Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Triathlon zadel voor agressieve houding?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 sep 2020 20:05

Je hebt een paar opties. Vanaf het scherm is niet goed te bepalen wat de beste is. Geduld, zitvlees, uitproberen en nog meer uitproberen en eventueel een zadelmeting. Die kun je professioneel bij een fm laten doen. Je kunt ook met je achterwerk met vol gewicht op een stuk meerlaags golfkarton gaan zitten. Dan zie je vanzelf na het opstaan waar de drukpunten zitten.

Een zadel hoort waterpas te staan, maar daar is niet iedereen het mee eens. Een paar graden naar voren, wordt soms als noodgreep tijdens een grote koers gedaan bij renners met klachten. Is altijd tijdelijk (als je het mij vraag).

jandb
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:35
Locatie: Westland

jandb 08 sep 2020 08:06

Bij de specialized dealer kun je een zadelmeting doen, die bepaald je maten en komt met een voorstel. Dit kun je dan proberen en volgens mij zelfs nog omruilen als het niet werkt.
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 08 sep 2020 08:21

Nee_Nee schreef: 07 sep 2020 18:49 Tijdritten duren meestal niet heel lang, dus dan is een ongemakkelijke houding in het belang van de snelle tijd best even vol te houden. Dat geldt ook voor de triatlon.
Wielrennen duurt al snel wat langer, dus dan ga je op andere dingen letten, zoals comfortabel zitten.
Triathlons duren niet lang? Ik zit in een Ironman toch 5 uur op de fiets, en dan hoor ik bij het snellere volk.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 738
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 08 sep 2020 15:06

Frimez schreef: 07 sep 2020 10:53 Zou ook wel eens een fizik willen testen, maar hier is vaak geen retouractie op dus vind vrij riskant.
Mantel.com heeft een 30-dagen niet goed, geld terug actie op Fizik zadels. Op de website van Fizik geven ze je, aan de hand van wat je invult, adviezen over welk zadel het meest geschikt kan zijn. Naam en e-mailadres hoef je niet in te vullen, alleen even het vinkje daaronder aanklikken.
https://www.fizik.com/eu_en/saddle-finder.html
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 sep 2020 19:00

Frimez schreef: 07 sep 2020 10:53 Zou ook wel eens een fizik willen testen, maar hier is vaak geen retouractie op dus vind vrij riskant.
Sommige wielerzaken hebben Fizik testzadels ter beschikking.
Misschien eens bij de invoerder informeren of er zo'n zaak in jouw buurt zit.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Frimez
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jun 2019 21:50

Frimez 08 sep 2020 19:52

ye heb net gezien dat futurumshop ook meerdere merken beschikbaar maakt voor een testfase (30-dagen). Ik zal hier eens een zadel of 2/3 bestellen en bekijken of deze me aanstaan. Best een zadel met uitsparing kiezen zeker?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 09 sep 2020 14:25

Nee_Nee schreef: 07 sep 2020 18:49 Tijdritten duren meestal niet heel lang, dus dan is een ongemakkelijke houding in het belang van de snelle tijd best even vol te houden. Dat geldt ook voor de triatlon.
Wielrennen duurt al snel wat langer, dus dan ga je op andere dingen letten, zoals comfortabel zitten.
Uhm een full Distance is toch echt 180 km fietsen en dan heb je juist een comfortabel triathlon zadel nodig. Laat ik het ik zo zeggen dat alle goede triathlon zadels geschikt zijn om 180 km comfortabel op te zitten. Of een triathlonzadel voor extra comfort een goede keus op een koersfiets is weer niet vanzelfsprekend omdat de houding op een triathlon fiets wezenlijk verschilt tov een koersfiets maar ook tov een tijdrit fiets.

Plaats reactie