Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Look Keo Blade kraakt en piept

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 07 nov 2020 13:34

apexrider schreef: 07 nov 2020 11:32 De beste ervaring heb ik met de non-grip variant van de schoenplaten. Controleer ook of het pedaal stevig genoeg aan de crank is bevestigd met wat vet aan het schroefdraad.
+1, de non-grip plaatjes zijn stiller.
Uiteindelijk gaan Look pedalen altijd kraken (ik heb 3 paar versleten). Nu over naar Shimano die ik niet moeders mooiste vindt. Ze zijn echter wel probleemloos.
Afbeelding

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 08 nov 2020 10:54

apexrider schreef: 07 nov 2020 11:32 De beste ervaring heb ik met de non-grip variant van de schoenplaten. Controleer ook of het pedaal stevig genoeg aan de crank is bevestigd met wat vet aan het schroefdraad.
Goede tip. Vanmorgen een set die ik nog had liggen op de schoenen gezet. Morgen proberen of het helpt.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 08 nov 2020 11:43

Ik volg dit topic met belangstelling. Heb nu nog Shimano pedalen maar zal waarschijnlijk over drie tot vijf jaar over moeten naar Look Keo's omdat tegen die tijd waarschijnlijk de iQ2 vermogensmeter die ik heb 'gebacked 'wordt uitgeleverd.

Bij nader inzien dus wel erg onhandig dat een vermogensmeter is ingebouwd in een 'slijtageonderdeel'.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 nov 2020 12:05

De Tukker schreef: 08 nov 2020 11:43 Ik volg dit topic met belangstelling. Heb nu nog Shimano pedalen maar zal waarschijnlijk over drie tot vijf jaar ................
Dat is nog lang :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 09 nov 2020 18:55

Vandaag de eerste rit gemaakt met de 'non grip' schoenplaatjes. Geen kraak of piep gehoord. :like:

Nu even kijken of het zo blijft. Een zwaluw maakt nog steeds geen zomer.

Maar die apparaten zijn me een partij glad. Gleed zo weg toen ik op stond uit mijn stoel. En ook onderweg met afzetten bij het weg rijden gleden ze meermaals weg. Nu dus maar oefenen om de voet alleen maar omhoog te halen als ik weg fiets. :lol:

En, ik ben erg benieuwd hoe lang ze mee gaan.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 09 nov 2020 19:52

Uiteindelijk gaat het wel weer wat kraken, ik spuit dan altijd het pedaal in met WD40. En inderdaad, met lopen wel even goed oppassen.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 nov 2020 10:29

Ik gebruik juist wel de grip cleats, de normale ga ik echt een keer mee genadeloos mee op mijn plaat!
(zeker op mijn mooie garage gietvloer :-)

Ik spuit overigens geen vet op mijn platen maar op het pedaal en dan wat dikker spuitvet.
Het asje wat het blokje achter op zijn plaats heeft invetten helpt ook.

Kraken is ook persoonsafhankelijk, shimano moet ik echt elke 250km schoonmaken en opnieuw vetten.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 11 nov 2020 13:04

De grip schoenplaatjes heb ik ook eens een keer gehad en die kraken! Die gebruik ik dan ook nooit meer. Ik heb altijd rode schoenplaatjes zonder grip. Deze zijn voorzien van zo'n wit ptfe randje. Daar heb ik nooit last van piepen of kraken mee. Hoe lang ze meegaan is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel je erop loopt. Dat komt in mijn geval op ongeveer elke 10000 km.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2962
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 nov 2020 12:20

Keo pedalen op twee fietsen hier (zelfs een set met meer 25k erop - nog nooit iets aan vervangen). En ik heb ook wel eens last gehad van krakende pedalen. Even met je hand over de plaatjes helpt vaak meteen (beetje vettigheid van je handen dus). Maar het lijkt een kwestie van goed schoonhouden van plaatjes en pedalen. De mate van slijtage van het plaatje is ook zeker van invloed. Zodra het bij mij begint te kraken = nieuwe plaatjes monteren en klaar. Ze kraken zeker niet continue bij mij.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 15 nov 2020 16:39

Inmiddels een paar ritten gemaak en tot nu toe geen gekraak. Wel is de speling zo groot geworden dat mijn plaatje niet meer goed geklemd wordt. Zo erg dat de schoen zelfs los schoot uit het pedaal. Gisteren daarom de gewone Keo blade die ik nog had liggen gemonteerd. Vandaag een rit gemaakt en geen gekraak én de plaatjes klemden goed.

Die 'ontgrendelingskleppen' zullen wel met een reden bij de vervangingskit zitten. Ik denk dat ik daar nu achter ben gekomen. En daar waar de klemming goed is kraken de pedalen niet lijkt het wel. Nu eens kijken of het kraken en piepen terug komt.

@de tukker, dit hoeft voor voor de IQ2 powermeters geen impact te hebben. Dat zijn andere pedalen die alleen Look Keo compatible zijn.

Plaats reactie