Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Titanium boutjes headset?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 jan 2021 12:53

Door poetsen en regenritten roesten de inbusbouten van de headset een beetje. Altijd in de zeskant waar de sleutel in gaat.
Nu ben ik op titanium boutjes gekomen maar vraag me af of dat een betrouwbare oplossing is?
Volgens mij zei een man van GCN ooit eens dat een fietsmaat alles boutjes vervangen had door titanium. Onderweg wilde hij zadelhoogte verstellen en rondde de kop af bij vastdraaien. Hij kon de hele verdere weg staand verder.....
Het gaat mij niet om besparen van gewicht, zoveel maken de boutjes om mijn niveau niet uit, kan ik beter overstappen op 2 kleine bidons en bijvullen ipv 2 grote ;)

Hoe los ik dat roesten op? RVS of titanium? RVS is ook niet ideaal om in aluminium te draaien, gaat op den duur vastvreten.
Dogma F

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 jan 2021 13:36

RVS met antiseize vet op de schroefdraad?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 jan 2021 13:42

Maar over het algemeen kan je stalen boutjes gewoon vervangen door Ti.

RVS is echt minder sterk. Zou ik niet gebruiken voor je stuurpen.

Dat van dat zadelpenboutje is denk ik gewoon pech.

Wil je roest weg; leg de boutjes een nachtje in azijn. Dan verdwijnt het roest (of kan je het eenvoudig afwrijven).

Walter

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jan 2021 15:33

RVS echt minder sterk? Hang helemaal van de legering af, er zijn er honderden met verschillende mechanische eigenschappen.
Voor stuurpenbouten meestal veel meer dan genoeg.
Gewoon RVS nemen met iets vet op de draad.

Een inbuskop rond draaien is geen pech maar 9 van de 10 keer geklungel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jan 2021 19:12

Ik heb alle bouten in mijn fietsen vervangen door Alu en titanium.
Stuurpen uiteraard titanium.

Waarom, roesten, gewicht en de belangrijkste ik koop ze in kleur, voor de stuurpen bv zwart. Staat een stuk beter.

Het dol draaien van een kop is me 1x overkomen bij de schijfrem, maar dat was gewoon lomp wat keezx al zegt torx er niet helemaal recht in en dol,

www.R2bike.de en https://www.bikehardest.net/shop/ hebben bijna alles en

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 03 jan 2021 08:37

Ramon73 ik heb de boutjes vervangen voor titanium exemplaren. Ik heb begrepen van mensen die in de metaal bewerking zitten dat er veel verschillen zitten in zowel de titaniumbouten als de RVS exemplaren. Een betrouwbare aanbieder kiezen is wel belangrijk, beter dus niet via Alie.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 04 jan 2021 10:30

En zo is het RVS, Staal, Alumium en Titanium is er in heel veel kwaliteiten. ik heb boutjes van wel 5 verschillende materialen in mijn fiets zitten (al naar gelang het gebruik).
Voor de klemming van mijn stuur heb ik geharde stalen (meestal gezwarte) bouten gebruikt voor de boutjes de de stuurpen vastzetten op de vorkpijp zijn ze van titanium (hoeven maar weinig te houden).
Vervelende van titanium is dat je aan de buitenkant niet kunt zien of het de juiste legering is of totaal ongeschikt (bovendien is ook de manier waarop de draad gesneden is extreem belangrijk). Hetzelfde geldt overigens ook voor RVS, als je exemplaren hebt die echt niet roesten zijn ze voor gebruik op een fiets doorgaans ongeschikt.

Mijn advies zou zijn om enkel voor kwaliteitsproducten te gaan (Probolt o.i.d.) en te kiezen voor een 6AL4V legering. Die is net zo sterk als de meeste staallegeringen, die is helaas amper te vinden op ebay en reken op prijzen vanaf 5 Euro per boutje (de goedkope van ebay zou ik lekker bewaren voor je bidonhouder o.i.d.)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jan 2021 18:31

Ramon73 schreef: 02 jan 2021 12:53 Door poetsen en regenritten roesten de inbusbouten van de headset een beetje. Altijd in de zeskant waar de sleutel in gaat. .........
Ik heb een set inbussleutels die ik enkel gebruik voor de RVS boutjes in mijn fietsonderdelen.
Dan voorkom je roestige binnenzeskanten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 11 jan 2021 10:18

Misschien een rare oplossing maar ik doe het als volgt. Op een schoon doekje doe ik een paar druppels olie (gewoon de Cyclon of Morgan Blue die ik voor mijn ketting gebruik), dat wikkel ik om een heel klein schroevendraaiertje en daarmee poets ik voorzichtig regelmatig in en om de zeskant van de boutjes. Gevolg nooit roest. Boutjes zijn wel RVS.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jan 2021 10:58

Waarvoor heb je dan nog RVS?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5949
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 jan 2021 11:03

Keezx schreef: 11 jan 2021 10:58 Waarvoor heb je dan nog RVS?
Omdat RVS ook in vele kwaliteiten komt Keezx, dat zou jij toch moeten weten.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5949
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 jan 2021 11:09

sharkman113 schreef: 04 jan 2021 10:30 Mijn advies zou zijn om enkel voor kwaliteitsproducten te gaan (Probolt o.i.d.) en te kiezen voor een 6AL4V legering. Die is net zo sterk als de meeste staallegeringen, die is helaas amper te vinden op ebay en reken op prijzen vanaf 5 Euro per boutje (de goedkope van ebay zou ik lekker bewaren voor je bidonhouder o.i.d.)
Ook wel Grade 5 titanium genoemd. Er is ook veel Grade 2 titanium welke andere meer zuurbestendige toepassingen heeft:

Titanium grade 5 or Ti 6Al-4V is an alpha-beta (α-β) alloy. Therefore, it may be heat treated to give medium-high strength in sections under 100 mm thick. However, hardenability is limited and sections over 25 mm may not fully develop desired properties. Ti 6Al-4V has a good weldability (with matching or ELI filler wire) and hot-formability. The degree of cold forming is, however, limited.

Titanium Grade 2 or Titanium CP3 is a commercially pure alpha (α) alloy. Although not as strong as Ti 6Al-4V, Titanium grade 2 has outstanding corrosion resistance against variety of aggressive media. For example, Titanium grade 2 is virtually immune to wet chlorine at 10°C – 80°C (0-0.02 mpy or 0.001 mm/y) and thus, used to make chlorine dioxide mixers, pipework and fasteners in modern bleach plants.

When compared with Titanium grade 5 (Ti 6Al-4V), Titanium grade 2 is generally selected where aqueous corrosion resistance and/or formability are required.

Dus voor fiets toepassingen zoals Sharkman al zegt: Neem Grade 5 van goede kwaliteit, kost iets meer maar kan je een berg ellende besparen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie