Toen ik onlangs, zoals ik wel vaker doe, AliExpress afstruinde voor interessant gereedschap (mijn echte hobby is gitaarbouwen, als linkshandige heb je soms nu eenmaal weinig keus en er is de laatste tijd veel goed Chinees gereedschap te vinden) viel mijn oog op iets bijzonders. Zag ik daar nu werkelijk een mini-groep met schakeleenheden gevormd naar Ergopower voorbeeld voorbijkomen? Ja dus, twee STErgos, een voor en een achter derailleur voor $96 met gratis verzending. Hmmmm, en had ik niet dat leuke Kinesis Aithein frame nog liggen? Zou het misschien niet een leuk idee zijn om dat helemaal Chinees op te bouwen?
Normaal heb ik weinig keus. SRAM bevalt me niet, Shimano bevalt me wel maar de vorm van de STI’s is net niet wat ik zoek, dus ik zat totnutoe vast aan Campagnolo wiens Ergopowers als naar mijn handen gevormd aanvoelen maar mij dwingen tot het gebruik van de in mijn ogen, minder goede remmen en voorderailleur. Om nog maar te zwijgen over de belachelijke kosten voor cassettes en andere vervangingsonderdelen. Bovendien vind ik de nieuwe Campa groepen spuuglelijk.
Voor ik het wist, had mijn plan zich gevormd. Een avondje “research” op AliExpress leverde het volgende lijstje op.
L-Twoo R9 STErgos
L-Twoo R9 Derailleurs voor en achter
ZRace 11-25 cassette
Kalloy Uno 7 130mm stuurpen
YBN ketting
RXL compact stuurbocht 380mm
Wellgo R358 SPD-SL pedalen
RXL zadelpen 31.6 350mm
PureRaza carbon zadel
Jagwire kabelset
Zrace RX 165mm 52-36 DUB crankset
TRP Spyre schijfremmen
ZTTO remschijven
En omdat je fiets nu eenmaal ergens op moet staan, meteen maar wat wielmateriaal besteld.
ZTTO 2x32 gaats naafset, met DT Swiss ratchet compatibele vrijloop. Pillar PSR 1423 spaken, gratis zwarte messing nippels. Ik heb nog twee Nemesis velgen staan waarvan ik zo mooi de geanodiseerde remrand kan sparen. Een leuk projectje voor tussendoor.
En ach, nu we toch bezig zijn kunnen we misschien net zo goed ook even een tubeless setje doen. Koozer CX420 naafjes, 2x28 gaats, en oh, zie ik daar velgjes van 290 gram? Pakken we ook mee. Uiteraard weer met Pillars en zwarte nippels.
Shit! Ben ik vergeten door te geven dat ik de ZTTO 11S weg body nodig heb. Twee dagen later neem ik contact op met de verkoper. Helaas, al verzonden. Nou ja. Eigen schuld dikke bult enzo. Ik bestel een nieuwe 11S weg body. Twee uur later een bericht. Hij heeft iemand naar de expediteur gestuurd die vervolgens de container doorzocht heeft naar mijn pakje. En het heeft gevonden. Hij vervangt de MTB body voor de weg body en vraagt of hij mijn bestelling van de nu overbodige body niet liever ongedaan zal maken.....
Alles is nu besteld en langzaam druppelen de onderdelen binnen.
Als eerste komt de stuurpen binnen. 18 euro inclusief verzending met DHL. Eerlijk is eerlijk, dat lijkt wel tovenarij. 123 gram voor een 130mm stuurpen. Natuurlijk maakt Kalloy de stuurpennen van Syntace, Ritchey, Specialized, Zipp en noem ze verder maar op, en wordt de Kalloy Uno 7 zelf door veel merken geherstickerd, maar toch, het blijft iedere keer verbazen (ik heb er zo’n 5 à 6 van in gebruik.) En ach, weet je wat, laten we even op Ali gaan en wat titanium boutjes bestellen….
Dan is de beurt aan de pedalen. In een mooi doosje zitten de pedalen, en twee sets plaatjes. 238 gram voor de pedalen. Dit zijn oude bekenden. Ik vind het fijne pedalen. De plaatjes zijn doorgaans minder. Het vreemde is dat ze het prima doen op Shimano pedalen maar minder met de Wellgo’s zelf. Omgekeerd doen de Wellgo’s het wel uitstekend met Shimano plaatjes.
Vervolgens verwelkom ik het stuur. 380mm omdat ik daar toch wel een voorkeur voor heb. Deze bestel ik steeds bij dezelfde aanbieder. Deze keer heeft hij ze niet zonder bedrukking. Maakt niet uit, met aceton verwijder ik de (bescheiden) rode markering. 175 gram deze keer. Een fijn stijf stuur met een compacte bocht tussen een Zipp en een 3T. Ouderwets rond omdat ik dit fijner vind dan platte sturen.
Dan de cassette. Verpakt in van die plastic knakworsten. Een pakket van zeker 40 centimeter lang verbergt de cassette. 271 gram voor een 11-25. Dan zit je dus in het gebied van de 105 of de Chorus cassettes. En dat terwijl de cassette is opgebouwd als een Tiagra (alle kransjes behalve de eerste twee met drie schroeven aan elkaar bevestigd) En die sluitring lijkt wel van staal, zo zwaar. Hmmm, zag ik op Ali niet die aluminium ringen…… De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de kransjes niet van Shimano kwaliteit zijn. De schakelpoorten zijn net niet zo scherp afgewerkt en de tandjes zijn hier en daar wat ruw. Zou me niet verbazen als de cassette afkomstig is van Giang Industries.

