Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

campa groep

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 sep 2020 19:10

wegens val is mijn voorderailleur gebroken. Ook ketting en achterpion en voorste kettingbladen zijn stilaan aan vervanging toe.
Daarom overweeg ik een volledige groep te kopen (zou niet veel duurder zijn denk ik - heb nu chorus 11-speedgroep).
Vraag: bestaat de 12-speed in een lagere versie dan de chorusgroep en bij welke groepen kan ik een 32 achteraan laten monteren? Bestaat de potenzagroep eigenlijk nog? Alvast bedankt!
Nog dit: geen schijfremmen en geen elektronische versie. 't Is tenslotte mijn reservefiets.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 sep 2020 19:28

Potenza bestaat zeker nog; verschillende aanbieders vind je toch met de schijf- en velgrem versie. Of vind je ze idd niet?

Ivm de 12 speed groepen moet ik passen.

Hier heb je een redelijk overzicht:
https://www.bike24.de/rennrad-gruppen.h ... =price_asc

Maar een nieuwe voorderailleur en de slijtage onderdelen vervangen is volgens mij toch wel merkelijk goedkoper ;-). Maar minder goed voor de Europese economie.

Walter

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 sep 2020 19:29

Volgens de Campa site niet meer.
- Mechanische groepen voor velgremmen
- Superrecord (12 speed)
- Record (12 speed)
- Chorus (12 speed)
- Centaur (11 speed)

Alhoewel er, met wat zoekwerk, nog wel fietsenzaken zullen zijn die nog een overjaarse groep hebben liggen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 sep 2020 20:01

Die Potenza is er ook snel uit gegooid of ligt dat aan mij? Gat tussen Centaur en Chorus lijkt mij nogal groot.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 02 sep 2020 20:26

N.m.m. is Chorus nu meer wat Athena was voor ze die groep uit de lineup haalden.
Gewicht is flink gestegen, afwerking is niet geweldig en vormgeving is van de grote drie (weer n.m.m.) met afstand de minste.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

JensNL
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 aug 2013 14:37

JensNL 02 sep 2020 21:03

24 september zal Campa nieuwe producten aankondigen, waaronder de Ekar een 1 (2?)x 13 groep.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 02 sep 2020 21:08

Alleen 1x
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 sep 2020 22:48

Ik zou voor een reservefiets ook niet direct een andere groep gaan zoeken. Bike24 heeft nog de nodige Campa onderdelen voor 11 speed. Ketting hoeft niet van Campa te zijn (ik rijd eigenlijk altijd met KMC op mijn Campa groepen), en kettingblad kan je scoren bij TA Specialites.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

oudesluisdt
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 nov 2006 19:02

oudesluisdt 03 sep 2020 05:51

Chorus is de "laagste" 12-speed groep.
Potenza gaat eruit inderdaad, is 4 jaar geproduceerd, maar is nog wel te krijgen her en der. Een voordeel van Chorus is dat de onderdelen uit te wisselen zijn met super record/record. Met Potenza is dat ander met specifieke shifterkapjes, shimano-passing remblokken.
Verder heeft Potenza Powershift en Chorus Ultrashift, maar dat is een smaak ding.
Powershift
Afbeelding
UltrashiftAfbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 sep 2020 10:08

Ultrashift/Powershift is vooral een kwestie van techniek/duurzaamheid, ik zou persoonlijk altijd Powershift links laten liggen, hoe het eruit ziet boeit me niet zo.
Potenza was prijzig en had de techniek van de goedkope rommel, terecht eruit dus.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 sep 2020 10:37

Het wordt tijd dat Campa eens kapt met al die wijzingen. Niemand snapt er nu nog wat van. Centaur weg, toen weer terug. Mirage dood, Veloce dood, Athena dood. Potenza als Ultegra/OEM killer geïntroduceerd maar al snel weer weg. Chorus kennelijk gedowngrade? Chorus EPS ook geen lang leven beschoren... Super Record, een groep die nooit bestaansrecht heeft gehad. Het komt nu niet bepaald over als een bedrijf met veel visie.

Ik juich wel toe dat ze het gamma vereenvoudigen. Zou Shimano ook moeten doen (vooral aan de onderkant). Wat dat betreft is SRAM verreweg de beste aanbieder

Apex = instapgroep
Rival.= prijs/kwaliteitgroep
Force = high end groep voor mensen die niet het aller-allerbeste willen
Red = top of the line
Laatst gewijzigd door havana op 04 sep 2020 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 04 sep 2020 22:02

Inmiddels rijd ik 28 jaar aaneengesloten Campa en dan denk ik dat ik met recht kan zeggen toch enigszins verstokt aan Campa te zijn. Maar ik moet Havana groot gelijk geven. Centaur, Athena komen, gaan en komen weer terug op andere niveaus, Chorus is een niveau omlaag gegaan - wat erin zat sinds de (weder) komst van Super Record -, Potenza groep zonder toekomst etc. Om nog maar niet te spreken van de ingewikkelde elektronica bij de Super Record EPS waarvoor je zo ongeveer een computer studie voor gevolgd moet hebben.
Toch blijf ik Campa rijden, kwaliteit is meer dan goed en Campa is voor mij ook emotie.

Plaats reactie