeurd zal de tas nog naar boven komen en stabieler zijn. En dus net zoals de Apidura hierboven eruit komen te zien.
Qua stabiliteit vind ik de Topeak goed meevallen had over een backloader initieel ook slechte verhalen over gehoord, maar valt me zeer goed mee.

Plaats reactie