En nu zijn we dus op dit punt aanbeland. Gisteravond mocht ik de groepset verwelkomen. In een dusdanig klein doosje dat ik niet eens doorhad wat het was. Alles afzonderlijk verpakt in een schuim zakje met daaromheen drie zakjes van bubbel plastic. Met inhoud. De voorderailleur heeft zo te zien een stalen kooi. En een behoorlijk strakke veer. Met de blote hand geen beweging in te krijgen. Daar had ik al over gelezen en maak ik me geen zorgen over. Ik heb 7800 en 9000 derailleurs liggen, mocht deze niet bevallen. 102 gram is toch wat aan de zware kant
Vervolgens bekijk ik de achterderailleur. En vraag me af hoe dat allemaal moet passen. De b-schroef zit pal onder de hanger bout. De H stelbout zit geheid in de weg voor de B-schroef. De kooi lijkt van gestanst staal. Het ontwerp op zich is wel geinig. Veel hoeken, stemmig zwart. Geverfd, niet geanodiseerd, dus het wordt afwachten hoe dat er uit gaat zien na enige tijd. Gewicht is 270 gram. Zo op het oog is het een medium cage. Volgens mij heb ik geen cassettes met een kransje groter dan 28 dus hoe deze derailleur het gaat doen met cassettes met een 32 of groter weet ik niet. Alles scharniert zonder speling en het bereik lijkt op het oog behoorlijk groot.

En dan komen we aan bij de grote meevaller. De schakeleenheden. De vorm is bijna hetzelfde als een Ergopower. De duimschakelaar zit wel een stuk hoger. Erg klein ook. Remgreep en schakelgreep zijn uit aluminium. Het rubber voelt erg goed en stevig. Afwerking is op Athena niveau. Gewicht wel wat hoger. Met schakelkabels komen ze op 471 gram terwijl de Powershift Athena’s 386 gram op de waag brengen, ook inclusief schakelkabels. Wow, enigzins geshockeerd weeg ik een setje Records zonder kabels en kom uit op 355 gram….. Vervolgens weeg ik mijn Ultrashift Centaurs en kom uit op 350 gram….. Maar goed, terug naar de L-Twoos

Opschakelen gaat met een duidelijke scherpe klik, wel met maar twee kransjes per zwaai. Afschakelen met een heel klein klikje, heel verfijnd. Afschakelen in de beugel zit er niet in. Daarvoor zit de knop echt veel te hoog. Teleurgesteld bel ik Patrick Lefevere en vertel hem dat ik komend seizoen echt niet kan starten.
Wordt vervolgd.
La mamma dei cretini è sempre incinta.