Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bikepacking Tassen

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 07 jan 2021 18:11

Nog een tip: bij mij heeft mijn bovenbuisframetas (onder) een soort putje geslagen in de onderbuis, door de lak heen op het aluminium. Nu boeit me dat niet zo heel veel - had het maar geen fiets moeten worden - maar dit is wel iets waar ik bij m'n nieuwe carbon racer even beter op ga letten.

En ik zorg over het algemeen al dat alles erg strak is aangetrokken, zodat het niet schuift. Maar misschien is dat ook wel weer het probleem geweest.

Wat betreft rugzakken/vaste bagagedragers. Ieder z'n ding. Vooral rugzakken vind ik vreselijk op de fiets.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 jan 2021 18:18

Ik verwacht dat de backloader en bovenbuistas eenmaal gemonteerd de gehele trip blijven zitten. De binnentas van de backloader en de toploader gaan mee het hotel in. Als die tassen toch blijven zitten breng ik een stuk binnenband aan tussen het frame en de klittenband lussen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 jan 2021 21:44

Zadeltas ook opletten op plekken waar die tegen je frame/zadelpen komt, heeft bij mij stukje weggesleten van lak.
En stuurtas ben ik op gravelbike ook al wat lak kwijtgeraakt op stuur. (scheelt zo'n stuur kan je redelijk goedkoop vervangen)

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 08 jan 2021 16:20

Hel is heel simpel: ga je bikepacken? Lees: 90% offroad óf ga je lekker touren op de racer en slapen in hotels?

Bij veel offroad wil je zo min mogelijk delen die uitsteken. Dan volstaan bikepaking tassen.

Ga je lekker touren: koop een lowrider en 2 voortassen. Klaar.
WiND 56 - 2020

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 08 jan 2021 16:40

Inderdaad, het meeste wat hier boven wordt beschreven is wat vroeger credit-card toeren werd genoemd. Zelf ben ik daar ook een liefhebber van, maar een lowrider met voortassen is een beetje een overkill. Op mijn toer/randonneursfiets in opbouw komt een voorrekje (deze: https://velo-orange.com/products/vo-ran ... less-steel) en daarboven komt een mooie grote voortas. In combinatie met een 6l topeak zadeltas kan ik dan wel genoeg meenemen voor een weekje fietsen.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 jan 2021 16:53

Waarom zou je met een credit-card toertje (dat mag dus geen bikepacking heten?) geen gebruik maken van niet uitstekende tassen? Ik heb ook helemaal geen zin om dragers aan mijn racert te monteren, die bikepacking tassen zijn juist ideaal omdat je ze eenvoudig bevestigd.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 08 jan 2021 16:54

jwkeij schreef: 08 jan 2021 16:20 Hel is heel simpel: ga je bikepacken? Lees: 90% offroad óf ga je lekker touren op de racer en slapen in hotels?

Bij veel offroad wil je zo min mogelijk delen die uitsteken. Dan volstaan bikepaking tassen.

Ga je lekker touren: koop een lowrider en 2 voortassen. Klaar.
Afgezien van een - mijns inziens zinloze - definitiekwestie, zie ik geen reden waarom je niet bikepacking-tassen kan gebruiken bij het 'credit-card' toeren.

Voor mij is bikepacking; fietsen met bepakking. Ongeacht de ondergrond/vorm van accomodatie.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 08 jan 2021 17:39

Tuurlijk kan dat wel, tassen op de racer. Die tassen zijn superhandig. Maar er zit toch echt verschil tussen een oververharde bikepacking trip door de natuur en een meerdaagse tour op de racer.

En die defenitie-kwestie: Als jij in de fietsenwinkel staat en je vraagt om een racer maar ze smeren je een fully aan...... De verkoper zegt: 'Dit is toch een fiets'.

Ok, ontopic: Wat gaat er mee? Waar ga je overnachten? Dat maakt de keuze van je tassen.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 jan 2021 18:07

jwkeij schreef: 08 jan 2021 17:39 Ok, ontopic: Wat gaat er mee? Waar ga je overnachten? Dat maakt de keuze van je tassen.
Dat staat in dit topic.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 jan 2021 18:08

Volgens mij was het meer een retorische vraag...

Plaats reactie