Door poetsen en regenritten roesten de inbusbouten van de headset een beetje. Altijd in de zeskant waar de sleutel in gaat.
Nu ben ik op titanium boutjes gekomen maar vraag me af of dat een betrouwbare oplossing is?
Volgens mij zei een man van GCN ooit eens dat een fietsmaat alles boutjes vervangen had door titanium. Onderweg wilde hij zadelhoogte verstellen en rondde de kop af bij vastdraaien. Hij kon de hele verdere weg staand verder.....
Het gaat mij niet om besparen van gewicht, zoveel maken de boutjes om mijn niveau niet uit, kan ik beter overstappen op 2 kleine bidons en bijvullen ipv 2 grote
Hoe los ik dat roesten op? RVS of titanium? RVS is ook niet ideaal om in aluminium te draaien, gaat op den duur vastvreten.
Titanium boutjes headset?
RVS met antiseize vet op de schroefdraad?
Maar over het algemeen kan je stalen boutjes gewoon vervangen door Ti.
RVS is echt minder sterk. Zou ik niet gebruiken voor je stuurpen.
Dat van dat zadelpenboutje is denk ik gewoon pech.
Wil je roest weg; leg de boutjes een nachtje in azijn. Dan verdwijnt het roest (of kan je het eenvoudig afwrijven).
Walter
RVS is echt minder sterk. Zou ik niet gebruiken voor je stuurpen.
Dat van dat zadelpenboutje is denk ik gewoon pech.
Wil je roest weg; leg de boutjes een nachtje in azijn. Dan verdwijnt het roest (of kan je het eenvoudig afwrijven).
Walter
RVS echt minder sterk? Hang helemaal van de legering af, er zijn er honderden met verschillende mechanische eigenschappen.
Voor stuurpenbouten meestal veel meer dan genoeg.
Gewoon RVS nemen met iets vet op de draad.
Een inbuskop rond draaien is geen pech maar 9 van de 10 keer geklungel.
Voor stuurpenbouten meestal veel meer dan genoeg.
Gewoon RVS nemen met iets vet op de draad.
Een inbuskop rond draaien is geen pech maar 9 van de 10 keer geklungel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb alle bouten in mijn fietsen vervangen door Alu en titanium.
Stuurpen uiteraard titanium.
Waarom, roesten, gewicht en de belangrijkste ik koop ze in kleur, voor de stuurpen bv zwart. Staat een stuk beter.
Het dol draaien van een kop is me 1x overkomen bij de schijfrem, maar dat was gewoon lomp wat keezx al zegt torx er niet helemaal recht in en dol,
www.R2bike.de en https://www.bikehardest.net/shop/ hebben bijna alles en
Stuurpen uiteraard titanium.
Waarom, roesten, gewicht en de belangrijkste ik koop ze in kleur, voor de stuurpen bv zwart. Staat een stuk beter.
Het dol draaien van een kop is me 1x overkomen bij de schijfrem, maar dat was gewoon lomp wat keezx al zegt torx er niet helemaal recht in en dol,
www.R2bike.de en https://www.bikehardest.net/shop/ hebben bijna alles en
Ramon73 ik heb de boutjes vervangen voor titanium exemplaren. Ik heb begrepen van mensen die in de metaal bewerking zitten dat er veel verschillen zitten in zowel de titaniumbouten als de RVS exemplaren. Een betrouwbare aanbieder kiezen is wel belangrijk, beter dus niet via Alie.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
En zo is het RVS, Staal, Alumium en Titanium is er in heel veel kwaliteiten. ik heb boutjes van wel 5 verschillende materialen in mijn fiets zitten (al naar gelang het gebruik).
Voor de klemming van mijn stuur heb ik geharde stalen (meestal gezwarte) bouten gebruikt voor de boutjes de de stuurpen vastzetten op de vorkpijp zijn ze van titanium (hoeven maar weinig te houden).
