Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Piepende cantilver remmen.

nigelv99
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 apr 2015 13:41

nigelv99 08 sep 2020 15:58

Beste,

Op mijn crossfiets heb ik last van piepende cantilever remmen...heb men velgrem al ontvet en de remblokken afgeschuurd maar helpt niet. Ik vermoed dat het door de goedkope remblokjes komt. Welke remblokjes raden jullie aan voor een alu velg?

Alvast bedankt.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 sep 2020 21:42

Heb gewoon blokjes van bbb. Piepen niet.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 09 sep 2020 23:37

Ik heb dure remblokjes van Swissstop, die piepen wel.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 09 sep 2020 23:59

Zowel een trillende voorvork als piepende remmen zijn vaak te verhelpen met de juiste afstelling. Vooral de toe-in is daarbij van belang en makkelijk te regelen door een stukje plastic ter dikte van een bankpas tussen de velg en het achterste deel van het blokje te houden, de rem met het blokje in de gewenste positie tegen de velg te knijpen en de bevestigingsbout dan vast te draaien.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 14 sep 2020 23:27

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5813
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 sep 2020 08:59

timo2.0 schreef: 09 sep 2020 23:59 Vooral de toe-in is daarbij van belang en makkelijk te regelen door een stukje plastic ter dikte van een bankpas tussen de velg en het achterste deel van het blokje te houden, de rem met het blokje in de gewenste positie tegen de velg te knijpen en de bevestigingsbout dan vast te draaien.
Ik heb me altijd afgevraagd of "toe-in" afstellen van de blokjes zin heeft. Als je het al doet, zal het blokje aan de voorzijde eerst afslijten tot het blokje weer geheel de remrand raakt. Dan moet je dus weer opnieuw afstellen.

Zelf knijp ik mn rem in - los het boutje waarmee het remblokje vast zit. Zorg dat het blokje netjes overal en goed contact heeft met de velg en draai het boutje weer vast.

Zeker bij cantilevers is het probleem de stijfheid van de rem wat vaak het piepen veroorzaakt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 sep 2020 10:03

De toe-in heeft qua remvermogen (vrijwel) geen zin maar helpt bij cantilevers tegen piepen en fork shudder. Zie o.a. Sheldon Brown:

"The shoe should be set so that the front edge of the shoe contacts the rim slightly before the rear edge. This is commonly called "toe-in." If this is not set perfectly, normal pad wear will eventually even it out, but braking will be less effective, and the brakes may squeal until the shoe has worn in."
https://www.sheldonbrown.com/rim-brakes.html#shoeadj

En dat is ook mijn ervaring
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 15 sep 2020 11:25

rene schreef: 15 sep 2020 08:59Ik heb me altijd afgevraagd of "toe-in" afstellen van de blokjes zin heeft. Als je het al doet, zal het blokje aan de voorzijde eerst afslijten tot het blokje weer geheel de remrand raakt. Dan moet je dus weer opnieuw afstellen.
Er van uitgaande dat je fiets een ideale testopstelling is, waarin bijvoorbeeld geen elastische vervorming in voorvork of remnokken optreedt vanwege de remkracht, heb je volkomen gelijk.

Maar de praktijk is wel vaker complexer dan de theorie. En daarom moet je sowieso je remmen regelmatig opnieuw stellen.
Vorsprung durch Pedantik

Plaats reactie