Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Look Keo Blade kraakt en piept

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 06 nov 2020 11:58

Ik fiets sinds enige tijd met Lo0k Keo blade pedalen. Dat bevalt goed maar de pedalen beginnen te kraken/piepen. Het heeft met de combinatie van schoenplaatjes en de slijtage van de pedalen te maken.

Schoenplaatjes heb ik al een keer vervangen en ook de veren in de pedalen van een van mijn fietsen. Dit leidt niet tot verbetering.

Op mijn nieuwe fiets zitten dezelfde pedalen, en daar is alles mooi stil. Oorzaak lijkt dus niet bij de schoenplaatjes vandaan te komen. Ook heb ik veel minder zijwaartse speling op de nieuwe pedalen.

Daarom overweeg ik een complete 'reparatieset' te kopen en zie nu dat hier ook zogenaamde 'ontgrendelkleppen' bij zitten.

Weet iemand toevallig of ik hiermee mijn problemen kan oplossen?

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 06 nov 2020 12:09

Het hangt er helemaal van af wat de oorzaak van het gekraak is. Als dit te wijten is aan slijtage door wrijving van het schoenplaatje met het pedaal dan ga je niet veel opschieten met nieuwe veren.
Je pedaalkooi is dan wat uitgesleten en daar is dan eigenlijk niet heel veel meer aan te doen.
Dat komt wel vaker voor bij Look pedalen.

luc de baere
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2017 20:21

luc de baere 06 nov 2020 12:17

misschien iets stoms, maar ik had het bij andere pedalen
Maak uw schoenplaatjes eens nat door in een plas te trappen onderweg.
Bij mij was dit de oplossing

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 06 nov 2020 12:41

Mijn idee is juist dat er te veel speling zit op de 'ontgrendelkleppen' (prachtig dat google translate) van de oudere pedalen. Als ik mijn voeten wat naar buiten draai tegen begrenzing aan is het piepen en kraken weg.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 06 nov 2020 12:52

Ik heb ook lang gereden met de Keo's met hetzelfde euvel. Bij mij was het zo dat het schoonhouden van de schoenplaatjes + het ijzeren plaatje waarop de schoenplaatjes contact maken, zorgde dat e.e.a. stil werd. Dat waren wel de non-carbon Keo's.

Verder wilde de binnenkant van de Keo's nog wel eens losdraaien. Het is al weer een jaar of 4 geleden, maar die Keo's hadden een plastic binnenkant die om de zoveel weken weer losdraaide.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 nov 2020 13:01

De reden dat ik van Look ben afgestapt. Uiteindelijk kraken ze altijd.
Wanneer je elke 5000km van plaatjes wisselt, gaat het langer goed
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12476
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 nov 2020 13:18

Ik heb pas deze set op mijn pedalen gezet, niet voor het kraken maar voor slijtage (na 15K).
Vond er wat veel speling op zitten.

Kraken heb ik weinig last last, niet meer dan met shimano's ik spuit ze elke paar honderd kilometer in met WD40 lithium vet.

lars_g
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55

lars_g 06 nov 2020 14:02

Mijn pedalen kraken/piepen ook eens in de 1000 km. Ik smeer dan een dun laagje montagepasta aan de onderkant van mijn schoenplaatjes, waardoor het geluid weg gaat. Alleen even opletten dat je niet over vloerbedekking loopt.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 06 nov 2020 21:44

TL@ schreef: 06 nov 2020 13:01 De reden dat ik van Look ben afgestapt. Uiteindelijk kraken ze altijd.
Wanneer je elke 5000km van plaatjes wisselt, gaat het langer goed
+1 teruggegaan naar Shimano. Nooit geen last van kraken. Het grote probleem bij Look is het materiaal van plaatjes. Die zouden opnieuw moeten ontwerpen. Er zijn wel merken op de markt waar het kraken iets minder wordt, maar het blijft een dingetje,
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 07 nov 2020 11:21

Ik ben niet zo'ń fan van smeermiddelen (of andere vettigheid) op schoenplaatjes aanbrengen. Dan kan ik mijn schoenen niet eens meer binnen aan doen zonder de vloer smerig te maken.

Vervangen is nog niet aan de orde, dat is wel heel rigoreus. Ik probeer toch de vervangset wel even voor € 40,- Als het dan nog niet werkt en het stoort me te veel dan kan ik altijd nog nieuwe pedalen kopen.

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 07 nov 2020 11:29

Pedaal en schoenzool bespuiten met siliconenspray op alle raakvlakken helpt bij mij.

Helemaal verdwijnen doet het niet bij Look.

Troost je, met de oude modellen van Look (pre-Keo) was het nog veeeeeeeeel erger.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 07 nov 2020 11:32

De beste ervaring heb ik met de non-grip variant van de schoenplaten. Controleer ook of het pedaal stevig genoeg aan de crank is bevestigd met wat vet aan het schroefdraad.
Afbeelding

Plaats reactie