Welke remschijf “veilig” en welk formaat?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6100
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Hoe val je op een doorrijdende fiets?
En ketting bij kettingblad.., zit natuurlijk maar de helft van de tijd om je kettingblad.., Er vanuitgaande dat 2 kettingbladen nog altijd de norm zijn op de weg.
In peloton zal vaak buitenblad gereden worden, dat is wel veilig. Maar bij de miljoenen recreanten wordt natuurlijk wat meer ook op binnenblad gereden., dan ligt er geen ketting op t buitenblad.
En ketting bij kettingblad.., zit natuurlijk maar de helft van de tijd om je kettingblad.., Er vanuitgaande dat 2 kettingbladen nog altijd de norm zijn op de weg.
In peloton zal vaak buitenblad gereden worden, dat is wel veilig. Maar bij de miljoenen recreanten wordt natuurlijk wat meer ook op binnenblad gereden., dan ligt er geen ketting op t buitenblad.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Alle gevallen die bekend zijn gaan volgens mij over profs, niet over amateurs. In een peleton is het heel makkelijk om tegen een rijdende fiets te vallen.
En het feit is dat er de laatste tijd best wat ongevallen zijn waarbij men zich verwond aan de schijf. Ik kan me niet heugen dat er iemand (ernstig) gewond is geraakt door een kettingblad.
En het feit is dat er de laatste tijd best wat ongevallen zijn waarbij men zich verwond aan de schijf. Ik kan me niet heugen dat er iemand (ernstig) gewond is geraakt door een kettingblad.
Een paar jaar geleden was er het geval Ventoso (Parijs Roubaix 2016) waar iedereen riep dat het de eerste wonde was door een schijfrem. Met vlammende kritiek van Ventoso zelf. Bleek achteraf wel het kettingblad geweest te zijn.
https://www.wielerflits.be/nieuws/slach ... n-machetes
https://www.wielerflits.be/nieuws/slach ... n-machetes
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Een fiets met schijfremmen zal dan toch ondersteboven moeten liggen, wil je geraakt worden door de schijf!
Aan de bovenkant zit bij de achtervork de remklauw en aan de voorkant zit de vork met de remklauw aan de zijkant.
Knap wanneer je dan nog in een remschijf beland....
Dat gezeik over gevaarlijke remschijven is voor een wielertoerist niet van toepassing, die rijden geen koers en bij een valpartij is het vaak maar een paar man.
En dan moeten ze nog een schijfremfiets hebben...
Aan de bovenkant zit bij de achtervork de remklauw en aan de voorkant zit de vork met de remklauw aan de zijkant.
Knap wanneer je dan nog in een remschijf beland....
Dat gezeik over gevaarlijke remschijven is voor een wielertoerist niet van toepassing, die rijden geen koers en bij een valpartij is het vaak maar een paar man.
En dan moeten ze nog een schijfremfiets hebben...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Bij mij zit de klauw tussen de liggende en staande, aan de achterkant zit de schijf dus helemaal bloot. Voor toeristen idd geen enkel probleem. Maar in een peleton vallen ze nogal eens over elkaar, en blijkbaar krijgen ze dan toch serieuze verwondingen.
Het leek mij eerst ook zeer overdreven, maar het blijkt toch vaker te gebeuren.
Welke diameter geschikt is, wordt door je remklauw bepaald. Sommige remklauwen hebben twee standen. Dan kun je ze omdraaien. Maar je hebt geen keuezevrijheid.
Bij Shimano krijg je voor de caliper voren standaard de adapter erbij. ( flatmount )
Dan kun je kiezen tussen 140 of 160.
Achter is standaard niks erbij en zit je aan 140 vast. Maar koop je voor paar eu een adapter om 160 te monteren.
Je kunt dus weldegenlijk alle kanten op.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Je kan zelfs een 180mm schijf monteren met de juiste adapter. Het is iig niet afhankelijk van de klauw.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik rij op mijn racer en cyclocrosser met 140mm schijven, voldoende remkracht, ook in de heuvels/bergen.
Valpartijen/veiligheid zijn niet mijn criteria om de grootte van de schijf te bepalen.
Laatst gewijzigd door scottpch op 02 dec 2020 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.