Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke remschijf “veilig” en welk formaat?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 dec 2020 15:18

Hoe val je op een doorrijdende fiets?

En ketting bij kettingblad.., zit natuurlijk maar de helft van de tijd om je kettingblad.., Er vanuitgaande dat 2 kettingbladen nog altijd de norm zijn op de weg.
In peloton zal vaak buitenblad gereden worden, dat is wel veilig. Maar bij de miljoenen recreanten wordt natuurlijk wat meer ook op binnenblad gereden., dan ligt er geen ketting op t buitenblad. ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 01 dec 2020 15:24

Alle gevallen die bekend zijn gaan volgens mij over profs, niet over amateurs. In een peleton is het heel makkelijk om tegen een rijdende fiets te vallen.

En het feit is dat er de laatste tijd best wat ongevallen zijn waarbij men zich verwond aan de schijf. Ik kan me niet heugen dat er iemand (ernstig) gewond is geraakt door een kettingblad.

hayes

hayes 02 dec 2020 11:26

Een paar jaar geleden was er het geval Ventoso (Parijs Roubaix 2016) waar iedereen riep dat het de eerste wonde was door een schijfrem. Met vlammende kritiek van Ventoso zelf. Bleek achteraf wel het kettingblad geweest te zijn.

https://www.wielerflits.be/nieuws/slach ... n-machetes

Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 dec 2020 11:46

jakkes.
Kettingblad steekt uit onder het frame en als de ketting er af vliegt bij een klapper dan gaan de tanden zo door je huid. Puntbelasting.
Een schijf zit naast het wiel. Maar het kan zijn dat ik het niet goed snap.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 dec 2020 12:31

Een fiets met schijfremmen zal dan toch ondersteboven moeten liggen, wil je geraakt worden door de schijf!
Aan de bovenkant zit bij de achtervork de remklauw en aan de voorkant zit de vork met de remklauw aan de zijkant.
Knap wanneer je dan nog in een remschijf beland....
Dat gezeik over gevaarlijke remschijven is voor een wielertoerist niet van toepassing, die rijden geen koers en bij een valpartij is het vaak maar een paar man.
En dan moeten ze nog een schijfremfiets hebben...

leon1
Forum-lid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 02 dec 2020 14:54

En zou je vanwege de veiligheid dan 2x140mm kiezen? Hoe kleiner de schijf hoe kleiner de kans dat ie iemand raakt?
Ride bikes, not tanks!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 02 dec 2020 15:20

scottpch schreef: 02 dec 2020 12:31 Een fiets met schijfremmen zal dan toch ondersteboven moeten liggen, wil je geraakt worden door de schijf!
Aan de bovenkant zit bij de achtervork de remklauw
Bij mij zit de klauw tussen de liggende en staande, aan de achterkant zit de schijf dus helemaal bloot. Voor toeristen idd geen enkel probleem. Maar in een peleton vallen ze nogal eens over elkaar, en blijkbaar krijgen ze dan toch serieuze verwondingen.

Het leek mij eerst ook zeer overdreven, maar het blijkt toch vaker te gebeuren.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 dec 2020 16:05

leon1 schreef: 02 dec 2020 14:54 En zou je vanwege de veiligheid dan 2x140mm kiezen? Hoe kleiner de schijf hoe kleiner de kans dat ie iemand raakt?
Welke diameter geschikt is, wordt door je remklauw bepaald. Sommige remklauwen hebben twee standen. Dan kun je ze omdraaien. Maar je hebt geen keuezevrijheid.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 dec 2020 16:10

Nee_Nee schreef: 02 dec 2020 16:05
leon1 schreef: 02 dec 2020 14:54 En zou je vanwege de veiligheid dan 2x140mm kiezen? Hoe kleiner de schijf hoe kleiner de kans dat ie iemand raakt?
Welke diameter geschikt is, wordt door je remklauw bepaald. Sommige remklauwen hebben twee standen. Dan kun je ze omdraaien. Maar je hebt geen keuezevrijheid.
Bij Shimano krijg je voor de caliper voren standaard de adapter erbij. ( flatmount )
Dan kun je kiezen tussen 140 of 160.
Achter is standaard niks erbij en zit je aan 140 vast. Maar koop je voor paar eu een adapter om 160 te monteren.
Je kunt dus weldegenlijk alle kanten op.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 02 dec 2020 18:12

Je kan zelfs een 180mm schijf monteren met de juiste adapter. Het is iig niet afhankelijk van de klauw.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 dec 2020 18:25

leon1 schreef: 02 dec 2020 14:54 En zou je vanwege de veiligheid dan 2x140mm kiezen? Hoe kleiner de schijf hoe kleiner de kans dat ie iemand raakt?
Ik rij op mijn racer en cyclocrosser met 140mm schijven, voldoende remkracht, ook in de heuvels/bergen.
Valpartijen/veiligheid zijn niet mijn criteria om de grootte van de schijf te bepalen.
Laatst gewijzigd door scottpch op 02 dec 2020 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 dec 2020 18:26

Maak er 203 van zoals een mountainbiker

Plaats reactie