Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Een AliExpress Special

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3078
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 11 dec 2020 12:06

Toen ik onlangs, zoals ik wel vaker doe, AliExpress afstruinde voor interessant gereedschap (mijn echte hobby is gitaarbouwen, als linkshandige heb je soms nu eenmaal weinig keus en er is de laatste tijd veel goed Chinees gereedschap te vinden) viel mijn oog op iets bijzonders. Zag ik daar nu werkelijk een mini-groep met schakeleenheden gevormd naar Ergopower voorbeeld voorbijkomen? Ja dus, twee STErgos, een voor en een achter derailleur voor $96 met gratis verzending. Hmmmm, en had ik niet dat leuke Kinesis Aithein frame nog liggen? Zou het misschien niet een leuk idee zijn om dat helemaal Chinees op te bouwen?

Normaal heb ik weinig keus. SRAM bevalt me niet, Shimano bevalt me wel maar de vorm van de STI’s is net niet wat ik zoek, dus ik zat totnutoe vast aan Campagnolo wiens Ergopowers als naar mijn handen gevormd aanvoelen maar mij dwingen tot het gebruik van de in mijn ogen, minder goede remmen en voorderailleur. Om nog maar te zwijgen over de belachelijke kosten voor cassettes en andere vervangingsonderdelen. Bovendien vind ik de nieuwe Campa groepen spuuglelijk.

Voor ik het wist, had mijn plan zich gevormd. Een avondje “research” op AliExpress leverde het volgende lijstje op.

L-Twoo R9 STErgos
L-Twoo R9 Derailleurs voor en achter
ZRace 11-25 cassette
Kalloy Uno 7 130mm stuurpen
YBN ketting
RXL compact stuurbocht 380mm
Wellgo R358 SPD-SL pedalen
RXL zadelpen 31.6 350mm
PureRaza carbon zadel
Jagwire kabelset
Zrace RX 165mm 52-36 DUB crankset
TRP Spyre schijfremmen
ZTTO remschijven

En omdat je fiets nu eenmaal ergens op moet staan, meteen maar wat wielmateriaal besteld.

ZTTO 2x32 gaats naafset, met DT Swiss ratchet compatibele vrijloop. Pillar PSR 1423 spaken, gratis zwarte messing nippels. Ik heb nog twee Nemesis velgen staan waarvan ik zo mooi de geanodiseerde remrand kan sparen. Een leuk projectje voor tussendoor.

En ach, nu we toch bezig zijn kunnen we misschien net zo goed ook even een tubeless setje doen. Koozer CX420 naafjes, 2x28 gaats, en oh, zie ik daar velgjes van 290 gram? Pakken we ook mee. Uiteraard weer met Pillars en zwarte nippels.

Shit! Ben ik vergeten door te geven dat ik de ZTTO 11S weg body nodig heb. Twee dagen later neem ik contact op met de verkoper. Helaas, al verzonden. Nou ja. Eigen schuld dikke bult enzo. Ik bestel een nieuwe 11S weg body. Twee uur later een bericht. Hij heeft iemand naar de expediteur gestuurd die vervolgens de container doorzocht heeft naar mijn pakje. En het heeft gevonden. Hij vervangt de MTB body voor de weg body en vraagt of hij mijn bestelling van de nu overbodige body niet liever ongedaan zal maken.....

Alles is nu besteld en langzaam druppelen de onderdelen binnen.

Als eerste komt de stuurpen binnen. 18 euro inclusief verzending met DHL. Eerlijk is eerlijk, dat lijkt wel tovenarij. 123 gram voor een 130mm stuurpen. Natuurlijk maakt Kalloy de stuurpennen van Syntace, Ritchey, Specialized, Zipp en noem ze verder maar op, en wordt de Kalloy Uno 7 zelf door veel merken geherstickerd, maar toch, het blijft iedere keer verbazen (ik heb er zo’n 5 à 6 van in gebruik.) En ach, weet je wat, laten we even op Ali gaan en wat titanium boutjes bestellen….

Dan is de beurt aan de pedalen. In een mooi doosje zitten de pedalen, en twee sets plaatjes. 238 gram voor de pedalen. Dit zijn oude bekenden. Ik vind het fijne pedalen. De plaatjes zijn doorgaans minder. Het vreemde is dat ze het prima doen op Shimano pedalen maar minder met de Wellgo’s zelf. Omgekeerd doen de Wellgo’s het wel uitstekend met Shimano plaatjes.
pedalen.jpg


Vervolgens verwelkom ik het stuur. 380mm omdat ik daar toch wel een voorkeur voor heb. Deze bestel ik steeds bij dezelfde aanbieder. Deze keer heeft hij ze niet zonder bedrukking. Maakt niet uit, met aceton verwijder ik de (bescheiden) rode markering. 175 gram deze keer. Een fijn stijf stuur met een compacte bocht tussen een Zipp en een 3T. Ouderwets rond omdat ik dit fijner vind dan platte sturen.

Dan de cassette. Verpakt in van die plastic knakworsten. Een pakket van zeker 40 centimeter lang verbergt de cassette. 271 gram voor een 11-25. Dan zit je dus in het gebied van de 105 of de Chorus cassettes. En dat terwijl de cassette is opgebouwd als een Tiagra (alle kransjes behalve de eerste twee met drie schroeven aan elkaar bevestigd) En die sluitring lijkt wel van staal, zo zwaar. Hmmm, zag ik op Ali niet die aluminium ringen…… De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de kransjes niet van Shimano kwaliteit zijn. De schakelpoorten zijn net niet zo scherp afgewerkt en de tandjes zijn hier en daar wat ruw. Zou me niet verbazen als de cassette afkomstig is van Giang Industries.
cassette.jpg

En nu zijn we dus op dit punt aanbeland. Gisteravond mocht ik de groepset verwelkomen. In een dusdanig klein doosje dat ik niet eens doorhad wat het was. Alles afzonderlijk verpakt in een schuim zakje met daaromheen drie zakjes van bubbel plastic. Met inhoud. De voorderailleur heeft zo te zien een stalen kooi. En een behoorlijk strakke veer. Met de blote hand geen beweging in te krijgen. Daar had ik al over gelezen en maak ik me geen zorgen over. Ik heb 7800 en 9000 derailleurs liggen, mocht deze niet bevallen. 102 gram is toch wat aan de zware kant :)
Vervolgens bekijk ik de achterderailleur. En vraag me af hoe dat allemaal moet passen. De b-schroef zit pal onder de hanger bout. De H stelbout zit geheid in de weg voor de B-schroef. De kooi lijkt van gestanst staal. Het ontwerp op zich is wel geinig. Veel hoeken, stemmig zwart. Geverfd, niet geanodiseerd, dus het wordt afwachten hoe dat er uit gaat zien na enige tijd. Gewicht is 270 gram. Zo op het oog is het een medium cage. Volgens mij heb ik geen cassettes met een kransje groter dan 28 dus hoe deze derailleur het gaat doen met cassettes met een 32 of groter weet ik niet. Alles scharniert zonder speling en het bereik lijkt op het oog behoorlijk groot.
derailleurs.jpg

En dan komen we aan bij de grote meevaller. De schakeleenheden. De vorm is bijna hetzelfde als een Ergopower. De duimschakelaar zit wel een stuk hoger. Erg klein ook. Remgreep en schakelgreep zijn uit aluminium. Het rubber voelt erg goed en stevig. Afwerking is op Athena niveau. Gewicht wel wat hoger. Met schakelkabels komen ze op 471 gram terwijl de Powershift Athena’s 386 gram op de waag brengen, ook inclusief schakelkabels. Wow, enigzins geshockeerd weeg ik een setje Records zonder kabels en kom uit op 355 gram….. Vervolgens weeg ik mijn Ultrashift Centaurs en kom uit op 350 gram….. Maar goed, terug naar de L-Twoos :) Opschakelen gaat met een duidelijke scherpe klik, wel met maar twee kransjes per zwaai. Afschakelen met een heel klein klikje, heel verfijnd. Afschakelen in de beugel zit er niet in. Daarvoor zit de knop echt veel te hoog. Teleurgesteld bel ik Patrick Lefevere en vertel hem dat ik komend seizoen echt niet kan starten.
STErgos.jpg
Wordt vervolgd.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 11 dec 2020 12:16

Leuk projectje. Vind je het erg om de prijzen naast te zetten bij de onderdelen lijst?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 11 dec 2020 12:22

Leuk verhaal!
Succes met de opbouw.
Benieuwd naar je verdere ervaringen!
Hopelijk geen imitatie spullen erbij waarbij schaamteloos patenten zijn benut waar een ander veel geld aan research heeft besteed.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3078
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 11 dec 2020 12:52

Philippos schreef: 11 dec 2020 12:16 Leuk projectje. Vind je het erg om de prijzen naast te zetten bij de onderdelen lijst?
Als ik ze kan vinden, want ik heb ook veel met behulp van coupons en de 11/11 en Black Friday kortingen gekocht. (zo zijn de velgen nu zo'n 150 dollar duurder dan toen ik ze kocht)

Ook heb ik, om zeurpieten de wind uit de zeilen te nemen, waar nodig gekozen voor een verzendwijze waarmee belastingen en invoerrechten vooraf betaald worden (mini- groepset, naven, velgen b.v.) Of ik heb in gedeelten besteld (remschijven, spaken) om zo onder de belastingplichtige som te blijven. Ook heb ik sommige onderdelen (de Ti boutjes b.v.) samen met andere (gitaarbouw-) benodigdheden gekocht. Daarvan zijn de verzendkosten dus niet representatief.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 dec 2020 13:07

Leuk project, ik volg!

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 11 dec 2020 13:13

Leuk verhaal en ik ga het verdere verloop ook volgen!
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 dec 2020 13:16

Nou ik vind de achterderailleur vrij lelijk moet ik zeggen :lol: . Maargoed het kost ook niks. Heb zelf ervaring met een sensah groepsetje ( doet het nog ). Ben je bekend met het youtube kanaal Trace Velo?

Trouwens meestal gemixte ervaringen met ali spul. Soms dikke prima en soms dikke prut.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 11 dec 2020 13:43

Heb je ook nog een container Corona mee besteld, fijn voor de kerstdagen :-)
YFood !!!

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3078
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 11 dec 2020 13:47

Ik heb eigenlijk maar twee dikke missers gehad op AliExpress.
En dan niet eens op fietsgebied maar met gitaaronderdelen, linkshandig bestellen en dan rechtshandig ontvangen of te snel gedroogd hout (werkelijk prachtig stuk mahonie met diepe scheuren :\ )

Maar dit is de eerste keer dat ik me op groepset terrein begeef.

Ook is het b.v. opmerkelijk dat sinds Covid, Narex in Nederland nauwelijks nog leverbaar is maar dat ik er via Ali wel aan kan komen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 11 dec 2020 15:28

Aliexpress is zalig. Ik heb ook een oude Cannondale MTB helemaal opgebouwd met ali dingetjes, enkel als showding. Alles is ali, behalve de velgen, de ketting en cassette, banden, stuurpen en shifter.

Foto: https://i.imgur.com/ynrgOLc.jpg

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 dec 2020 16:04

Akoestisch of elektrisch?
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 11 dec 2020 16:31

Mahonie hout, zal dan wel akoestisch zijn neem ik aan.

Plaats reactie