Beste,
Op mijn crossfiets heb ik last van piepende cantilever remmen...heb men velgrem al ontvet en de remblokken afgeschuurd maar helpt niet. Ik vermoed dat het door de goedkope remblokjes komt. Welke remblokjes raden jullie aan voor een alu velg?
Alvast bedankt.
Piepende cantilver remmen.
Ik heb dure remblokjes van Swissstop, die piepen wel.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Zowel een trillende voorvork als piepende remmen zijn vaak te verhelpen met de juiste afstelling. Vooral de toe-in is daarbij van belang en makkelijk te regelen door een stukje plastic ter dikte van een bankpas tussen de velg en het achterste deel van het blokje te houden, de rem met het blokje in de gewenste positie tegen de velg te knijpen en de bevestigingsbout dan vast te draaien.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Ik heb me altijd afgevraagd of "toe-in" afstellen van de blokjes zin heeft. Als je het al doet, zal het blokje aan de voorzijde eerst afslijten tot het blokje weer geheel de remrand raakt. Dan moet je dus weer opnieuw afstellen.timo2.0 schreef: ↑09 sep 2020 23:59 Vooral de toe-in is daarbij van belang en makkelijk te regelen door een stukje plastic ter dikte van een bankpas tussen de velg en het achterste deel van het blokje te houden, de rem met het blokje in de gewenste positie tegen de velg te knijpen en de bevestigingsbout dan vast te draaien.
Zelf knijp ik mn rem in - los het boutje waarmee het remblokje vast zit. Zorg dat het blokje netjes overal en goed contact heeft met de velg en draai het boutje weer vast.
Zeker bij cantilevers is het probleem de stijfheid van de rem wat vaak het piepen veroorzaakt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
De toe-in heeft qua remvermogen (vrijwel) geen zin maar helpt bij cantilevers tegen piepen en fork shudder. Zie o.a. Sheldon Brown:
"The shoe should be set so that the front edge of the shoe contacts the rim slightly before the rear edge. This is commonly called "toe-in." If this is not set perfectly, normal pad wear will eventually even it out, but braking will be less effective, and the brakes may squeal until the shoe has worn in."
https://www.sheldonbrown.com/rim-brakes.html#shoeadj
En dat is ook mijn ervaring
"The shoe should be set so that the front edge of the shoe contacts the rim slightly before the rear edge. This is commonly called "toe-in." If this is not set perfectly, normal pad wear will eventually even it out, but braking will be less effective, and the brakes may squeal until the shoe has worn in."
https://www.sheldonbrown.com/rim-brakes.html#shoeadj
En dat is ook mijn ervaring
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Er van uitgaande dat je fiets een ideale testopstelling is, waarin bijvoorbeeld geen elastische vervorming in voorvork of remnokken optreedt vanwege de remkracht, heb je volkomen gelijk.
Maar de praktijk is wel vaker complexer dan de theorie. En daarom moet je sowieso je remmen regelmatig opnieuw stellen.
Vorsprung durch Pedantik