Een andere derailleur
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ik denk dat de ketting het probleem is.
K heb me derailleur er even afgehaald en toen "schoot" er een soort veer terug.
Toen er weer terug opgezet en het was dat plaatje van de B schroef die vast stond...nu kan ik wel aan de b schroef draaien en zie ik een schijfje draaien maar hij red niet het nokje om het derailleur dichterbij de cassette te krijgen, maar het zat in iedergeval niet goed.
Toen er weer terug opgezet en het was dat plaatje van de B schroef die vast stond...nu kan ik wel aan de b schroef draaien en zie ik een schijfje draaien maar hij red niet het nokje om het derailleur dichterbij de cassette te krijgen, maar het zat in iedergeval niet goed.
Is het niet zo dat het schanierpunt om de frame bevestigings bout (er is een naam voor dat schanier punt, wie weet hem?) niet meer soepel draait. Dat heb ik vaker gehad.
Als dat te zwaar schaniert is de balans weg uit tussen dat schanierpunt en kettingspanner. Haal de ketting maar eens van de voorbladen, dan moet het derialleur helemaal van achteren naar vooren soepel draaien.
Schanierpunt is service-baar. Voor smeren (olie of vet) moet hij wel even uit elkaar. Er zit vaak een zgn. c-clipje aan de schroefdraad kant of een ienieminie inbus schroefje die de as in het derialleur houdt.
Als dat te zwaar schaniert is de balans weg uit tussen dat schanierpunt en kettingspanner. Haal de ketting maar eens van de voorbladen, dan moet het derialleur helemaal van achteren naar vooren soepel draaien.
Schanierpunt is service-baar. Voor smeren (olie of vet) moet hij wel even uit elkaar. Er zit vaak een zgn. c-clipje aan de schroefdraad kant of een ienieminie inbus schroefje die de as in het derialleur houdt.
Laatst gewijzigd door kasper op 17 okt 2020 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
De kabel moet onder het klemplaatje waar een sleufje in gefreesd is om de kabel goed te klemmen. Ja , dat komt precies. Draaipunten van derailleur met een drupje smeren. Demonteren hoeft niet.
een neiuwe ketting niet op de lengte van de huidige maken, enkel als dat de juiste lengte was.
volg de instructies van de manual, voor het bepalen van de ketting lengte.
bij de vorige ketting wissel kan het zo zijn dat hij toen te kort te lang is gehouden.
trouwens de sram methode gaat ook op voor shimano hoor ik vaak.
dat is: ketting over groot blad en grootste krans, zonder door de derailleur te lopen.
en dan een volledige schakel paar overlappen.
volg de instructies van de manual, voor het bepalen van de ketting lengte.
bij de vorige ketting wissel kan het zo zijn dat hij toen te kort te lang is gehouden.
trouwens de sram methode gaat ook op voor shimano hoor ik vaak.
dat is: ketting over groot blad en grootste krans, zonder door de derailleur te lopen.
en dan een volledige schakel paar overlappen.
Nee, een nieuwe ketting moet je zelf nog inkorten:
https://www.youtube.com/watch?v=O0YibMD ... l=ParkTool
https://www.youtube.com/watch?v=Vg2SoOO ... ingNetwork
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Als ik zo de stand van de derailleurkooi vergelijk in lijn met de ketting dan klopt het wel dat de ketting tegen de kransjes aanloopt en ratelt, dus gewoon de kabelspanning wat aanpassen zodat de kooi in rechte lijn komt met de ketting.!
Enfin, dat staat los van de staat van de cassette en versleten ketting.
Enfin, dat staat los van de staat van de cassette en versleten ketting.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless