Welke remschijf “veilig” en welk formaat?
Wanneer ik nieuwe schijven koop en met een keuze van hooguit enkele euro’s mijn fietsmaten en peloton-genoten “misschien” beter kan beschermen dan vind ik dat een no-brainer. Ik hoop dat mijn mede-fietsers ook zo denken.
Tandwielen en spaken zijn niet te vergelijken met deze situatie lijkt me. We hebben het nu bij vervanging van remschijven hooguit over enkele euro’s prijsverschil waarbij functioneel niets veranderd, wat bij dichte wielen wel zo is, om maar niet over riemaandrijving te spreken.
Gisteren was toevallig weer een snijding in een valpartij van een veldrit. Als dat zo afloopt met afgeronde schijven dan zou het met scherpe schijven hoe dan ook erger zijn geweest.
Tandwielen en spaken zijn niet te vergelijken met deze situatie lijkt me. We hebben het nu bij vervanging van remschijven hooguit over enkele euro’s prijsverschil waarbij functioneel niets veranderd, wat bij dichte wielen wel zo is, om maar niet over riemaandrijving te spreken.
Gisteren was toevallig weer een snijding in een valpartij van een veldrit. Als dat zo afloopt met afgeronde schijven dan zou het met scherpe schijven hoe dan ook erger zijn geweest.
Hoe scherper hoe beter zegt de slager. Minder pijn en mooiere, schonere wonden waar je iets mee kunt ipv afgerafelde stukken vlees.
Ik vermoed dat er op termijn (of zelfs snel) wel iets rond de schijven komt.
Mijn inziens enkel een zeker gevaar in een peloton. Als je alleen of in kleine groepjes rijdt, moet het al echt slecht gaan. Maar je kan je evengoed deftig verwonden aan de kettingbladen bijvoorbeeld. Met het bijkomende probleem dat je dan ook vuil en vet in de wonde hebt.
Mijn inziens enkel een zeker gevaar in een peloton. Als je alleen of in kleine groepjes rijdt, moet het al echt slecht gaan. Maar je kan je evengoed deftig verwonden aan de kettingbladen bijvoorbeeld. Met het bijkomende probleem dat je dan ook vuil en vet in de wonde hebt.
Een kettingblad zit wel op een hele andere plek dan de schijven en wordt meer "beschermd" door het frame.hayes schreef: ↑30 nov 2020 13:39 Ik vermoed dat er op termijn (of zelfs snel) wel iets rond de schijven komt.
Mijn inziens enkel een zeker gevaar in een peloton. Als je alleen of in kleine groepjes rijdt, moet het al echt slecht gaan. Maar je kan je evengoed deftig verwonden aan de kettingbladen bijvoorbeeld. Met het bijkomende probleem dat je dan ook vuil en vet in de wonde hebt.
Zoals afgelopen weekend bij Van Anrooij draaide het wiel en schijf en sneed er zo in. Een tandwiel blijft nooit lang draaien.
Los van of het zinvol is of niet; dan neem je toch SRAM schijven? 6-bout en centerlock zijn gelukkig gestandaardiseerde maten...Frenksel schreef: ↑30 nov 2020 10:04 Ik wil in ieder geval afgeronde schijven. Zoiets zou gewoon verplicht moeten zijn naar anderen toe. Zo’n minimaal prijsverschil om anderen te beschermen.
Het staat er bij Shimano nooit bij, bij Sram heb je de keuze.
Het zou gewoon standaard moeten zijn.
Keuze RT-MT800 is vanwege het mooie uiterlijk. Maar er is dis nergens te vinden welke schijven van shimano afgerond zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Eerlijk gezegd vind ik de Dura-Ace schijven op mijn racefiets niet zo afgerond. Nog best scherp eigenlijk. Wel iets afgeronder dan oude Shimano XT schijven op mijn mountainbike.
Op mijn gravelbike heb ik Hope floating rotors, centerlock. Die vind ik wel echt mooi afgerond. Helaas ook prijzig net als Dura-ace en Sram Centerlines. En alleen in 160mm verkrijgbaar, al zou ik ze ook wel op mijn racer willen. Met name omdat ze stiller zijn. Maar ze zijn helemaal rond en afgerond. Mijn Dura-Ace schijven zijn ook niet rond, maar hebben ook inkepingen. Die als een soort zaag in je vlees zouden kunnen snijden. Maar geen idee of rond of vertand "veiliger" is. Bij Sram zijn ze ook niet rond, bij Campa dan weer wel.
Op mijn gravelbike heb ik Hope floating rotors, centerlock. Die vind ik wel echt mooi afgerond. Helaas ook prijzig net als Dura-ace en Sram Centerlines. En alleen in 160mm verkrijgbaar, al zou ik ze ook wel op mijn racer willen. Met name omdat ze stiller zijn. Maar ze zijn helemaal rond en afgerond. Mijn Dura-Ace schijven zijn ook niet rond, maar hebben ook inkepingen. Die als een soort zaag in je vlees zouden kunnen snijden. Maar geen idee of rond of vertand "veiliger" is. Bij Sram zijn ze ook niet rond, bij Campa dan weer wel.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Het is een 1.8mm dik afgerond ronddraaiend stukje staal. Als je er maar met genoeg snelheid en gewicht ( meer kinetische energie ) invalt gaat hij alsnog wel je arm of been in. Een ronde strak gespannen staalkabel kan je ook in vinger of erger kosten als deze knapt. Veel energie verzameld in een klein drukpunt is altijd een probleem. Zou het verschil tussen een afgeronde schijf en een niet afgeronde schijf nu zo groot zijn? In het bovenstaande voorval zal ook wel een gewoon een schijf met afgeronde achterkant zijn geweest. Verplicht bij UCI wedstrijden volgens mij.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
En als amateur, hoe vaak lig je nou met z'n allen op de grond. Dat net die schijf een probleem is.
Daarnaast is het risico van het kettingblad groter denk ik, stuur, pedalen etc.
Je kan pech hebben natuurlijk dat snap ik maar is zou me er niet druk om maken.
De sram schijven zijn overigens best mooi afgerond, maar zoals hierboven wordt gezegd, als je er maar hard genoeg opvalt gaat het er toch doorheen.
Daarnaast is het risico van het kettingblad groter denk ik, stuur, pedalen etc.
Je kan pech hebben natuurlijk dat snap ik maar is zou me er niet druk om maken.
De sram schijven zijn overigens best mooi afgerond, maar zoals hierboven wordt gezegd, als je er maar hard genoeg opvalt gaat het er toch doorheen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29
https://www.campagnolo.com/WW/en/Compon ... nolo_rotor
Naar mijn weten de meest afgeronde schijf op de markt. Enkel in AFS / Centrelock compatible te verkrijgen, niet 6-bouts.
Naar mijn weten de meest afgeronde schijf op de markt. Enkel in AFS / Centrelock compatible te verkrijgen, niet 6-bouts.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Maar een schijf zit natuurlijk wel op een veel slechtere plek, als jij valt op je voorganger zijn fiets, die dus door rijdt, dan gaat die schijf wel lekker door je vlees heen. Op een ook gevallen fiets zal het wel mee vallen.
En een tandwiel heeft er altijd nog een ketting omheen.
En een tandwiel heeft er altijd nog een ketting omheen.