Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano spd-sl schoenplaatjes kraken

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 15 nov 2020 11:11

Hoi,

Vraagje: wie weet hoelang spd-sl plaatjes meegaan? Mijn linker plaatje kraakt als de ziekte terwijl rechts prima is. Ik klik links vaker in en uit ivm met stoppen bij stoplichten etc.

Heb al met de veerspanning gespeeld van heel slap tot echt heel straks maar helpt niet.
Ik voel ook bij het trappen dat het net is alsof het plaatje, ondanks een wel of niet sterke veerspanning, een soort speling heeft in de lengte richting ( van voren naar achteren zeg maar).

Dus wat zou een gemiddelde aan km’s moeten zijn voor de plaatjes en is de slijtage meer als de veerspanning hoger of lager is.

Zijn de Look Keo pedalen echt beter en kraakloos zoals ik hier en daar lees?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

hayes

hayes 15 nov 2020 11:28

Ik vermoed dat je gecheckt hebt of de plaatjes zelf nog goed vastzitten?
Meestal merk je dat ze 'op' zijn als het inklikken moeilijker en moeilijker gaat.

Een aantal km is niet echt te zeggen. Hangt er ook van af hoeveel je er op stapt, en op welke ondergrond dat is.

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 15 nov 2020 11:35

Hoi, geloof mij dat ze goed vast zitten. Ik heb dat drie dubbel gechecked.

Ik heb ooit een setje Ultegra spd sl gehad van de 6800 serie. Jaren op gefietst zonder enig probleem. Nu zijn die pedalen van carbon en niet meer van aluminium, zou dat een verschil
maken en dat ze daardoor op bepaalde punten eerder slijten? Ik neem aan dat aluminium harder en slijtvaster is dan carbon. Vooral omdat er een aantal delen zijn die tegen elkaar drukken en dus bewegen. Bij de gele plaatjes meer beweging san de rode of blauwe. Normaal gesproken heb je daar dan slijtage. Gezien gele het meest beweegbaar zijn zou men daar dan meer slijtage hebben?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 nov 2020 12:34

demegens schreef: 15 nov 2020 11:11
Zijn de Look Keo pedalen echt beter en kraakloos zoals ik hier en daar lees?

Zeker niet beter, maar hebben net weer andere problemen dan de Shimano's.
De oudere modellen Shimano SPD SL van aluminium waren de pedalen met de minste problemen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 15 nov 2020 12:54

Ik heb een setje van die 'plastic' Ultegra's (43.000 km) en een setje 'plastic' 105 pedalen (17.000 km). Met beide sets nog nooit een kraakje of een piepje gehad. Samen goed voor 60.000 km, al 60.000 km met dezelfde gele plaatjes.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 nov 2020 13:42

Bij mij gaan de schoenplaatje ongeveer 3 jaar mee (ik heb wel meerdere schoenen), dat zal op ongeveer 15.000 of 20.000km komen.

De pedalen geen wel veel langer mee (buiten de eerste carbon 105 versie, die was binnen 2 jaar 'op' maar ik heb wel andere in garantie gekregen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
pieterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2020 14:02
Locatie: Deerlijk, België

Gebruikersavatar pieterm 18 nov 2020 16:29

zoals in een andere post ook al eens meegegeven hebben SPD-SL plaatjes een slijtage indicator ;-)

Afbeelding

Voor: Vervang de schoenplaatjes wanneer de zwarte laag onder de plaatjes te zien is.

Achter: Het schoenplaatje moet worden vervangen wanneer het is afgesleten tot aan de referentiestreep voor vervanging.
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 503
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 05 jul 2021 11:24

Klopt het dat de Shimano SPD SL schoenplaatjes geen markering hebben aan de zijkant hebben voor een betere positionering?
Ik heb als proef een keer een setje rode Ali plaatjes besteld en deze hebben een markering aan de zijkant.
Vorige week een setje rode plaatjes besteld bij Mantel en daar is geen markering aanwezig.

Plaats reactie