Vervelende van titanium is dat je aan de buitenkant niet kunt zien of het de juiste legering is of totaal ongeschikt (bovendien is ook de manier waarop de draad gesneden is extreem belangrijk). Hetzelfde geldt overigens ook voor RVS, als je exemplaren hebt die echt niet roesten zijn ze voor gebruik op een fiets doorgaans ongeschikt.
Mijn advies zou zijn om enkel voor kwaliteitsproducten te gaan (Probolt o.i.d.) en te kiezen voor een 6AL4V legering. Die is net zo sterk als de meeste staallegeringen, die is helaas amper te vinden op ebay en reken op prijzen vanaf 5 Euro per boutje (de goedkope van ebay zou ik lekker bewaren voor je bidonhouder o.i.d.)
Voor de klemming van mijn stuur heb ik geharde stalen (meestal gezwarte) bouten gebruikt voor de boutjes de de stuurpen vastzetten op de vorkpijp zijn ze van titanium (hoeven maar weinig te houden).
Vervelende van titanium is dat je aan de buitenkant niet kunt zien of het de juiste legering is of totaal ongeschikt (bovendien is ook de manier waarop de draad gesneden is extreem belangrijk). Hetzelfde geldt overigens ook voor RVS, als je exemplaren hebt die echt niet roesten zijn ze voor gebruik op een fiets doorgaans ongeschikt.
Mijn advies zou zijn om enkel voor kwaliteitsproducten te gaan (Probolt o.i.d.) en te kiezen voor een 6AL4V legering. Die is net zo sterk als de meeste staallegeringen, die is helaas amper te vinden op ebay en reken op prijzen vanaf 5 Euro per boutje (de goedkope van ebay zou ik lekker bewaren voor je bidonhouder o.i.d.)
Misschien een rare oplossing maar ik doe het als volgt. Op een schoon doekje doe ik een paar druppels olie (gewoon de Cyclon of Morgan Blue die ik voor mijn ketting gebruik), dat wikkel ik om een heel klein schroevendraaiertje en daarmee poets ik voorzichtig regelmatig in en om de zeskant van de boutjes. Gevolg nooit roest. Boutjes zijn wel RVS.
Ook wel Grade 5 titanium genoemd. Er is ook veel Grade 2 titanium welke andere meer zuurbestendige toepassingen heeft:sharkman113 schreef: ↑04 jan 2021 10:30 Mijn advies zou zijn om enkel voor kwaliteitsproducten te gaan (Probolt o.i.d.) en te kiezen voor een 6AL4V legering. Die is net zo sterk als de meeste staallegeringen, die is helaas amper te vinden op ebay en reken op prijzen vanaf 5 Euro per boutje (de goedkope van ebay zou ik lekker bewaren voor je bidonhouder o.i.d.)
Titanium grade 5 or Ti 6Al-4V is an alpha-beta (α-β) alloy. Therefore, it may be heat treated to give medium-high strength in sections under 100 mm thick. However, hardenability is limited and sections over 25 mm may not fully develop desired properties. Ti 6Al-4V has a good weldability (with matching or ELI filler wire) and hot-formability. The degree of cold forming is, however, limited.
Titanium Grade 2 or Titanium CP3 is a commercially pure alpha (α) alloy. Although not as strong as Ti 6Al-4V, Titanium grade 2 has outstanding corrosion resistance against variety of aggressive media. For example, Titanium grade 2 is virtually immune to wet chlorine at 10°C – 80°C (0-0.02 mpy or 0.001 mm/y) and thus, used to make chlorine dioxide mixers, pipework and fasteners in modern bleach plants.
When compared with Titanium grade 5 (Ti 6Al-4V), Titanium grade 2 is generally selected where aqueous corrosion resistance and/or formability are required.
Dus voor fiets toepassingen zoals Sharkman al zegt: Neem Grade 5 van goede kwaliteit, kost iets meer maar kan je een berg ellende besparen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless