Een AliExpress Special
-
- Moderator
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Is goed mogelijk. Heb geen losse SRAM crank liggen en geen zin om er een los te maken. Zo op het oog lijken plaatsing van de bouten en vertanding er sterk op.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Wat een leuk topic! Ik volg het met interesse. M’n vriendin heeft deze zomer een oude Giant TCX gekocht om eens te kijken of dat crossen/gravellen wat is voor haar.
Dat is het ook en nu wil ze eigenlijk wel iets met schijfremmen. Een project als dit zie ik zelf wel zitten.
Dat is het ook en nu wil ze eigenlijk wel iets met schijfremmen. Een project als dit zie ik zelf wel zitten.
-
- Moderator
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Ik wacht nog steeds op het onderdeeltje uit het VK. :\
De velgen zijn enige tijd geleden al binnengekomen en ze zijn in mijn ogen, verbluffend goed.
Gewicht voor beide was 279 gram, afwerking was perfect, wielset weegt 1419 gram. Wilde eigenlijk wachten met foto's tot ik ze mee naar buiten heb genomen maar dan moet ik wel dat suffe plaatje binnen krijgen.....
De velgen zijn enige tijd geleden al binnengekomen en ze zijn in mijn ogen, verbluffend goed.
Gewicht voor beide was 279 gram, afwerking was perfect, wielset weegt 1419 gram. Wilde eigenlijk wachten met foto's tot ik ze mee naar buiten heb genomen maar dan moet ik wel dat suffe plaatje binnen krijgen.....
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
-
- Moderator
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
RXL SL Official shop.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ga me er ook eens wat verder in verdiepen. Voor mijn vrouw wil ik ook een keer een 29 of gravel opbouwen. Ze fiets niet heel veel en voor mij wel leuk om zo'n projectje te starten ipv bv een 40 in een dozijn fietsje van 1000 euro te kopen.
Ik kan alleen die velgen niet vinden kom steeds op aliexpress uit en dan zie ik alleen maar onderdelen.
Ik kan alleen die velgen niet vinden kom steeds op aliexpress uit en dan zie ik alleen maar onderdelen.
Bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/40011600 ... lsrc=aw.ds
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Moderator
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Die specifieke winkel is volgens mij momenteel nog off-line i.v.m. Chinees nieuwjaar.
De crankset komt van https://www.aliexpress.com/store/911133 ... 4c4dVsP8lL
De crankset komt van https://www.aliexpress.com/store/911133 ... 4c4dVsP8lL
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
-
- Moderator
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Ok, het wonder van 2021 is geschied en het afdekplaatje/kabelstop onderdeeltje is bezorgd!
In sneltreinvaart de fiets afgebouwd. Al is dat wat overdreven. Alles was al gemonteerd in afwachting van dat ene stukje aluminium.
Afstellen en schakelen in de montagestandaard gaat prima. De zorgen die ik me maakte over de voorderailleur waren voorbarig. Hij schakelt niet zwaarder dan een "gewone" derailleur en doet z'n werk prima. Wat wel opvalt is dat in stand klein/klein de stijghulpjes van het grote voorblad tegen de ketting lopen. Maar goed dat is inherent aan het grote verschil tussen het grote en het kleine kettingblad van een compact. Schakelen van groot naar klein en vice versa gaat prima. Het lukt me niet om fout te schakelen. De stijghulpjes en uitsparingen in het grote kettingblad lijken goed doordacht te zijn geplaatst.
Afstellen achter is ook geen probleem. Ik houd de Campagnolo methode aan waarbij ik het vijfde kransje als referentie gebruik. Nu ik langere tijd boven de achterderailleur hang,begint het wat goedkope uiterlijk me te storen. Wat ook opvalt is dat de cassette wat hapert bij de overgang van stapjes van één tand naar twee. Vaak als ik van de 17 naar 19 wil, gaat dat niet altijd onmiddellijk maar kost het een extra omwenteling. Hopelijk gaat dat onder belasting beter.
Wat me wel van het hart moet, is dat het afschakelen met die kleine knopjes gewenning zal vergen. Met spanning op de kabels zijn de klikjes nu wel een stuk duidelijker maar de schakelbeweging is zo kort vergeleken met een Ergopower dat het lijkt alsof je schakelt als je er alleen naar kijkt.
Dan is het nu tijd om de nieuwe wielset te monteren. Mijn eerste tubeless set dus altijd spannend. Goed het velgbed schoonmaken voor het velglint. Velglint monteren ook geen probleem. Ventiel monteren, check!(werden gelukkig bij mijn ZTTO tubeless kit meegeleverd, want de blauwe ventielen die ik apart bestelde zijn teruggegaan naar China, gemarkeerd als niet bestelbaar door PostNL.). Zelfs het plaatsen van de Schwalbe One gaat zonder gereedschap. Bij het voorwiel lukt het me zelfs hem op te pompen zonder sealant. Toch leeg laten lopen en sealant ingespoten. Eigenlijk een fluitje van een cent. Alleen dat ploppen hadden ze beter anders kunnen noemen. Wat een enorme knallen zijn dat.
En verder kom ik dus niet. Ik had voor mijn velgen met binnenbreedte 22mm, 28mm banden besteld. Die dus 31mm breed blijken te vallen. Officiëel is mijn frame geschikt voor 28mm banden. Het voorwiel past wel. Niet met heel veel speling maar 3mm rondom is te doen. Het achterwiel echter loopt tegen de achterbrug. Wat meteen de vraag opwerpt wat een achterbrug te zoeken heeft op een frame dat specifiek is ontworpen voor schijfremmen? Temeer daar er bij de liggende achtervork meer dan voldoende ruimte overblijft,
Maar goed, maakt niet uit, het past niet dus moeten er nieuwe banden op.....
Dat is dus waar ik nu ben aanbeland. Misschien dat ze voor het weekend nog komen.......
In sneltreinvaart de fiets afgebouwd. Al is dat wat overdreven. Alles was al gemonteerd in afwachting van dat ene stukje aluminium.
Afstellen en schakelen in de montagestandaard gaat prima. De zorgen die ik me maakte over de voorderailleur waren voorbarig. Hij schakelt niet zwaarder dan een "gewone" derailleur en doet z'n werk prima. Wat wel opvalt is dat in stand klein/klein de stijghulpjes van het grote voorblad tegen de ketting lopen. Maar goed dat is inherent aan het grote verschil tussen het grote en het kleine kettingblad van een compact. Schakelen van groot naar klein en vice versa gaat prima. Het lukt me niet om fout te schakelen. De stijghulpjes en uitsparingen in het grote kettingblad lijken goed doordacht te zijn geplaatst.
Afstellen achter is ook geen probleem. Ik houd de Campagnolo methode aan waarbij ik het vijfde kransje als referentie gebruik. Nu ik langere tijd boven de achterderailleur hang,begint het wat goedkope uiterlijk me te storen. Wat ook opvalt is dat de cassette wat hapert bij de overgang van stapjes van één tand naar twee. Vaak als ik van de 17 naar 19 wil, gaat dat niet altijd onmiddellijk maar kost het een extra omwenteling. Hopelijk gaat dat onder belasting beter.
Wat me wel van het hart moet, is dat het afschakelen met die kleine knopjes gewenning zal vergen. Met spanning op de kabels zijn de klikjes nu wel een stuk duidelijker maar de schakelbeweging is zo kort vergeleken met een Ergopower dat het lijkt alsof je schakelt als je er alleen naar kijkt.
Dan is het nu tijd om de nieuwe wielset te monteren. Mijn eerste tubeless set dus altijd spannend. Goed het velgbed schoonmaken voor het velglint. Velglint monteren ook geen probleem. Ventiel monteren, check!(werden gelukkig bij mijn ZTTO tubeless kit meegeleverd, want de blauwe ventielen die ik apart bestelde zijn teruggegaan naar China, gemarkeerd als niet bestelbaar door PostNL.). Zelfs het plaatsen van de Schwalbe One gaat zonder gereedschap. Bij het voorwiel lukt het me zelfs hem op te pompen zonder sealant. Toch leeg laten lopen en sealant ingespoten. Eigenlijk een fluitje van een cent. Alleen dat ploppen hadden ze beter anders kunnen noemen. Wat een enorme knallen zijn dat.
En verder kom ik dus niet. Ik had voor mijn velgen met binnenbreedte 22mm, 28mm banden besteld. Die dus 31mm breed blijken te vallen. Officiëel is mijn frame geschikt voor 28mm banden. Het voorwiel past wel. Niet met heel veel speling maar 3mm rondom is te doen. Het achterwiel echter loopt tegen de achterbrug. Wat meteen de vraag opwerpt wat een achterbrug te zoeken heeft op een frame dat specifiek is ontworpen voor schijfremmen? Temeer daar er bij de liggende achtervork meer dan voldoende ruimte overblijft,
Maar goed, maakt niet uit, het past niet dus moeten er nieuwe banden op.....
Dat is dus waar ik nu ben aanbeland. Misschien dat ze voor het weekend nog komen.......
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
-
- Moderator
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.